„Noi nu dam din gura”, cum se spunea într-un cotidian local, avem rezultate concrete, altii „dau din gura”, vedeti cum se circula înspre Deva sau înspre Satu-Mare.
# Viceprimarul Mihai Groza considera ca nu are calitatea sa judece studiul din revista Capital (care a plasat Oradea pe un dezonorant loc 15), dar tine sa contrazica prin argumente clasamentul revistei.
# „Am primit destule telefoane de la oradeni care îmi spuneau ca ma voteaza primar interimar. Nu au cum sa ma voteze din pacate. Primarul interimar va fi ales de catre consiliul local, pentru ca asa prevede legea”.
Gazeta: Care este stadiul modernizarii drumului de centura al municipiului Oradea?
Mihai Groza: Mult criticata centura a orasului, care pâna în anul 2004 era dezavuata de unii, devine deja o strada din Oradea – la dinamica constructiilor existente în zona. Avem în vedere dezvoltarea centurii pe o noua etapa, este vorba de zona CET-ului II – înspre Osorhei. Acum doua saptamâni am fost la Bucuresti unde am semnat studiul de fezabilitate si proiectul tehnic pentru acest tronson care masoara 1,78 km. Proiectul este în stadiul de finantare si vom primi o finantare de 85%, bani nerambursabili de la Uniunea Europeana pentru acest obiectiv. Pe acest tronson vom realiza un sens giratoriu la intersectia cu drumul Ciheiului, un pasaj suprateran peste linia ferata si intrare într-un nou sens giratoriu amplasat în zona fostului post control de politie pe care l-am desfiintat, la iesirea din Oradea. Acest tronson va avea câte doua benzi pe sens si va costa 5,78 milioane de euro, iar municipalitatea va contribui financiar doar cu un procent între 2-7%. „Noi nu dam din gura” cum se spunea într-un cotidian local, avem rezultate concrete, altii „dau din gura”, vedeti cum se circula înspre Deva sau înspre Satu-Mare.
Gazeta: Care este viziunea în ceea ce priveste Zona Metropolitana Oradea, din punct de vedere al infrastructurii?
Mihai Groza: Vom depune un proiect la Uniunea Europeana cu colegii de la zona metropolitana care va avea o cofinantare majora de pâna la 98% din valoarea proiectului. Este vorba de un nou inel de centura care sa fie realizat cu doua benzi pe sens asa cum trebuie sa arate o centura adevarata. Aceasta artera va cuprinde localitatile din zona metropolitana: Sântandrei, Nojorid, Sânmartin, Osorhei si o deviere majora a traficului cu un nou pod rutier peste Crisul Repede, în aval de Podul Densusanu.
Gazeta: Cum stati cu infrastructura în municipiu? Alimentare cu apa, canal, gaz, modernizarea drumurilor…
Mihai Groza: A fost un an cu o dinamica puternica în investitii si timpul ne-a permis acest lucru. Am reusit sa intram pe un program guvernamental în care avem asigurate fondurile, lucrarile au demarat, pentru extinderea retelei de canalizare si de apa rece în Oradea. Si programul ISPA este în curs de finalizare.
Gazeta: Într-o declaratie din luna februarie spuneati ca „în Oradea exista 250 km de retea stradala fara apa rece si 400-450 km fara canalizare menajera si pluviala”.
Mihai Groza: S-au introdus aceste retele pe un numar semnificativ de strazi din luna februarie pâna acum. Oradenii trebuie sa înteleaga ca nu putem sa venim cu asfaltarea acolo unde am introdus aceste utilitati pentru ca este prioritar sa asiguram aceste utilitati pe toate strazile. Avem o viziune de ansamblu asupra modului în care se dezvolta cartierele din Oradea si încercam o reabilitare echilibrata a acestor zone. Ne preocupa sa terminam de asfaltat în întregime orasul în jurul anului 2010. Adica sa termine municipalitatea, cei care vor conduce în continuare orasul. Noi lasam faptele sa vorbeasca în ceea ce ne priveste. În ultimii trei ani, de la începutul acestui mandat, orice om poate sa observe ce s-a facut din punct de vedere al investitiilor în Oradea.
Gazeta: Opozitia locala, critica municipalitatea ca nu este în stare sa atraga marii investitori.
Mihai Groza: Dorim sa artagem investitorii, am pus pe masa consiliului local un raport de specialitate în care am venit cu facilitati semnificative pentru cei care investesc. Este un proiect care a fost aprobat de consiliul local, a intrat în vigoare, oricine poate sa-l consulte pe site-ul primariei.
Gazeta: Totusi, revista Capital a plasat Oradea pe un loc 15, într-un top al dinamicii cu care se dezvolta municipiile din România.
Mihai Groza: Nu am calitatea sa judec acest studiu al lor. Vreau sa va spun faptul ca trei lanturi mari de hyper-marketuri si magazine se vor dezvolta în Oradea. Au primit si autorizatie de constructie. Este vorba de Carrefour, Tiago si înca un investitor austriac în zona aeroportului. Aceste magazine vor însemna mii de locuri de munca, numai Carrefour are peste 2000 de locuri de parcare. Probabil ca anul viitor pe vremea aceasta va fi altcineva care va taia panglica, nu este pentru noi o problema pentru ca avem deschidere, derulam investitii… La 15 noiembrie la iesirea dinspre Bors, pe partea stânga, se va deschide un supermarket PIC. Pe lânga aceste lanturi de magazine e nevoie de investitii care sa produca. În sfera de productie avem mari investitori precum: Proges – în zona parcului industrial la iesire dinspre strada Uzinelor si Centrum – la iesire dinspre Oradea înspre Bors. Investitii de zeci de milioane de euro care iarasi vor crea locuri de munca. Deja sunt hale ridicate care cu siguranta vor absorbi forta de munca si vor produce. Prin aceste investitii, un aport semnificativ de bani se vor întoarce la bugetul consiliului local.
Gazeta: Cât de potrivita va fi constructia cladirii multifunctionale, initial parcare supraterana, în Piata Independentei la km 0 al orasului? O constructie ultramoderna în centrul istoric al municipiului.
Mihai Groza: Numarul de masini a crescut foarte mult si ne preocupa dezvoltarea locurilor de parcare în zona centrala. A gasi un teren în zona centrala este dificil. Singurul teren disponibil este cel din spatele statuii „Mihai Eminescu” din Piata Independentei. Am vazut în presa tot felul de „specialisti” care îsi dau cu parerea, ca ar fi necesara o parcare subterana nu una supraterana, va asigur ca si noi avem specialistii nostri care au spus ca o parcare subterana în zona adiacenta râului Crisului Repede ar ridica probleme deosebite. În acest program încercam sa atragem parteneri cu fonduri, pe care noi nu le avem – aproximativ 15 milioane de euro, iar în acest parteneriat nu vine nimeni daca nu are un anumit câstig. Nu se va realiza un mall, vor fi magazine, birouri si restaurante. O parcare subterana avem în plan pe amplasamentul pietii vechi de la cetate. Pe acest amplasament investitia este în derulare si cred ca pâna anul viitor în luna mai, parcarea va fi functionala.
Gazeta: Lideri locali ai PSD, cum ar fi Dan Matei si Mihai Bar, va acuza ca prin aceste parteneriate publice-private, „baietii destepti îsi baga banii în buzunar”.
Mihai Groza: Îi felicit, sunt parerile dânsilor, fiecare are dreptul la o parere. La noi prin faptul ca lucrezi în administratia publica locala, esti suspectat deja de un anumit lucru. E o chestiune specifica românilor. Asteptam dovezi, este usor de vorbit. Noi lasam faptele sa vorbeasca.
Gazeta: Daca nu ma însel acesta a fost sloganul lui Petru Filip în alegerile locale din 2004.
Mihai Groza: A… sincer, nu am retinut acest slogan. Mie nu îmi place sa vorbesc la superlativ despre o echipa sau despre mine personal, înainte ca faptele sa vorbeasca.
Gazeta: Partidul Democrat va desemnat ca si candidat pentru fotoliul de primat interimar dupa plecarea lui Petru Filip la Bruxelles. Cei de la UDMR îsi doresc si ei acest fotoliu pentru viceprimarul Rozalia Biro…
Mihai Groza: Fiecare este fidel electoratului si pentru aceasta respect si preferinta UDMR-ului. Este dorinta lor, foarte bine, noi ne vedem de electoratul nostru. Am primit destule telefoane de la oradeni care îmi spuneau ca ma voteaza primar interimar. Nu au cum sa ma voteze din pacate. Primarul interimar va fi ales de catre consiliul local, pentru ca asa prevede legea. Se pot face tot felul de scenarii. Eu multumesc partidului pentru încrederea pe care a avut-o în mine si voi încerca sa conving în continuare prin ceea ce fac de trei ani si jumatate.
Gazeta: Caracterizati într-un cuvânt pe posibili dumneavoastra competitori pentru functia de primar al municipiului Oradea.
Mihai Groza:
Calin Raita – om de afaceri
Dorel Vesa – vames
Dan Matei – pesedist
Ilie Bolojan – reprezentant al guvernului
Mihai Drecin – bun român, patriot
Traian Bodea – reprezentant al PC
Biro Rozalia – o colega buna
Sageti catre Dan Matei (candidat la primarie din partea PSD)
„Îmi este greu sa ma pun în locul unui arhitect, sa fac meseria lui, sau în locul unui medic. Fiecare sa-si faca meseria pe domeniul lui si sa comenteze pe domeniul lui. Daca sunt profesor de sport o sa comentez performantele la sport… Nu am facut nicio trimitere… Dan Matei cred ca este profesor de spor, îmi cer scuze nu m-am referit la dânsul, cu siguranta”.
Interviu realizat de Daniel Meze.