Gradul extrem de ridicat al monitorizării comunicaţiilor de toate tipurile, a supravegherii electronice şi colectarea datelor personale ale cetăţenilor de către autorităţile statului, dar şi de alte structuri sau organizaţii, riscă să submineze iremediabil, pe termen lung, libertatea şi intimitatea individuală, implicit democraţia fragilă din România.
Colţii Regulamentului 9 al BNR
Societatea civilă, timid, prin anumite campanii pentru drepturile omului, duse fără nicio convingere, începe să avertizeze asupra riscurilor pe care le poate genera supravegherea totală, în care statul capătă puteri tot mai mari, în ceea ce priveşte controlul asupra libertăţii de mişcare a omului şi a reţinerii unor date personale. Au început să apară voci tot mai insistente în legătură cu controversata Lege 298, de a înregistra detalii ale apelurilor, email-urilor şi a traficului pe internet. Creşterea gradului de supraveghere riscă să ameninţe dreptul la intimitate, care este o precondiţie importantă a exercitării dreptului la libertatea individuală.
Un fel de servicii secrete
Regulamentul nr.9 al BNR din 2008, privind cunoaşterea clientelei în scopul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului a fost publicat în "Monitorul Oficial", partea I-a, nr.527 în luna iulie 2008. Prin acest act, România se aliniază la Directiva a III-a a UE privind prevenirea utilizării serviciilor bancare pentru acte de spălare de bani şi finanţare a terorismului. Regulamentul nr.9 a fost aprobat prin ordonanţă de urgenţă şi obligă băncile comerciale să intensifice culegerea de informaţii cât mai detaliate despre clienţii care apelează la servicii bancare. Prevederile Directivei a III-a a UE includ completarea unor formulare noi din cadrul contractului bancar, fiind valabil pentru toate tranzacţiile efectuate de clienţii băncilor, indiferent de modalităţile de efectuare a operaţiunilor. Este la discreţia băncilor de a înfiinţa anumite structuri interne, cu misiunea de a culege date şi informaţii despre orice client. Există reglementări interne care specifică că se pot efectua investigaţii directe la domiciliile unor clienţi, pentru verificarea autenticităţii datelor declarate şi asumate de orice client. Procedurile respective, vrem sau nu vrem să o recunoaştem, ţin de metodele muncii unor servicii secrete, investigaţii mai mult sau mai puţin acoperite.
Fiecare bancă comercială poate să organizeze această activitate, în conformitate cu propria strategie internă, dar faţă de BNR, va trebui să facă dovada modului în care gestionează problema spălării banilor şi posibilele operaţiuni de finanţare a unor acţiuni teroriste. Pentru tranzacţiile bancare suspecte s-au creat deja instituţii cu misiuni în acest sens. În prima linie se află, desigur, Oficiul Naţional de Combatere şi Prevenire a Spălării Banilor, a cărui existenţă în condiţiile aprobării Regulamentului nr.9, poate fi pusă sub semnul întrebării. Verificările pe care aceste structuri create în bănci le au în vedere privesc atât persoanele fizice cât şi cele juridice, care devin clienţi ai băncilor. La persoanele fizice, regulamentul prevede ca verificarea identităţii unui client să fie făcută pe un document care face parte din categoria celor mai greu de contrafăcut sau de obţinut pe căi ilegale sub un nume fals, cum ar fi actul de identitate, care include o fotografie a clientului. Datele personale, dar şi reşedinţa sau adresa, care nu se pot proba cu documentele prezentate, vor fi verificate şi prin alte metode, chiar prin observarea directă a domiciliului unui client, fapt care aduce cu un adevărat filaj. Anumite informaţii furnizate de clienţi pot fi verificate prin confruntarea cu cele înscrise pe diferite facturi la plata utilităţilor, fişe fiscale etc.
La firme vor interesa desigur seriozitatea acestora, cunoaşterea şi derularea activităţilor, datorii, riscuri.
Se poate ajunge la abuzuri
Băncile sunt recunoscute pentru apărarea secretelor proprii, uneori chiar instituţii abilitate ale statului se lovesc de aşa-zisul "secret bancar", dar niciodată nu este exclus un abuz din partea acestora, mai ales în virtutea noilor reglementări.
Unii specialiştii spun că în domeniul spălării banilor şi a finanţării unor operaţiuni de terorism, vechile reglementări erau mai mult decât suficiente. Noile reglementări pot duce la abuzuri, odată cu crearea unor baze de date proprii la fiecare bancă. Se poate ajunge la situaţia aberantă ca bancherii să ceară clienţilor anumite documente sau dovezi, care nu au legătură cu spălarea banilor sau cu finanţarea terorismului. Aspectele respective vor intra în contradicţie cu Legea 677, privind protecţia datelor cu caracter personal.
Exemple concludente
Un singur exemplu, credem că este concludent. La deschiderea unui cont, care poate fi depozit sau cont de economii, sau eliberarea unui card bancar, clientul trebuie să completeze mai multe formulare care conţin informaţii personale, în funcţie de statutul pe care îl are, persoană fizică sau juridică. Conform Directivei a III-a, s-a introdus specificarea calităţii de persoană expusă politic a clienţilor, asociaţilor sau împuterniciţilor, identificarea beneficiarului real, introducerea informaţiei privind naţionalitatea clientului, a datelor de contact, număr de telefon, fax, e-mail.
Legea spune clar că o persoană expusă politic, este o persoană fizică, care a exercitat sau exercită funcţii publice importante, membrii direcţi ai familiilor acestora, precum şi persoanele cunoscute public ca asociaţi, apropiaţi ai persoanelor care exercită funcţii publice importante. La această categorie intră şefi de stat, de guvern, parlamentari, ambasadori, mass-media, mediile de afaceri. O persoană încetează să mai fie expusă politic, după împlinirea unui termen de un an de la data la care a încetat să mai ocupe o funcţie publică importantă.
15 state au fost avertizate
La anumite intervale de timp, banca reactualizează informaţiile furnizate de clienţi, aceştia având obligaţia să depună la bancă orice modificare intervenită în furnizarea informaţiilor iniţiale.
La acest capitol stăm bine, deoarece România este singura ţară din UE care are implementat un sistem complex de raportare a tranzacţiilor, în condiţiile în care Directiva cere doar raportarea tranzacţiilor suspecte.
Zaharia Cotoc
Care au bani si nu-i pot justifica e clar sa-i urmareasca , muti si mult s-a furat in tara asta e timpul sa se termine cu astfel de proceduri.
Hai fratilor la astia care iau direct din banci ca la Cluj cine le tine evidenta , sau numai daca-i prinde cumse face ? Sau pana acum nu au avut evidente ?
Decat sa le tina evidenta altii de tip TOLEA , care si-a facut simtita prezenta in judetul nostru , mai bine „organul” .
toate masurile sunt degeaba , cine sa le expolateze ? cei de acum sau cei ce urmeaza sa fie angajati la hei rup !
doar traim in Rromania, noi ca popor suntem fraieri….asa zice si istoria noastra