Primăria Maieru ar putea fi bună de plată, după ce a pierdut procesul intentat de MIS Grup SRL, din cauză că nu a achitat firmei parte din lucrările efectuate în cadrul proiectului “Drumuri forestiere în comuna Maieru”. Firma a cerut în instanță peste 3,9 milioane lei, cu penalități de întârziere cu tot. O suma mare pentru administrația locală din Maieru.

Contractul a fost semnat de administrația locală din Maieru și MIS Grup în februarie 2019, pentru o valoare de 7.783.324 lei, cu TVA inclus. Până în noiembrie 2021 între părți au fost semnate două acte adiționale pentru actualizarea prețului, costul final al investiției ajungând astfel la peste 8 milioane lei. Lucrările de execuție propriu-zise au început abia în iulie 2021.

Facturi plătite parțial și cu întârziere

Bineînțeles, după demararea lucrărilor, au început să apară și facturile, despre care firma spune că au fost plătite doar parțial și cu întârzieri de administrația locală. Și fiindcă nu s-a ajuns la o înțelegere amiabilă, MIS Grup nu a avut de ales decât să apeleze la instanță pentru recuperarea banilor.

“În aceste coordonate contractuale, executantul MIS Grup SRL a emis o serie de facturi comunicate autorității contractante prin adrese de înaintare, pe care pârâta nu a înțeles să le onoreze, respectiv le-a onorat parțial și cu întârzieri.

În context ulterior recepționării și aprobării situațiilor de lucrări nr. 1-6, verificate și acceptate de către achizitor prin diriginte de șantier, s-a demarat și efectuat procedura de recepție la terminarea lucrărilor, conf. art. 15 din contract. procedură finalizată prin întocmirea proceselor-verbale de recepție nr. 3253 şi nr. 3254 din 24.07.2023, semnate de toţi factorii implicați, fără obiecțiuni faţă de lucrările executate.

Mai precis, debitul a cărui recuperare se urmărește prin declanșarea prezentei proceduri judiciare (3.964.293,56 lei tva inclus, este compus din: 2.267.532,83 lei debit principal + 1.696.760,73 lei penalități de întârziere) debit care rezultă din facturile neachitate, respectiv cele achitate parțiale sau cu întârzieri, plus penalitățile aferente acestora, fiind conform armatoarelor evidente: Factura nr. 6400122.10.2021 în sumă de 2.386.605,30 tva inclus, din care suma de 2.140.143,71 lei tva inclus reprezintă c-val lucrări conf. SL. 1/2021 şi suma de 246.458,59 lei tva inclus, reprezintă valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021; la data de 27.10.2021, s-a achitat suma de   lei, ramând un rest de 246.458,59 lei, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021, neachitat nici până în prezent; la care se adaugă penalităţi reglementate în cuprinsul art. 11.2 din contract, determinate la data prezentei în sumă de 200.617,29 lei tva inclus, fiind calculate pentru perioada 21.11.2021- 13.02.2024”, au arătat reprezentanţii MIS Grup, în cererea de chemare în judecată, ei enumerând șapte facturi fiscale plătite doar parțial de primăria din Maieru, sumele restante provenind în majoritate din ajustările de preț.

“Factura nr. 64026/17.11.2021 în suma de 390.059,34 lei tva inclus, din care 309.434.31 lei reprezintă c-val lucrări conf. S.L. 2/2021, iar 80.625,33 lei reprezintă valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021;  la data de 19.11.2021 s-a achitat suma de 309.434.31 lei, rămânând un rest de 80.625,33 lei, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021, neachitat nici până în prezent; la care se adaugă penalităţi reglementate în cuprinsul art. 11.2 din contract, determinate la data prezentei în sumă de 63.532,76 lei, fiind calculate pentru perioada – 17.12.2021 – 13.02.2024.

Factura nr. 64103/20.05.2022 în sumă de 2.240.814,60 lei tva inclus, din care 1.827.073,68 lei reprezentând c-val lucrări conf. S.L. nr. 3 şi 413.740.93 lei reprezintă valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021; la data de 26.05.2022 a fost achitată sumă de 1.827.073,67 lei, rămânând un rest de 413.740,93 lei, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021, nici până în prezent; la care se adaugă penalităţi reglementate în cuprinsul art. 11.2 din contract, determinate la data prezentei în suma de 249.899,52 lei, fiind calculate pentru perioada 19.06.2022 – 13.02.2024.

Factura nr. 64154/13.09.2022 în sumă de 1.355.655,33 lei tva inclus, din care 964.346.05 lei reprezentând c-val lucrări conf. S.L. nr. 4 şi 391.309,28 lei reprezintă valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021; la data de 19.09.2022 a fost achitată suma de 553.285,6 lei, iar la data de 17.07.2023 suma de 802.369.70 lei, debitul principat fiind stins în integralitate; la care se adaugă penalități reglementate în cuprinsul art. 11.2 din contract, determinate la data prezentei în suma de 222.256,41 lei, fiind 13.10.2022 – 17.07.2023.

Factura nr. 64235/20.01.2023 în sumă de 3.291.185,14 lei tva inclus, din care 2.384.646.45 lei reprezentând c-val lucrări conf. S.L. nr. 5 şi 906.538,69 lei reprezintă valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021; la data de 17.07.2023 fost achitată suma de 1.458.324,08. la data de 19.09.2023 a fost achitată suma de 88.339.72 lei, iar la data de 28.12.2023 suma de 446.373.36 lei, rămânând un rest de 1.297.847.98 lei, (din care 391.309,29 lei c-val lucrări, iar 906.538.69 lei ajustare preţ material), neachitat nici până în prezent; la care se adaugă penalităţi reglementate în cuprinsul art. 11.2 din contract, determinate la data prezentei în sumă de 839.800,30 Iei, fiind calculate pentru perioada 19.02.2023 – 13.02.2024.

Factura nr. 64252/20.03.2023 în sumă de 325.007,31 lei tva inclus, din care 277.915,99 lei reprezentând c-val lucrări conf. S.L. nr. 6 şi 47.091.32 lei reprezintă valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021; la data de 19.09.2023 a fost achitată suma de 233.542,85 lei, iar la data de 28.12.2023 suma de 44.373.14 lei, rămânând un rest de 47.091,32 lei, reprezentând ajustare preţ material OG 15/2021, nici până în prezent; la care se adaugă penalităţi reglementate în cuprinsul art. 11.2 din contract, determinate la data prezentei în suma de 61.085,86 lei, fiind 19.04.2023 – 13.02.2024.

Factura nr. 64253120.03.2023 în sumă de 175.512,35 lei tva inclus, reprezintă regularizare ajustări preţ materiale OG 15/2021, neachitat nici până în prezent; la care se adaugă penalităţi reglementate în cuprinsul art. 11.2 din contract, determinate la data prezentei în sumă de 52.653,71 lei, fiind calculate pentru perioada 19.04.2023 – 13.02.2024.

Factura nr. 64254/20.03.2023 în sumă de 39.184,32 lei tva inclus, reprezintă servicii de proiectare, neachitat nici până în prezent; la data de 19.09.2023, a fost achitată suma de 32.928 lei tva inclus, rămânând un rest de 6.256,32 lei, nici până în prezent.; care se adaugă penalităţi reglementate în cuprinsul art. 11.2 din contract, determinate la data prezentei în sumă de 6.914,88 lei, fiind calculate pentru perioada 19.04.2023 – 13.02.2024”, a arătat compania în cererea de chemare în judecată în care a solicitat obligarea administrației locale din Maieru să achite în integralitate a facturile fiscale, dar și penalități de întârziere.

“În esenţă, toate facturile emise de MIS Grup SRL, în calitate de executant, au fost acceptate la plată, dovada acceptării şi implicit a însușirii necondiționate de către Comuna Maieru a facturilor, a căror plată o solicită prin prezenta, reieșind din înregistrarea lor în Registrul de intrări, respectiv necontestarea lor sub nicio forma în urma primirii Situaţiilor de lucrări, care au fost în prealabil avizate de către reprezentantul achizitorului (…). Lucrările sunt dovedite prin situațiile de lucrări executate şi acceptate de beneficiar prin dirigintele de șantier, şi prin procesele verbale de recepție la terminarea lucrărilor nr. 3253 şi nr. 3254 din 24.07.2023”, a arătat MIS Grup.

Primăria a cerut ca sumele contractate după ajustare să fie achitate de AFIR

De cealaltă parte, administrația locală a depus cerere de chemare în garanţie a Agenției pentru Finanțarea Investiţiilor Rurale şi Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, și a solicitat instanței ca, în ipoteza admiterii acțiunii MIS Grup, să dispună obligarea chemaților în garanție la plata sumei de 2.267.532,83 lei cu titlu de valoare ajustare preţ și a penalităților de întârziere în valoare de 894.364 lei, pentru neplata la scadență a sumelor aferente ajustării prețului.

“Ca urmare a intrării în vigoare a OG 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică, între pârâtă și reclamanta MIS Grup SRL s-a încheiat Actul adițional nr. XX la Contractul de lucrări nr. 507/06.02.2019 prin care s-a convenit ajustarea prețului contractului, prin actualizarea prețurilor aferente materialelor, prin aplicarea unui coeficient de ajustare, pentru a ține seama de orice creștere sau diminuare a costului materialelor pe baza căruia s-a fundamentat prețul contractelor.

Ulterior, conform prevederilor art. 3 din OG 15/2021, pârâta a înaintat către pârâta de rând 1, o cerere prin care am suplimentarea prețului contractului cu suma aferentă ajustării contractului de lucrări nr. 507/06.02.2019 în baza OG 15/2021 având în vedere că aceste sume urmau a fi suportate conform prevederilor legate indicate din bugetul de stat.

Întrucât nu a primit niciun răspuns de la pârâta de rând 1, în temeiul OG 15/2021 și Legea 251/2023, a formulat două cereri către pârâta de rând 2 prin care i-a solicitat expres acesteia să efectueze toate demersurile pentru alocarea sumei aferente ajustării contractului de lucrări nr. 507/2019 în baza OG 15/2021.

Cu toate acestea, pârâta a reținut că, până la data formulării întâmpinării, pârâtei nu i-au fost alocate fondurile necesare pentru ajustarea prețului contractului de lucrări nr. 507/2019, motiv pentru care nu a putut achita contravaloarea sumei de 2.267.532,83 lei solicitată de reclamanta MIS Grup SRL cu titlu de valoare ajustare preț materiale conform OG 15/2021.

În acest context, pârâta a fost chemată în judecată de către reclamanta MIS Grup SRL în prezentul dosar, pentru a fi obligată la plata sumei de 2.267.532,83 lei reprezentând valoare ajustare preț materiale conform OG 15/2021 și la plata sumei 894.363,98 lei reprezentând  de întârziere pentru neplata scadență a facturilor privind ajustarea prețului”, au explicat reprezentanții Primăriei Maieru.

Totodată, administrația măiereană a solicitat respingerea acțiunii MIS Grup, sau cel puțin reducerea cuantumului penalităților de întârziere pretinse de aceasta, fiindcă ar fi demarat lucrările abia în iulie 2021 și nu în iulie 2020 când a fost emis primul ordin de începere a execuției acestora.

„În acest context, pârâta a reținut că dacă reclamanta ar fi demarat execuția lucrărilor odată cu primirea primului Ordin de Începere a execuției lucrărilor nr. 2381/01.07.2020, la data de 01.09.2021, adică în luna 13 din cele 22 de luni în care lucrarea trebuia finanțată și cu 2 zile înainte de intrarea în vigoare a OG nr. 15/2021 prin care reglementat dreptul reclamantei de a beneficia de ajustarea prețului materialelor pentru restul rămas neexecutat la data intrării în vigoare a OG nr. 15/2021, lucrările trebuiau să fie executate într-un procent de peste 50%.

Cu toate acestea, pârâta a reținut că reclamanta a demarat execuția lucrărilor doar ulterior celui de-al doilea Ordin de începere a lucrărilor și anume după data de 15.07.2021, astfel că la data intrării în vigoare a OG nr. 15/2021, restul rămas de executat în privința căruia reclamanta avea dreptul să beneficieze de ajustarea prețului materialelor conform OG nr. 15/2021 este în procent de 100%. (…)

Întrucât acest contract este finanțat din fonduri europene nerambursabile, piaţa facturilor emise de reclamantă în baza contractului se poate efectua de către pârâtă numai după obținerea tranșelor de plată de la AFIR. Obținerea tranșelor de plată de la AFIR se face însă în baza unor cereri de plată întocmite de pârâtă privind lucrările efectuate de reclamantă, cereri care trebuie însoțite de o serie de documente cerute de AFIR.

În acest context, pârâta a arătat că începând cu deconturile de plată aferente situaţiilor de plată nr. 3, reclamanta nu a depus documentele necesare pentru depunerea decontului la AFIR și/sau nu comunicat în termen util documentele (…) pentru aprobarea cererilor de plată.

În acest sens, pârâta a arătat că prin adresa nr. 4697/04.11.2022 pârâta i-a comunicat reclamantei că în vederea depunerii decontului la AFIR aferent situațiilor de plată nr. 3 și nr. 4 este necesar să-i comunice o serie de documente care țin de executantul lucrării și anume: procesele verbale întocmite aferente celor 2 situaţii de plată, centralizatorul proceselor verbale, declaraţiile de calitate/conformitate aferente materialelor folosite, poze relevante din timpul execuției, stadiul de execuție și poziția semnate și ștampilate de dirigintele de șantier, raport de execuție pe fiecare situație de plată, polițele de garanție de bună execuție și asigurare lucrări în termen de valabilitate; prin adresa nr. 924/20.12.2022 referitoare la situația de plată nr. 5, pârâta i-a comunicat reclamantei necesitatea înaintării documentelor de calitate aferente situației, în vedere avansării spre acceptare; prin adresa nr. 1953/04.05.2023 pârâta i-a solicitat reclamantei să comunice garanția de bună execuție și polița de asigurare lucrări solicitate de AFIR în considerarea faptului că polițele existente au fost întocmite de Euroins, căreia i-a fost dispusă retragerea autorizației de funcționare și i-a comunicat totodată și 3 scrisori de informații suplimentare primite de AFIR prin care se aducea la cunoştinţă existența anumitor neconformități a documentelor sau lipsa anumitor documente de la executant.

Cu toate acestea, pârâta a reținut că reclamanta a comunicat documentele necesare în vederea depunerii decontului la AFIR aferent situației de lucrări nr. 3, 4 și 5 parțial la data de 16.03.2023 și parțial la data de 27.09.2023, date la documentele atașate cererilor de plată înregistrate sub nr. (….) și (…) au fost de altfel declarate conforme de AFIR.

Față de aceste aspecte, pârâta a fost nevoită să refuze executarea propriilor obligații de plată, în contextul în care reclamanta, la rândul său, nu și-a îndeplinit propriile obligații asumate.

Prin urmare, pârâta a efectuat plata facturilor reprezentând contravaloarea situațiilor de lucrări emise de reclamantă, doar după ce a încasat tranșele de la AFIR urmarea faptului că reclamanta și-a îndeplinit la rândul său obligaţiile contractuale privind executarea conformă a lucrărilor și înaintarea documentelor necesare pentru depunerea deconturilor la AFIR” au explicat reprezentanții Primăriei Maieru în întâmpinarea depusă la dosar.

Primăria, bună de plată

La final însă, instanța a dat dreptate firmei, nu administrației locale, precizând că aceasta din urmă avea obligația, la încheierea actului adiţional în discuţie, să asigure disponibilitatea bugetară angajată.

“În lumina acestor considerente, instanţa urmează să admită primul capăt de cerere şi să dispună obligarea pârâtei la plata către reclamantă a sumei de 2.267.532,83 lei cu titlu de debit principal, reprezentând contravaloarea neachitată a facturilor fiscale aferente serviciilor de proiectare şi execuție lucrări prestate (…)”, a precizat instanța.

Și în ceea ce priveşte penalităţile de întârziere pretinse de MIS Grup, instanța nu a dat dreptate administraţiei locale.

“În atare situaţie, contrar susţinerilor pârâtei, devin aplicabile prevederile art. 11.2 din contract, prin care părţile au convenit că în cazul în care achizitorul nu onorează facturile în termen de 28 de zile de la expirarea perioadei  prev. la art. 17.1, atunci acestuia îi revine obligaţia de a plăti, ca penalităţi, o sumă echivalentă cu 0,1%/zi de întârziere din plata neefectuată, până la îndeplinirea efectivă a obligaţiilor.

Reţinând că nici în prezent nu este achitat în integralitate debitul aferent situaţiilor de lucrări în discuţie, în lumina celor anterior expuse, se constată netemeinicia excepţiei de neexecutare invocată de pârâtă, în sarcina reclamantei nefiind dovedită o culpă contractuală corelativă,  care să justifice neplata la scadenţă a  sumelor datorate de pârâtă.

De asemenea, raportat la considerentele expuse anterior în ceea ce priveşte exigibilitatea creanţei datorate cu titlu de ajustare preţ, instanţa reţine ca fiind netemeinică si apărarea pârâtei potrivit căreia dispoziţiile art. 11 din contract privind plata penalităţilor de întârziere nu sunt aplicabile, câtă vreme, nu a încasat sumele necesare ajustării de la bugetul de stat  şi nu i se poate reţine o culpă în neîndeplinirea obligaţiei contractuale de a achita contravaloarea acestor facturi.

Culpa debitorului unei obligaţii contractuale se prezumă prin simplul fapt al neexecutării, conform dispoziţiilor art. 1548 C.civ., lipsa decontării de la bugetul de stat a sumelor necesare ajustării preţului nefiind exoneratoare de răspundere, în special în contextul în care, după cum s-a arătat în cele ce preced, pârâta trebuia să aibă asigurată obligaţia bugetară angajată prin încheierea Actului Adiţional nr. XX/01.10.2021.

Solicitarea de reducere a penalităţilor, formulată de pârâtă în baza dispoziţiilor art. 1541 alin. 1 C.civ., va fi respinsă ca nefondată”, a arătat tribunalul.

Astfel, primăria este obligată să plătească companiei din Anieș următoarele sume de bani:

 1. Factura nr. 6400/22.10.2021: – suma de 246.458,59 lei tva inclus, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021, la care se adaugă penalităţi de 0,1%/zi de întârziere din suma datorată, începând cu data de 19.12.2021: şi până la îndeplinirea efectivă a obligaţiei;

2. Factura nr. 64026/17.11.2021:- suma de 80.625,33 lei tva inclus, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021, la care se adaugă penalităţi de 0,1%/zi de întârziere din suma datorată, începând cu data de 14.01.2022 şi până la îndeplinirea efectivă a obligaţiei;

3. Factura nr. 64103/20.05.2022:- suma de 413.740,93 lei tva inclus, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021, la care se adaugă penalităţi de 0,1%/zi de întârziere din suma, începând cu data de 17.07.2022 şi până la îndeplinirea efectivă a obligaţiei;

4.Factura nr. 64154/13.09.2022:- penalităţi de 0,1%/zi de întârziere din plata neefectuată în cuantum de 802.369,70 lei tva inclus, începând cu data de 10.11.2022 şi până la data de 17.07.2023;

5.Factura nr. 64235/20.01.2023: – suma de 391.309,29 lei tva inclus, reprezentând c-val lucrări, şi de 906.538.69 lei tva inclus, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021; la care se adaugă penalităţi de 0,1%/zi de întârziere din suma de 3.291.185,14 lei începând cu data de 19.03.2023 şi până la 17.07.2023, din suma de 1.832.561,06 lei începând cu data de 18.07.2023 şi până la 19.09.2023, din suma de 1.744.221,34 lei începând cu data de 20.09.2023 şi până la 28.12.2023, respectiv din suma de 1.297.847,98 lei începând cu data de 29.12.2023 şi până la îndeplinirea efectivă a obligaţiei;

6.Factura nr. 64252/20.03.2023:- suma de 47.091,32 lei tva inclus, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021, la care se adaugă penalităţi de 0,1%/zi de întârziere din suma de 325.007,31 lei începând cu data de 17.05.2023 şi până la 19.09.2023, din suma de 91.464,64 lei începând cu data de 20.09.2023 şi până la 28.12.2023, respectiv din suma de 47.091,32 lei începând cu data de 29.12.2023 şi până la îndeplinirea efectivă a obligaţiei;

7.Factura nr. 64253/20.03.2023- suma de 175.512,35 lei tva inclus, reprezentând valoare ajustare preţ materiale OG 15/2021, la care se adaugă penalităţi de 0,1%/zi de întârziere din suma datorată, începând cu data de 17.05.2023 şi până la îndeplinirea efectivă a obligaţiei;

8.Factura nr. 64254/20.03.2023- suma de 6.256,32 lei tva inclus reprezentând c-val lucrări; la care se adaugă penalităţi de 0,1%/zi de întârziere din suma 39.184,32 lei începând cu data de 17.05.2023 şi până la 19.09.2023, respectiv din suma de 6.256,32 lei începând cu data de 20.09.2023 şi până la îndeplinirea efectivă a obligaţiei”, a decis instanța.

În total, Primăria Maieru ar trebui să achite MIS Grup 3.069.902,52 lei, plus penalitățile de întârziere dispuse de instanță.

În plus, administrația locală măiereană a fost obligată să plătească firmei 79.286 lei cu titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând contravaloarea taxei de timbru.

Sentința nu este definitivă și poate fi atacată la Curtea de Apel Cluj.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.