
Compania care asigură colectarea deșeurilor și curățenia în municipiu, Supercom, ar putea să plece de la Bistrița, după ce deja de un an este pe prelungire de contract. Primăria Bistrița pregătește o nouă licitație, care va include și curățarea străzilor pe timp de iarnă.
Bucureștenii de la Supercom s-ar putea să plece de la Bistrița, municipalitatea pregătind o nouă licitație pentru serviciile de colectare a deșeurilor și de curățenie în oraș.
Supercom este în prelungire de contract încă de anul trecut din primăvară, având la activ două acte adiționale de prelungire a câte 6 luni. La ultima ședință de Consiliu Local, consilierii și-au dat acordul pentru ca contractul să mai fie prelungit cu încă jumătate de an, pentru a asigura continuarea serviciilor până la finalizarea licitației și identificării unui nou operator.
Operatorul se ocupă de măturat, spălat și stropitul căilor publice din municipiul Bistrița, precum și de colectarea și transportul deșeurilor de pământ și pietre provenite de pe căile publice la depozitele de deșeuri, precum și a deșeurilor provenite din coșurile stradale la depozitele de deșeuri și/sau la instalațiile de tratare. Activitatea presupune: măturat mecanizat carosabil, măturat mecanizat trotuare, măturat manual carosabil, măturat manual trotuare, răzuit rigole, stropit carosabil, spălat carosabil, gestionarea deșeurilor colectate din coșurile stradale.
„Se aprobă, ca măsură de urgență, pentru asigurarea continuității serviciului public de salubrizare, modificarea contractului de achiziție publică de servicii de salubrizare stradală din 29.02. 2024, încheiat cu Supercom, cu prelungirea cu 6 luni a duratei contractului, de la data de 1.03.2025 până în 31.08.2025”, se arată în proiectul de hotărâre votat de consilierii locali în ședința ordinară de săptămâna trecută.
Noul operator va avea pe mână și curățatul zăpezii și a poleiului
Primăria Bistrița se chinuie încă de anul trecut să pregătească documentația pentru o nouă licitație pentru contractual de salubritate. În acest sens, municipalitatea a apelat la o firmă din Cluj-Napoca pentru regulamentul de salubritate, care să stea la baza noului caiet de sarcini a licitației. Firma respectivă trebuia să predea documentația la mijlocul anului trecut, însă acest lucru nu s-a întâmplat.
Firma respectivă, și municipalitatea totodată, au fost nevoite să stea în stand-by, după ce Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice a schimbat regulile și a impus autorităților locale să prindă în serviciile de salubritate și curățarea și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau îngheț-deszăpezire.
Astfel că, documentația care trebuia să fie predată până în 18.06.2024 nu a fost nici acum predată. Primăria Bistrița a prelungit durata contractului de achiziție încheiat cu firma clujeană, Transilvania Outsources SRL, cu acordul părților, până în 5 martie 2025.
„După recepționarea regulamentului se va finaliza toată documentația de atribuire necesară pentru derularea procedurii de atribuire a noului contract, care va fi supusă aprobării Consiliului Local al municipiului Bistrița, cu respectarea procedurii legale”, se mai arată în proiectul de hotărâre votat de Consiliul Local al municipiului Bistrița.
Supercom asigură colectarea în întreg județul și merge din mărire în mărire anual
Operatorul de salubritate Supercom asigură colectarea deșeurilor în Bistrița-Năsăud încă din anul 2016, când a câștigat licitația pentru atribuirea contractului de salubrizare a străzilor din Bistrița, în detrimentul fostului operator Urbana.
Contractul de concesiune pentru serviciile de salubrizare a municipiului se întindea pe 8 ani, valoarea inițială a acestuia fiind de 54 de milioane de lei. În cursă s-au mai înscris atunci Urbana, Rosal Grup, compania fostului om de afaceri Silviu Prigoană, RER Ecologic Service Buzău, Supercom și Iridex Group Import-Export.
În acești 8 ani, Supercom a mărit constant tarifele practicate, intrând de mai multe ori în conflict cu primarii care compuneau Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Bistrița-Năsăud.
În 2024, Supercom a crescut tariful practicat în urban pentru gunoiul menajer cu 21%/tonă, iar pentru cel reciclabil cu 13%. Creșterea per total ajungea la 35%. Nici populația din rural n-a fost scutită de majorări. Pentru rural s-a propus o majorare cu 23% față de anul precedent la deșeurile menajere și cu 10% la deșeurile reciclabile.
În 2023, Primăria Bistrița renunța și la subvenționarea taxei plătite de bistrițeni pentru gunoi, astfel că prețul creștea de la 6,6 lei persoană/lună la 11,5 lei persoană/lună. Municipalitatea a continuat să subvenționeze taxa pentru deșeuri doar în cazul anumitor categorii de persoane, considerate vulnerabile, precum văduvele de război sau persoanele cu handicap. Până atunci, de subvenționare beneficiau toți bistrițenii.
Anul trecut, de exemplu, Supercom a motivat creșterea prețurilor cu faptul că Legea nr. 101/2006 a introdus în sarcina autorităților publice locale și a operatorilor de salubritate noi obligații precum: introducerea colectării separate a deșeurilor textile, introducerea costurilor cu determinarea compoziției deșeurilor sau necesitatea achiziționării a 4000 de pubele negre și 100 de containere pentru deșeurile textile și tarife separate pentru tipuri de deșeuri abandonate și tarife separate pentru transferul deșeurilor.
„Solicitarea de modificare a tarifelor se justifică prin prisma creșterii cheltuielilor de operare în contextual economic actual. Așa cum este bine cunoscut, anul 2022 a adus scumpiri excesive pentru toate bunurile, serviciile și produsele, atât de pe piața națională, cât și de pe piața internațională. Majorarea cheltuielilor de operare se datorează, în primul rând creșterii cheltuielilor cu carburanții, a cheltuielilor cu salarizarea, majorarea cheltuielilor cu piesele de schimb și reparațiile, creșterea cheltuielilor cu asigurările și taxele percepute de diferite autorități naționale operatorului de salubrizare Supercom SA”, susținea ADI Deșeuri într-un document de justificare a noilor tarife practicate de Supercom.
Pentru anul 2023, Supercom a raportat o cifră de afaceri de 512 milioane de lei și pierderi de aproape 61 de milioane de lei. Datoriile companiei ajungeau la 555 de milioane de lei. În ciuda pierderilor istorice, cele mai mari de când există compania, în 2023, Supercom ajungea la cel mai mare număr de angajați: 3154, în condițiile în care nu a trecut până acum de 2.300 de angajați.
În 2022, Supercom a înregistrat o cifră de afaceri de 345 de milioane de lei și pierderi de 36,9 milioane de lei. Datoriile ajungeau și atunci la 405 milioane de lei.