Auditorii Curții de Conturi au luat la puricat activitatea financiară a Primăriei Târlișua pentru anul 2023 și-a găsit haos: de la datorii neînregistrate, la plăți înregistrate pe ani greșiți sau la categorii greșite. Printre recomandările Curții de Conturi s-au numărat inventarierea patrimoniului sau verificarea facturilor, cu termen 31 martie 2025.

Primăriile de comune din Bistrița-Năsăud au în continuare probleme în a face lucrurile ca la carte, iar la fiecare control al Curții de Conturi se lasă cu pomelnic de erori identificate și termene de remediere. Lipsa oamenilor pregătiți pare să fie problema în cazul primăriilor din rural.

Printr-un astfel de control a trecut și Primăria Târlișua, iar auditorii Curții de Conturi au găsit haos în contabilitate și în acest caz. Auditul a vizat anul 2023, iar printre greșelile constatate s-a numărat: înregistrarea în evidența contabilă și reflectarea în situații financiare încheiate pentru exercițiul financiar 2023 a cheltuielilor unității administrativ teritoriale pentru operațiuni economice efectuate în anul 2022.

Cu alte cuvinte, funcționarii au trecut la anul 2023 cheltuieli făcute în 2022, apărând pentru 2023 cheltuieli în valoare de aproape 230.000 de lei care nu existau, întrucât fuseseră făcute cu un an înainte. 

Au fost constatate, de asemenea, neconcordanțe între sumele reflectate la capitolul sume primite de la UE cu sumele înregistrate în evidența contabilă: „Neconcordanța a fost determinată de transferul în anul auditat în contul disponibil al entității deschis la Trezorerie, a sumei încasate în bancă comercială în anul 2022, în cadrul programului Electrificare gospodării granturi SEE, determinând supraevaluarea cu 214.976 de lei a drepturilor constatate.

În cadrul auditului au mai fost constatate și alte erori, considerate „sub pragul de semnificație”, se arată în raportul Curții de Conturi.

Utilaje și alocări de fonduri pentru biserici, înregistrate greșit!

Seria de greșeli nu se oprește aici. Primăria Târlișua a înregistrat eronat valoarea de intrare a unui buldoexcavator achiziționat prin leasing financiar:

„Entitatea a înregistrat în evidența contabilă mijlocul fix și datoria la o valoare supraevaluată, incluzând dobânda, valoarea asigurării casco, alte comisioane și taxe (comision de analiză, taxă de înmatriculare), fără însă a fi înregistrată valoarea taxei pe valoare adăugată aferentă valorii de intrare a mijlocului fix. De asemenea, entitatea nu a înscris în registrul de evidență a datoriei publice locale valoarea datoriei contractate de unitatea administrativ teritorială și nu a întocmit și transmis Situația privind finanțarea nerambursabilă contractată direct către Ministerul Finanțelor”, se mai arată în raportul Curții de Conturi.

A fost supraevaluată cu 171.171 de lei valoarea activelor și datoriilor necurente ale Primăriei Târlișua, reflectate în bilanțul contabil și a fost supraevaluată valoarea cheltuielilor operaționale privind amortizările, provizioanele și ajustările pentru depreciere reflectate în contul de rezultat patrimonial încheiat la final de 2023.

Primăria Târlișua nu ar fi respectat nici interdicțiile impuse de prevederile OUG 90/2023, care le cerea instituțiilor să strângă cureaua și să reducă din cheltuielile nenecesare. Auditorii Curții de Conturi nu specifică și pe ce a cheltuit primăria banii, doar că:  Prin efectuarea de plăți cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare au fost majorate cu 144.836 de lei cheltuielile UATC Târlișua reflectate în situațiile financiare încheiate la 31.12.2023 și denaturat rezultatul exercițiului auditat.

Funcționarii Primăriei Târlișua nu ar fi înregistrat în evidența contabilă toate facturile emise de firmele cu care lucra. Se pare că Primăria Târlișua nu ar fi înregistrat toate facturile emise de 3 societăți comerciale:

„Neconcordanțele au fost determinate de înregistrarea cu întârziere, în exercițiul financiar următor celui auditat și/sau neînregistrarea unor facturi emise de furnizori în perioada 2021-2023. A fost subevaluată cu 137.673 lei valoarea datoriilor curente reflectată în bilanțul încheiat la 31.12.2023 și subevaluate cheltuielile entității și rezultatul patrimonial, reflectate în contul de rezultat patrimonial”, explică auditorii.

Sprijinul financiar pentru bisericii, trecut și el greșit în acte

Nici cheltuielile primăriei cu leasing-urile, stocurile, consumabilele, lucrări și servicii n-au fost trecute corect în contabilitate, fiind subevaluate cu 42.274 de lei.  Funcționarii au trecut la categoria greşită și sprijinul financiar acordat cultelor religioase. Mai mult, funcționarii n-au cerut nici o inventariere de la societățile comerciale cu care lucra primăria, pentru a se asigura că totul este corect:

 „În activitatea de inventariere efectuată pentru exercițiul financiar auditat nu au fost solicitate confirmări de solduri de la furnizorii de bunuri și servicii și furnizorii de active fixe astfel încât să constituie un instrument suplimentar pentru ordonatorul de credite în obținerea asigurării că situațiile financiare centralizate nu prezintă erori. Sistemul de control intern managerial nu a funcționat corespunzător fiind identificate următoarele: controlul financiar preventiv nu a fost implementat și nu a funcționat în conformitate cu prevederile legal; nu a fost asigurată separarea atribuțiilor persoanelor implicate în aprobarea, efectuarea și controlul operațiunilor, nu au fost stabilite categoriile de operațiuni supuse controlului financiar preventiv și nu a fost exercitat controlul financiar preventiv”, este concluzia auditorilor Curții de Conturi.

 De data aceasta, Primăria Târlișua a scăpat de sancțiuni, însă Curtea de Conturi a venit cu o serie de recomandări, ce trebuie îndeplinite până la data de 31 martie 2025. Printre ele se numără: stabilirea și reflectarea în evidența contabilă și situațiile financiare a valorii juste a tuturor mijloacelor fixe achiziționate în leasing financiar în conformitate cu clauzele contractelor încheiate. Recalcularea amortizării/cheltuielilor cu amortizarea și înregistrarea în evidența contabilă a rezultatelor influențelor operațiunilor efectuate.

Se recomandă și stabilirea valorii corecte a împrumuturilor pe termen lung în baza contractelor de finanțare încheiate și reflectarea acestora în evidența contabilă și situațiile financiare ale UATC Târlișua, dar și Evidențierea și raportarea datoriei publice locale.

Auditorii le recomandă funcționarilor să se asigure de înregistrarea cronologică și sistematică în evidența contabilă a facturilor emise de furnizorii unității administrativ teritoriale, dar și efectuarea unei analize interne pentru identificarea cauzelor care au determinat înregistrarea eronată a dobânzilor și comisioanelor datorate în cadrul contractelor de leasing financiar.

„Vă recomandăm să asigurați organizarea inventarierii patrimoniului unității administrativ teritoriale și valorificarea rezultatelor acestei activități conform prevederilor legale aplicabile. Termen 31 martie 2025”- mai spun auditorii Curții de Conturi.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.