Potrivit primarului Gabriel Lazany, parcările lăsate cadou municipalității de fostul edil Ioan Turc sunt „cu bube”. Unele nu sunt dorite de locuitorii din zonele unde sunt propuse, altele nici n-au primit avizul din partea Agenției pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud.

Desființarea a în jur de 4.000 de locuri de parcare, din cauza implementării celor două proiecte pe fonduri europene, Linia Verde și Axa de Transport Gării- Năsăudului, a obligat vechea administrație să se apuce să identifice locații pentru parcări și să se apuce de treabă, pentru a compensa această lipsă.

Momentan, sunt în lucru parcări pe Aleea Heniu,  strada Ion Minulescu și pe CR Vivu. Parcarea de pe Aleea Heniu va avea aproape 250 de locuri de parcare, cu două etaje subterane, parter și un etaj suprateran. Suprafața construită la sol este de 1.200 de metri pătrați. Aceasta include și un loc de joacă pentru copii cu o suprafață de 200 de mp, spații verzi și alei pietonale.

Următoarea cea mai scumpă parcare ar urma să fie cea de pe strada Năsăudului, desfășurată pe P+1 etaj. Aceasta ar urma să coste 9,7 milioane de lei. Și pe Vasile Lupu ar urma să fie amenajată o parcare subterană, cu demisol și parter cu 5,2 milioane de lei, la fel și pe strada Ion Minulescu, costurile acesteia ajungând la 6 milioane de lei.

Le Constantin Roman Vivu urmează să se amenajeze o parcare cu 6 milioane de lei, la fel și pe strada Clopoțeilor. Sumele pentru aceste parcări au fost direcționate dintr-un împrumut luat de Primăria Bistrița.

Pentru parcarea de pe Năsăudului a fost direcționată suma de 8 milioane de lei, pentru cea de pe Vasile Lupu 4,3 milioane de lei, pentru cea de pe strada Ion Minulescu 4,1 milioane de lei, iar pentru cea de pe CR. Vivu tot 4 milioane de lei.

Parcarea de pe Bistricioarei, nefezabilă, crede Lazany

În mai multe intervenții pentru presa locală, primarul Gabriel Lazany a spus că parcarea de pe Bistricioarei nu este fezabilă în forma actuală, fiind mult prea scumpă pentru câte locuri de parcare aduce.

Potrivit proiectului actual, aceasta ar urma să coste 60 de milioane de lei, cu tot cu TVA. Momentan, terenul a fost curățat și acoperit cu pietriș, iar bistrițenii care vor să parcheze acolo o pot face gratuit, chiar dacă nu este amenajată, iar locurile de parcare delimitate

Demersurile pentru această parcare au fost începute de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, care a achiziționat parte din terenul necesar și a făcut proiectul Tehnic. Primarul Ioan Turc a modificat apoi proiectul tehnic și a inclus la ultimul etaj al construcției cea mai mare sală de conferințe din Bistrița.

Parcarea respectivă ar urma să aibă 300 de locuri, pe o suprafață de 6.498 de metri pătrați, cu acces din strada Bistricioarei. Este vorba despre o clădire cu parter, trei etaje și terasă, care va găzdui 296 de locuri de parcare la interior și 62 locuri de tip rastel pentru biciclete și două locuri de parcare exterioare pentru autobuze. Fațadele clădirii erau prevăzute pentru a fi acoperite cu vegetație și panouri fotovoltaice, care să asigure energia necesară funcționării.

„Proiectul pe care-l are Primăria de construire a unei parcări supraetajate pe Bistricioarei este de 60 de milioane de lei. Ajungem să ne coste un singur loc de parcare zeci de mii de euro. Eu nu pot gira astfel de lucruri. Am nevoie de parteneriate corecte…” spunea Gabriel Lazany, la Bistrițeanul Live.

Parcările de pe Carpați și Crinilor nu sunt dorite de bistrițeni

Se pare că unele parcări nu sunt dorite de cetățenii din zonă. Este vorba despre parcarea prevăzută pe strada Carpați, unde Primăria Bistrița a cumpărat, cu 160.000 de lei 356 de metri pătrați de teren, pentru a realiza o parcare supraetajată.

Este vorba despre fost spațiu verde, situat lângă un spațiu de joacă și lăsat de izbeliște de proprietar de ani buni. Acolo ar urma să fie amenajată o parcare supraetajată. În apropiere a fost dărâmat și un fost punct termic și amenajată o parcare la sol, care deja este aproape în permanență ocupată de locuitorii blocurilor din zonă.

Nu este dorită nici parcarea prevăzută pe Aleea Clopoțeilor, dar nici cea de pe strada Crinilor, pentru amenajarea căreia ar fi necesară desființarea unui loc de joacă pentru copii. Parcarea de pe strada Crinilor și nici cea de pe Aleea Clopoțeilor n-au obținut nici avizul din partea Agenției pentru Protecția Mediului.

Una dintre probleme ar fi de exemplu faptul că pe Aleea Clopoțeilor este prevăzut spațiu verde și nu poate fi schimbată destinația. Pe Intrarea Clopoțeilor era prevăzută o parcare etajată, cu 118 locuri de parcare și cu dublu acces dinspre strada Garoafei.

„Parcarea prevăzută pe strada Carpați este contestată de cetățeni…care nu vor să fie realizată. Mai era prevăzută construcția unei parcări pe strada Crinilor, dar nu a primit aviz din partea Agenției pentru Protecția Mediului și va trebui să căutăm altă soluție. Parcarea prevăzută pe Aleea Clopoțeilor este, de asemenea contestată. Acolo este o problemă cu locuitorii din zonă, dar și cu avizul de mediu, fiindcă este o zonă verde, căreia nu i se poate schimba destinația, motiv pentru care APM a dat aviz negativ”, a spus Gabriel Lazany, la As Tv.

În cazul parcării de pe Crinilor, Gabriel Lazany vrea să o facă în subteran și să păstreze deasupra locul de joacă pentru copii, pe care locuitorii din zonă nu-l vor desființat.

Parcarea de pe Crinilor ar aduce în plus în zonă peste 300 de locuri noi de parcare. Terenul luat în calcul are o suprafață de 6600 de metri pătrați, iar construcția propusă inițial în zonă avea un regim de înălțime: subsol, parter și două etaje.

O parcare supraterană în zonă ar rezolva problema locurilor de parcare, mai ales că în apropiere sunt mai multe instituții și unități bancare, care ar beneficia de această investiție. Odată amenajată, parcarea supraterană ar aduce peste 300 de locuri de parcare noi: la sol 70 de locuri de parcare, iar în parkingul auto alte 239 de locuri.

Proiectul prevede ca pentru a face loc acestei parcări, municipalitatea să desființeze spațiul de joacă din zonă. Locuitorii de pe strada Crinilor se opun desființării locului de joacă. Au adunat chiar semnături, peste 60 la număr, pe care le-au depus la Primăria Bistrița.

Pentru a rezolva problema din centrul istoric, municipalitatea se va baza astfel pe parcarea de pe strada Bistricioarei, care va fi regândită pentru a i se reduce costurile de construcție și pe o parcare pe strada Lupeni, care va fi amenajată pe un teren deținut de biserică. Construcția parcării care ar urma să aducă peste 80 de locuri de parcare va începe anul viitor.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.