Operatorul de transport Transmixt a pus mâna pe contractul care prevede transportul elevilor la școală în perioada septembrie 2024 – iunie 2025. Valoarea contractului, care prevede transportul zilnic a peste 500 de elevi din cartierele municipiului la școală, ajunge la 250.000 de lei.
Din septembrie anul acesta, Transmixt asigură transportul elevilor din cartierele Bistriței, la școală. Inițiativa aparține fostului primar Ioan Turc, scopul fiind oferirea unei alternative familiilor cu copii de școală, care locuiesc în cartierele Bistriței și sunt dependente de mașini.
Pentru asigurarea transportului la școală în perioada septembrie 2024 – iunie 2025, Primăria Bistrița a pus la bătaie 250.000 de lei. Pe contract a pus mâna tot Transmixt, operatorul care asigură transportul și în municipiu și în mare parte din județ.
Contractul prevede transportul elevilor de acasă la școală și retur, din localitățile componente ale municipiului: Unirea, Slătinița, Sigmir, Ghinda și Viișoara. Primăria Bistrița a alocat în prima fază 673.794 de lei pentru acest serviciu, însă în urma licitației, valoarea contractului a scăzut la 250.000 de lei.
Potrivit estimărilor din caietul de sarcini, ar fi vorba despre peste 500 de elevi, care sunt transportați zilnic. Cei mai mulți elevi -214, locuiesc în Unirea și învață la Școala Gimnazială „Avram Iancu”. Din Sigmir merg zilnic la Școala Gimnazială ”Lucian Blaga” 80 de elevi.
Din Slătinița merg zilnic la Școala Gimnazială nr. 4 – 60 de elevi, din Ghinda merg zilnic la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” 50 de elevi. Sunt transportați din Bistrița la Generală nr. 1 în jur de 50 de elevi. Din Sărata sunt transportați zilnic la școala din Viișoara 30 de elevi, iar de la CSEI Lacrima sunt transportați la școală zilnic 27 de elevi. De la Fundația Bucurie la Centrul de Zi de pe strada Tărpiului sunt transportați zilnic 13 elevi.
Operatorul Transmixt, obligat să aibă inclusiv microbuze electrice
O parte dintre elevi sunt transportați cu autobuze, iar o parte cu microbuze. În caietul de sarcini, municipalitatea a solicitat inclusiv microbuze electrice, cu care sunt transportați elevii din municipiu, la Școala Gimnazială nr. 1.
„Graficul de circulație a fiecărei curse se va stabili prin contract și va trebui să asigure sosirea elevilor la școală în timp optim pentru începerea cursurilor, precum și preluarea tuturor elevilor stabiliți la terminarea cursurilor, pentru transportul acestora la domiciliu”, se arată în caietul de sarcini.
Operatorul de transport a trebuit să facă dovada că deține în proprietate sau cu contract de leasing mijloace de transport cu capacitate corespunzătoare fiecărui traseu. Transmixt trebuie să folosească doar autoturisme în bună funcționare, care trebuie spălate, salubrizate și dezinfectate periodic.
S-a cerut și dispecerat și dotări speciale pentru urmărirea și coordonarea în trafic a mijloacelor de transposrt, intervenție și depanare, personal calificat și vehicule de intervenție operativă. De asemenea, șoferii acestor microbuze și autobuze trebuie să supravegheze urcarea și coborârea elevilor, iar mijloacele de transport nu trebuie să pornească din stații cu ușile deschise sau cu călători aflați pe scările acestuia.
„Să nu admită la transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen, produse caustice sau acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce daune, vătămări corporale sau, prin natura materialului, pot murdări ori alte obiecte sau mărfuri interzise la transportul public. Să nu îmbarce călători peste capacitatea maximă admisă a mijloacului de transport”, s-a mai cerut în caietul de sarcini.
Transmixt a pus mâna și pe mare parte din traseele județene
În vară, Transmixt a pus mâna și pe mare parte din transportul județean, după ce și-a împărțit traseele cu Exmitiani Rebrișoara, de la licitația organizată de Consiliul Județean. Transmixt se va ocupa de 25 de trasee, adică 60% din județ, iar Exmitiani de 17 trasee.
Transmixt a obținut grupa 1, care include 9 trasee: Bistrița-Beclean-Molișet, Beclean – Agrișel, Bistrița-Beclean – Șendroaia, Beclean – Șendroaia, Beclean – Spermezeu, Bistrița – Beclean – Ciceu Poieni, Bistrița – Beclean/ Ciceu Mihăiești – Breaza, Beclean – Breaza, Beclean – Dumbrăveni.
De asemenea, în dreptul Transmixt este și grupa 4 care include 8 trasee: Bistrița-Șieu-Posmuș, Bistrița – Șieu – Ardan, Bistrița – Șieuț – Sebiș, Bistrița – Șieuț – Lunca, Bistrița – Gledin, Bistrița – Budacu de Jos – Monariu – Buduș, Bistrița – Budacu de Sus și Bistrița – Satu Nou.
Operatorul Transmixt și-a adjudecat și grupa P5, care include 4 trasee: Bistrița – Piatra Fântânele, Bistrița – Strâmba – Mureșenii Bârgăului, Bistrița – Bistrița Bârgăului – Colibița, Bistrița – Dumbrava – Cușma. Și grupa 9, care include 4 trasee îi revine tot transportatorului Transmixt: Bistrița – Năsăud – Valea Mare, Bistrița – Năsăud – Valea Vinului, Bistrița – Năsăud – Șanț, Bistrița – Năsăud – Rodna.
Transmixt funcționează încă din 1991, are 150 de angajați și asigură și transportul public în municipiul Bistrița. În 2019, Transmixt a câștigat licitația organizată de Primăria Bistrița pentru asigurarea transportului local pentru 6 ani, adică până în 2025.
Firma încasează 15,6 milioane de lei anual, adică peste 93 de milioane de lei, în total, pentru cei 6 ani. Potrivit contractului, Transmixt plătește o redevență calculată anual ca 3% din veniturile realizate din activitatea obligației de serviciu public local din care se scad subvențiile încasate.
Primăria Bistrița a cerut atunci sistem de tiketing cu validatoare pentru legitimațiile de transport, program soft pentru evidența validărilor titlurilor de călătorie.
De asemenea, i-a impus operatorului să aibă minim 45 de autobuze, iar 30% dintre ele să aibă Euro 3 sau Euro 4. Autobuzele trebuiau dotate cu camere de supraveghere, care să stocheze înregistrările pentru ce puțin 15 zile.
Tot Transmixt va opera, contra-cost și cele 10 autobuze electrice achiziționate de municipalitate în cadrul proiectului Linia Verde. Municipalitatea va suporta alimentarea, întreținerea, dar și salariile șoferilor Transmixt pentru acest traseu.
Pentru anul 2023, compania a raportat o cifră de afaceri de 35,8 milioane de lei și un profit net de doar 1,2 milioane de lei. Datoriile ajungeau anul trecut la 37 de milioane de lei.
În 2022, Transmixt raporta o cifră de afaceri de 36,8 milioane de lei și un profit de 1,3 milioane de lei. Datoriile erau și atunci însemnate, ajungând la 35,5 milioane de lei. Nu la fel de bine a dus-o compania în 2020, când cifra de afaceri ajungea la 26,5 milioane de lei, iar profitul era sub un milion de lei.