O firmă din județul Mureș a pus la plată Primăria Rebra, din cauză că administrația locală nu a respectat prevederile contractuale și nu a achitat la timp facturile emise de societate. Pentru că banii nu au fost plătiți de bună voie, SRL-ul din Mureș a mers în instanță unde a câștigat penalitățile cerute, de peste 20.000 lei. În plus, instanța a obligat administrația să mai achite alți aproape 10.000 lei, taxă de timbru. În acest dosar, Primăria Rebra nici măcar nu s-a sinchisit să se apere și nici nu a atacat sentința la instanța superioară. În fond, de ce să le pese, doar nimeni din conducerea primăriei nu a plătit vreun ban din buzunarul propriu, ci din cel al contribuabililor.

Se știe că în general, statul este cel mai prost plătitor atunci când vine vorba să achite datoriile pe care le are către mediul privat. Iar din acest “stat” fac parte și administrațiile locale din țară. Primarii fac piruete ca să aibă proiecte, cu care să se bată în piept în perioadele electorale mai ales, dar când vine vorba de plăți, fac ureche șută și lungesc termenele cât pot de mult, fără să se mai gândească la faptul că SRL-urile cu care au relații contractuale și muncesc serios, au și ele la rândul lor de plătit salarii, de achitat linii de credit, taxe la stat și multe altele. Astfel se creează un cerc vicios din care de multe ori privații cu greu ies la liman. Nu contează prea mult dimensiunea firmelor, atunci când acestea au de recuperat bani datorați de administrațiile locale, iar cazurile nu sunt puține. Dovadă stau numeroasele dosare aflate pe rolul instanțelor de judecată.

Printre astfel de cazuri este și cel al SST Grup Transilvania din Mureș, care în urmă cu doi ani a câștigat un contract la Primăria Rebra pentru revizuirea șu actualizarea unui studiu de fezabilitate pentru înființarea distribuției de gaze naturale în comună, în valoare de 59.500 lei, cu TVA inclus.

A plătit după 371 de zile

Conform contractului încheiat între cele două părți în aprilie 2022, prețul trebuia plătit în două tranșe: jumătate în maxim 5 zile de la data procesului-verbal de predare-primire a serviciilor, respectiv de la refacerea soluţiei tehnice şi predarea devizului general, iar cealaltă jumătate la predarea stadiului de fezabilitate revizuit, dar nu mai mult de 30 zile de la predarea primirea acestuia, iar în eventualitatea în care s-ar fi întârziat cu plățile mai mult de 14 zile de la expirarea perioadei convenite, s-ar fi perceput 0,1% pe zi penalități din suma neachitată. Firma și-a onorat la timp obligațiile pe care le avea conform contractului, astfel că în decembrie ar fi trebuit să i se plătească cea de a doua transă de bani. La acel moment nu primise nici măcar prima parte. Administrația locală a plătit întregul prevăzut în contract abia un an mai târziu, mai precis după 371 de zile, în decembrie 2023. Cât despre penalitățile datorate pentru perioada de întârziere, primăria a spus pas. Drept urmare, SST Grup Transilvania a fost nevoită să meargă în instanță.

“În fapt, în baza art. 7 pct. 5 din Legea 98/2016 privind achiziţiile publice, între reclamant, în calitate de prestator şi pârâta Comuna Rebra prin primar, în calitate de Beneficiar, s-a încheiat contractul de prestări servicii nr. 12/21.04.2022, prin care reclamantul s-ar fi obligat să presteze servicii de ,,Revizuire şi actualizare a Studiului de fezabilitate având ca obiect – Înfiinţarea distribuţiei de gaze naturale în Comuna Rebra – județul Bistrița-Năsăud”, iar pârâta s-a obligat la plata preţului, conform dispoziţiilor din contract.

Potrivit dispoziţiilor art. 5 din contract, preţul contractului este în valoare de 50.000 lei + TVA, iar plata urma a fi efectuată potrivit dispoziţiilor art. 5.2 din contract, respectiv: 50% din suma contractată la refacerea soluţiei tehnice şi predarea devizului general conform modelului impus de Programul Naţional de Investiţii ,,Anghel Saligny”, pentru categoria de investiţii prevăzută la art. 4 alin. 1 lit. e) din OUG 95/2021 Studiului de fezabilitate, în maxim 5 zile de la data procesului-verbal de predare-primire a serviciilor; 50% din suma contractată la predarea stadiului de fezabilitate revizuit, dar nu mai mult de 30 zile de la predarea primirea acestuia.

De asemenea, potrivit art. 11.2 din contract, în cazul în care pârâta nu onorează facturile în termen de 14 zile de la expirarea perioadei convenite, atunci datorează reclamantului şi penalităţi de întârziere în cota de 0,1% pe zi din plata neefectuată, până la data plăţii.

La data de 02.11.2022, reclamantul a predat pârâtei documentaţia de Revizuire şi actualizare a Studiului de fezabilitate având ca obiect – Înfiinţarea distribuţiei de gaze naturale în Comuna Rebra – județul Bistrița-Năsăud, constând în: Reproiectarea soluţiei tehnice pentru distribuţie, Actualizarea devizului general, Elaborarea devizului centralizat, elaborarea proiectelor de hotărâri de consiliu local şi Elaborarea cererii de finanțare”, conform procesului verbal însuşit de ambele părţi prin semnătură şi ştampilă nr. 1011/02.11.2022, astfel, la data de 02.12.2022 a devenit scadent tot preţul contractului în cuantum de 59500 lei potrivit art. 5.2 din contract.

În urma îndeplinirii tuturor obligaţiilor contractuale asumate, reclamantul a emis şi comunicat către pârâtă următoarele facturi fiscale: Factura fiscală (…)/26.05.2022, în valoare de 29.750 lei şi Factura fiscală (…)/05.12.2022, în valoare de 29.750 lei.

La data de 22.12.2023, pârâta a efectuat plata preţului contractului nr. 12/21.04.2022, în valoare totală de 59.500 lei, aşa cum rezultă din extrasul de cont bancar ataşat”, a arătat firma din judeţul vecin în cererea de chemare în judecată.

Conform calculelor efectuate de firma mureșeană, Primăria Rebra îi datora penalități de întârziere în valoare de 22.074,50 lei.

“Astfel, pentru perioada cuprinsă între scadenţa penalităţilor, respectiv după expirarea celor 14 zile de la scadenţa preţului contractului din 02.12.2022 (30 zile de semnarea procesului verbal de predare-primire a documentaţiei din 02.11.2022) şi până la data achitării integrale din 22.12.2023, pârâta datorează reclamantului penalităţi contractuale de întârziere în cuantum de 22074.50 lei, conform calculului de penalităţi indicat în cererea de chemare în judecată, la fila 7 dosar.  Suma de 22074.50 lei fost determinata astfel: Părţile au stabilit o penalitate de 0.1% pe zi de întârziere, conform art. 11.2 din contract; Penalităţile au fost calculate după expirarea celor 14 zile de la scadenţa preţului contractului (coloana D) şi până la data plăţii integrale (coloana H) prin raportare la valoarea contractului (coloana A) şi la procentul de penalitate (coloana J). În coloana J sunt menţionate zilele de întârziere pentru care s-au calculat penalităţile, rezultate prin scăderea coloanei G (data plata) din coloana E (data scadentă penalităţi). Penalităţile au fost calculate prin folosirea următoarei formule de calcul: „Valoare contract (coloana A) x zile întârziere (coloana I) x procent penalitate 0.1% zi (coloana J) = Penalităţi (coloana K)”.

Documentaţia a fost predată pârâtei în 02.11.2022, astfel că preţul de 59.500 lei a devenit scadent în termen de 30 de zile de la data procesului-verbal, respectiv în data de 02.12.2022 (coloana C).

Conform art. 1.2 din contract, penalitatea se calculează după expirarea unui termen de 14 zile de la scadenţa, astfel că în speţa de faţă, data de la care începe să curgă penalitatea este 16.12.2022 (coloana D). Pârâta a plătit preţul contractului în valoare de 59.500 lei în 22.12.2023 (coloana F).

De la data scadentă a penalităţilor 16.12.2022 (coloana D) şi până la data achitării sumei în 22.12.2023 au curs 371 zile (coloana I), pentru care s-au calculat penalităţi de 22.074,50 lei prin folosirea următoarei metode de calcul: 59.500 lei (valoare contract Coloana A) x 371 zile (zile de întârziere Coloana I) x 0.10/0 pe zi de întârziere (Coloana I) = 22.074,50 lei (penalităţi Coloana K). Total penalităţi contractuale = 22.074,50 lei”, au explicat reprezentanții SST Grup Transilvania.

La penalităţi s-au mai adăugat și cheltuieli de judecată

La final, Tribunalul Bistrița-Năsăud a dat dreptate firmei mureșene, constatând că sunt întrunite toate prevederile impuse de lege pentru angajarea răspunderii civile contractuale a Primăriei Rebra.

“Prejudiciu patrimonial cauzat reclamantei este reprezentat de lipsa de folosinţă a sumelor de bani neîncasate de reclamantă la scadenţa stabilită prin contract.

Datoria este certă – existența ei rezultând în mod neîndoielnic din prevederile contractului de achiziţie publica de servicii încheiat coroborat cu data întocmirii procesului-verbal de predare primire, dar şi cu dovada plăţii efective care atestă îndeplinirea cu întârziere a obligaţie de plată; este lichida- cuantumul ei putând fi determinat prin dispoziţiile art. 11.2 din contract, respectiv este exigibila- potrivit menţiunilor art. 5.2 din contract, preţul a devenit scadent cel mai târziu la 30 zile de la semnarea procesului verbal de predare-primire a documentaţiei, respectiv la data de 02.12.2022, iar potrivit art. 11.2 din contract, penalităţile devin scadente de la expirarea termenului de 14 zile de la scadenţa preţului, respectiv de la data de 16.12.2022.

Penalităţile de întârziere de 0,1% pe zi de întârziere, calculate asupra preţului contractului în cuantum de 59.500 lei neachitat, se datorează până la data de 22.12.2023, data plăţii efective.

Între fapta ilicita si prejudiciu există raport de cauzalitate, neîndeplinirea obligaţiei de plată la scadenţă a preţului fiind cea care a determinat prejudiciul, constând în lipsa de folosinţă a sumelor de bani neîncasat, în patrimoniul reclamantei.

Vinovăţia pârâtei în neexecutarea obligaţiei contractuale asumate prin contract se prezumă prin simplul fapt al neexecutării, potrivit prevederilor art. 1548 C.civ. Societatea reclamantă a făcut dovada existentei raportului juridic si a drepturilor si obligaţiilor care rezulta din acesta, revenind paratei sa probeze eventuala îndeplinire la timp a obligaţiei asumate, care însă nu a înţeles să îşi exprime poziţia procesuală în cauză.

Având în vedere aceste considerente, instanţa va admite cererea de chemare în judecată formulată de reclamanta Societatea SST Grup Transilvania SRL în contradictoriu cu pârâta U.A.T. Rebra şi va obliga pârâta să plătească reclamantei suma de  22.074,50 lei reprezentând penalităţi de întârziere datorate conform art. 11.2 din Contractul de servicii nr. 12/21.04.2022, în cuantum de 0,1% pe zi de întârziere, calculate asupra preţului contractului în cuantum de 59.500 lei, de la data de 16.12.2022 şi până la data de 22.12.2023”, se arată în motivarea sentinței pronunțată de Tribunalul Bistrița-Năsăud.

În plus, instanța a obligat administrația locală rebreană să plătească  încă 9.441,5 lei cu titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând contravaloarea taxei de timbru şi a onorariului avocaţial.

Sentința este definitivă, în condițiile în care Primăria Rebra nu a atacat-o cu recurs la Curtea de Apel Cluj, în termenul prevăzut de lege.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.