În luna martie, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a scos la licitație contractul pentru lucrările de asfaltare a aproximativ 3 km de drum din DJ 173, între Șoimuș și Șieu, pentru care este dispus să plătească peste 2,1 milioane lei, fără TVA. Deși deschiderea ofertelor era anunțată pentru luna aprilie, la aproape 3 luni distanță nu a fost anunțat niciun câștigător. Nici măcar numele ofertanților… dacă aceștia există…

Contractul care vizează lucrările de execuție covor bituminos pe DJ 173, km 22+550-25+310, ȘOIMUȘ-ARDAN-ȘIEU (intersecția cu DJ 154) – 2,7 km – a fost scos la licitație la finele lunii martie anul acesta și are o valoare de 2.130.252,21 lei (circa 426.000 euro), fără TVA. Conform datelor înscrise pe SEAP, termenul până la care ar fi trebuit depuse ofertele era jumătatea lunii aprilie. Însă până la această dată, deși suntem la jumătatea lunii iunie, administrația județeană nu a anunțat nici numele firmelor care au depus oferte și dacă există vreun câștigător, sau dacă nu au fost depuse astfel de oferte și eventual dacă licitația a fost cumva anulată. Tăcere totală…

Frezare și asfaltare

Dar să vedem ce prevede caietul de sarcini. Potrivit documentului, tronsonul de drum județean pe care se va executa covor bituminos este DJ 173, km 22+550-25+310, Șoimuș-Ardan Șieu (intersecția cu DJ 154).

“Traseul de drum pe care urmează să se execute covorul bituminos este asfaltat, dar pe unele zone (porțiuni), acesta prezintă degradări sub forma de gropi de dimensiuni mici și medii, fisuri și crăpături longitudinale și transversal, burdușiri, deschidere rost longitudinal, faianțări pe suprafeţe mici și medii.

Datorită traficului greu, urmare a dezvoltării economice, a fenomenului îngheț-dezgheț care se manifestă în anotimpul rece pentru perioade lungi, a fenomenelor hidrometeorologice manifestate în aceste zone, suprafaţa carosabilă a fost și este supusă permanent acestor acțiuni care produc degradări de tipul celor menţionate.

Pentru evitarea formării acestor degradări pe suprafața carosabilului se impune efectuarea unor lucrări ce constau în regenerarea suprafeței carosabilului în vederea prelungirii duratei de exploatare, a îmbunătățirii suprafeței de rulare și a reparării defecțiunilor existente.

Prin așternerea unui covor se evită execuția anuală a lucrărilor de întreținere curentă (plombări gropi, colmatări fisuri și crăpături, reparații rost longitudinal), lucrări care, pe lângă faptul că sunt costisitoare și migăloase rezolvă repararea numai a celor existente la momentul dat și nu evită degradarea suprafeței carosabilului”, se arată în document.

Lucrările care trebuie executate, conform caietului de sarcini, sunt lucrări de terasamente (pregătirea platformelor), frezare îmbrăcăminți asfaltice, lucrări de refacere acostamente – reprofilare cu piatră spartă a acostamentelor – 10 cm grosime, execuție îmbrăcăminți bituminoase: amorsare suprafețe, execuție strat BAD 22,2 – 6 cm grosime, pentru preluarea denivelărilor; execuție strat BA 16-4 cm grosime -, marcaj longitudinal, curățare șanțuri.

Lucrările trebuie finalizate în maxim 2 luni de la data ordinului de începere de execuție a acestora, iar perioada minimă de garanție este de minim 36 de luni.

Finalizarea anunțată încă din vara anului trecut

Deși contractul a fost scos la licitație în aprilie anul acesta, în iunie 2023, când Consiliul Județean a inaugurat DJ 173 C, Buduș-Șieu, un drum județean de aproape 8,5 km, președintele Radu Moldovan anunța că până la finalul anului, adică până la 31 decembrie 2023, va fi finalizată porțiunea din DJ 173 care leagă Șieu de Șoimuș și Budacu de Sus. Singura inaugurare a fost doar cea a porțiunii de drum dintre Șoimuș și Budacu de Sus.

Sunt însă voci care susțin că de fapt, această porțiune din DJ 173 dintre Șoimuș și Șieu ar fi fost deja asfaltată cu mult înainte de a fi scos la licitație contractul de lucrări.

Cea mai sonoră a fost vocea deputatului liberal Robert Sighiartău, printr-o declarație făcută la finele lunii mai anul acesta, în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale. Acesta a spus “cu subiect și predicat” că lucrările au fost realizate înainte să fie organizată licitația pentru atribuirea contractului de lucrări.

“Lucrări de execuție covor bituminos pe DJ 173 km 22 + 550  – 25 + 310 Șoimuș – Ardan – Șieu. Este la intersecția cu DJ 154, îl știți foarte bine. Drumul este asfaltat dacă mergeți acolo, bine-mersi, e totul în regulă!

Doar că data de publicare a licitației este 29 martie 2024 și drumul a fost asfaltat anul trecut. Și sigur, există o depunere în 16 aprilie a ofertanților … Deci repet: drumul a fost deja asfaltat!

Asta ne dovedește nouă că se fac lucrări înainte și că licitațiile sub o formă sau alta se aranjează ! (…) În primul rând nu ai voie să faci astea ca administrație județeană, să asfaltezi ceva fără să ai licitația făcută fără să respecți toți termenii procedurali, legali ai administrației”, a declarat în urmă cu două săptămâni Robert Sighiartău.

Tronson din DJ 173 finalizat

În decembrie anul trecut, conducerea Consiliului Județean anunța finalizarea și recepționarea lucrărilor de modernizare a DJ 173 Budacu de Sus – Șoimuș – Șieu (6,52 km). Lucrările au fost realizate cu bani europeni prin POR și din bugetul Consiliului Județean, și au fost executate de Îndemânarea Prodcom, care a câștigat două contracte scoase la licitație de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud în 2019 și atribuite în 2020.

Astfel, este vorba despre contractul pentru “Lucrări de consolidare/stabilizare versanți și refacere platformă drum județean 173 Budacu de Sus-Șoimuș”, câștigat de Îndemînarea cu o ofertă de 24.289.212,76 lei (circa 4,89 milioane euro), fără TVA. Lucrările de consolidare au fost executate pe cinci tronsoane de-a lungul a circa 3,5 km din DJ 173 dintre Budacu de Sus și Șoimuș,

Cel de-al doilea contract a vizat lucrările de ”MODERNIZARE DJ 173, km 15+245 – 22+000, BUDACU DE SUS-ȘOIMUȘ”, care s-au derulat pe o lungime, așa cum se poate deduce, pe o lungime de 6,75 km. Contractul a fost inițial câștigat cu o ofertă de 8.506.882,61 lei (circa 1,7 milioane euro), fără TVA, sumă care mai apoi a fost suplimentată cu circa 700.000 lei (fără TVA), suma finală ajungând la 9.210.891,22 lei (circa 1,8 milioane euro), fără TVA.

Prin aceste lucrări s-au realizat: modernizarea părții carosabile cu îmbrăcăminte bituminoasă, lucrări de consolidare cu ziduri de sprijin din beton, lucrări de evacuare a apelor pluviale (șanțuri betonate, șanțuri de pământ, rigole carosabile, podețe tubulare), modernizarea acceselor la proprietăți și a drumurilor laterale, lucrări de siguranță rutieră (indicatoare rutiere, parapet de siguranță, marcaje rutiere, borne kilometrice).

Principalele lucrări de consolidare și stabilizare a versanților: 594 de piloni forați (7,7 km), parapet de siguranță (567 m), evacuarea apelor (șanțuri pereate cu beton, rigole de acostament, rigole ranforsate, cămine de dren), ziduri de sprijin din beton.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.