În timpul sărbătorilor, atacurile ransomware cresc cu 30% în fiecare an, din 2018 până în 2020, în comparație cu media lunară. Pentru Ed Skoudis, președintele Colegiului SANS Technology Institute, care formează experți în securitate cibernetică, motivele acestei creșteri sunt multiple. „Sunt atât de multe lucruri pe care le faci în timpul sărbătorilor: petreceri, cadouri, cumpărături, asta și asta. Ai mai puțin timp și atenție pentru a fi în gardă, iar infractorii știu acest lucru”, a declarat Skoudis pentru Euronews Next.
De asemenea, fluxul de bani din această perioadă face cu adevărat ca sărbătorile de sfârșit de an să fie „momentul perfect al anului pentru infractori”, potrivit expertului. Infractorii cibernetici țintesc atât persoanele fizice, cât și companiile, într-o perioadă în care lipsa de personal face ca firmele „să aibă garda jos”, potrivit companiei de tehnologie Proton, axată pe confidențialitate.
Având în vedere că retailerii online prelucrează cantități mari de date, cum ar fi informații despre carduri de credit, infractorii sunt, de asemenea, conștienți că atacurile au șanse mai mari de a obține informații personale care ar putea fi folosite pentru escrocherii, potrivit firmei de tehnologie.
Infracțiuni cibernetice de care trebuie să vă feriți în perioada sărbătorilor
Pe măsură ce cumpărăturile online ajung la paroxismul anual, la fel se întâmplă și cu „confirmările false ale comenzilor de la marile companii de comerț electronic”. În caz de dubiu, experții îi îndeamnă pe utilizatori să se abțină de la a da click pe link-uri.
De asemenea, cei aflați pe drumuri ar trebui să fie prudenți atunci când se conectează la rețelele WiFi din aeroporturi sau la rețelele publice, deoarece datele personale pot fi deturnate și dispozitivele pot fi corupte.
„Utilizarea unui VPN este cea mai bună protecție pe care utilizatorii o pot avea atunci când se conectează la o rețea WiFi publică deoarece va cripta traficul de rețea. Chiar dacă cineva le interceptează datele, tot nu le poate vedea fără să le decripteze”, a declarat un purtător de cuvânt al Proton pentru Euronews Next.
Skoudis recomandă, de asemenea, ca oamenii să fie deosebit de atenți la clonarea vocii, o tehnică de falsificare care a luat amploare odată cu apariția inteligenței artificiale pentru toți.
„Dacă pot obține un minut sau cam așa ceva din înregistrarea audio a cuiva, pot introduce asta într-o IA și o pot antrena, iar apoi te pot face să spui orice vreau”, a spus Skoudis.
„Imaginează-ți că un infractor îți sună familia cu vocea ta, spunând: „Doamne, am avut un accident de mașină și am nevoie să sunați imediat la acest număr”. Persoana pe care o suni va confirma evenimentele, spunând că este medic, și îți va cere fișa medicală sau te va pune în legătură cu departamentul de facturare, care va cere adăugarea unui card de credit la dosar”, a explicat el.
„Este cu adevărat insidios și îi presează pe oameni”, a precizat expertul cibernetic.
Cum să vă securizați conturile online înainte de sărbători
În timp ce igiena cibernetică cere întotdeauna utilizarea unor parole puternice, a unui software actualizat și a autentificării cu mai mulți factori, se pot lua măsuri suplimentare înainte de cea mai veselă perioadă a anului.
Directorul SANS, care a pus la cale cea de-a 20-a ediție a Holiday Hack, un joc online de sensibilizare a utilizatorilor de toate nivelurile cu privire la securitatea cibernetică, spune că una dintre cele mai importante măsuri este să aveți acces la adresele de e-mail folosite ca backup-uri ale căsuțelor poștale principale.
„Îi îndemn pe toți să verifice de două ori dacă mai au acces la conturile de e-mail de rezervă pentru contul lor principal de e-mail”, a spus Skoudis.
„Atât de multe conturi trimit un e-mail la adresa de e-mail principală dacă v-ați uitat parola. Dar ce se întâmplă dacă nu puteți accesa adresa de e-mail principală?”, a întrebat el, subliniind că solicitările de parole pentru conturile principale ajung de obicei în căsuța de e-mail de rezervă.
Expertul a precizat că un atacator ar putea chiar să se conecteze la contul principal de e-mail și să schimbe parola acestuia, lăsându-vă blocat dacă nu puteți accesa contul de rezervă, căruia i-ar fi trimis un mesaj de tipul „Mi-am uitat parola”.
În ceea ce privește partea mai practică, expertul recomandă, de asemenea, salvarea numerelor de telefon ale băncii și ale cardului de credit pe telefoane, astfel încât acestea să poată fi contactate în caz de escrocherie, scrie G4media.ro.
„Vine un e-mail, dai click pe el și primești o escrocherie. Două minute mai târziu îți spui ‘la naiba, tocmai am primit o înșelătorie’. Sună imediat la compania de carduri de credit și la bancă. Cu cât acționezi mai repede, cu atât este mai puțin probabil ca ei să poată transfera banii”, a conchis el.
Este alarmant să vedem creșterea atacurilor cibernetice. Trebuie să fim mai atenți și să aplicăm măsurile de securitate recomandate pentru a ne proteja informațiile personale.