Runcan Construct pare să facă ce are chef, sfidând la maxim legile, pentru a-și duce la bun sfârșit proiectul imobiliar de pe strada Valeria Peter Predescu. După ce a ignorat prevederile PUZ-ului votat de consilierii locali acum mai bine de 10 ani și a obținut autorizații de construire când lucrările erau în toi, acesta se pare că a pus mâna pe autorizații de construire fără a avea un aviz de mediu, obligatoriu în acest caz.

La nici o lună de când erau călcate de mascați, șefele din urbanismul bistrițean, care taie și spânzură și dau acte pe sub mână cui trebuie au mai făcut o nefăcută, pentru un om de afaceri care pare să sfideze orice lege și regulă.

Astfel, în luna mai a anului trecut, Serviciul Urbanism din cadrul Primăriei Bistrița era călcat de mascați, polițiști și procurori, care „documentau” un dosar stufos cu acuzații dintre cele mai grave: de la constituire de grup infracțional, abuz în serviciu, fals în înscrisuri oficiale, la fals intelectual, uz de fals și chiar influențarea declarațiilor.

Ei bine, doar o luna mai târziu, șefele de la Urbanism își continuau treaba, tot la limita legalității. Dezvoltatorul imobiliar Runcan Construct SRL primea autorizația de construire nr. 414/24.06.2021 pentru construirea unui bloc de locuințe cu 10 etaje plus un etaj retras, pe Valeria Peter Predescu, fără a deține însă un aviz de mediu, obligatoriu pentru eliberarea autorizației de construire.

Șefele din Urbanism au „fentat” iar legea după ce au fost călcate de mascați

Legea pe care au ocolit-o șefele de la Urbanism e în vigoare încă din 1991, fiind ulterior actualizată și spune așa: „Procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcții începe odată cu depunerea cererii pentru emiterea certificatului de urbanism în scopul obținerii, ca act final, a autorizației de construire și cuprinde următoarele etape:

-emiterea certificatului de urbanism

-emiterea punctului de vedere al autorității competente pentru protecția mediului, pentru investițiile care nu se supun procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului

-notificarea de către solicitant a autorității administrației publice competente, cu privire la menținerea solicitării de obținere, ca act final, a autorizației de construire, pentru investițiile la care autoritatea competentă pentru protecția mediului a stabilit necesitatea evaluării impactului asupra mediului și a emis îndrumarul conform legislației privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului.

-emiterea avizelor și acordurilor, precum și a actului administrativ al autorității pentru protecția mediului competente privind investițiile evaluate din punctul de vedere al impactului asupra mediului.

-elaborarea documentației tehnice necesare pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții,

-depunerea documentației pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții la autoritatea administrației publice competente.

-emiterea autorizației de construire.”

Autorizația de mediu care îi lipsea lui Runcan este un act administrativ, prin care se stabilesc condițiile și parametrii de funcționare a unei activități cu posibil impact semnificativ asupra mediului.

Teoretic, potrivit legii, Runcan n-ar mai avea cum să intre în legalitate

Autorizația de mediu se emite cu condiții speciale impuse titularului, iar nerespectarea condițiilor în cauză poate duce la suspendarea autorizației. Autorizația de mediu se solicită atât pentru desfășurarea activităților existente, cât și pentru începerea unora noi.

Ei bine, în luna aprilie a anului trecut, Runcan Construct a solicitat de la Agenția pentru Protecția Mediului o autorizație de mediu, însă instituția, după ce a verificat amplasamentul a decis respingerea solicitării de emitere a acordului de mediu.

Instituția motiva respingerea solicitării de emitere a acordului de mediu tocmai pentru că Runcan s-a apucat de treabă fără să aștepte okey-ul de la APM: „procedura de evaluare a impactului asupra mediului nu poate fi inițiată și efectuată după ce lucrările de investiție au fost demarate sau proiectele au fost realizate”.

Se pare că aceasta nu este singura autorizație de construire obținută de Runcan fără a obține în prealabil o autorizație de mediu. Aviz sau act administrativ de mediu n-ar fi avut nici autorizația emisă de Primăria Bistrița în ultima zi a anului trecut pentru „modificare proiect AC 414/2021 – D+P+10E+1Er în D+P+11 E”.

Până în 2020 era foarte simplu să o rezolvi și fără autorizație de mediu și chiar de construire: plăteai o amendă și îți vedeai de treabă. În 2020 s-a modificat însă legea care spune că pentru construcțiile demarate deja nu se mai poate elibera autorizația pentru protecția mediului, ceea ce înseamnă că fără acest act nu se mai poate elibera autorizația de construire.

APM a spus NU la un bloc și DA la altul, situat în aceeași „ogradă”

Agenția pentru Protecția Mediului a refuzat să emită avizul necesar pentru unul din blocuri, însă a avizat alt bloc, situat în același amplasament. Astfel, pentru blocul 8 Runcan Construct SRL obține avizul de la mediu în 25 octombrie 2021, iar o zi mai târziu, îi dă okey-ul și Primăria Bistrița, care-i emite autorizația de construire.

Nu doar faptul că dezvoltatorul imobiliar s-a mișcat cu viteza luminii și a reușit să pregătească actele într-o singură zi după obținerea avizului de mediu pentru obținerea autorizației de construire este ciudat, ci și avizul de mediu eliberat de APM.

Asta pentru că, potrivit legii, pe un amplasament, odată emisă o decizie de respingere, nu se mai poate emite ulterior o decizie favorabilă. Ei bine, blocul 7, care nu a primit avizul de mediu este situat pe același amplasament ca și blocul 8, care, culmea, a fost în regulă și a primit avizul de la Agenția pentru Protecția Mediului.

Dezvoltatorul și-a bătut joc de PUZ-ul aprobat de CL

Nu este prima dată când Runcan Construct este favorizat de funcționari din Primăria Bistrița pentru a-și putea duce la bun sfârșit planurile imobiliare. Epopeea blocurilor de pe Valeria Peter Predescu, situate la doi pași de Inspectoratul pentru Situații de Urgență, a început în 2008. Atunci, proiectul imobiliar al lui Runcan primea okey-ul Consiliului Local al Municipiului Bistrița.

Consilierii locali au aprobat proiectul în 2008. Tot atunci, secretarul general al Municipiului Bistrița, Floare Gaftone acorda semnătura de legalitate, semn că proiectul respecta legislația în vigoare.

Potrivit hotărârii de Consiliu Local adoptată în 2008, dezvoltatorul Runcan Construct are la dispoziție două hectare, unde poate construi un ansamblu multifuncțional cu destinația de locuințe colective și spații comerciale.

În total, în imobilele ridicate de dezvoltator sunt amenajate 553 de apartamente. Sau cel puțin atât ar trebui, potrivit Planului Urbanistic Zonal aprobat de consilierii locali. Complexul conține și spații comerciale, spații verzi, căi de circulație, loc de joacă pentru copii, 590 de locuri de parcare în apropiere, precum și o creșă.

Cele două hectare de teren au aparținut celor de la Transmixt, Miliard Impex și Aurel Danci. Terenul este împărțit în 3 parcele, Consiliul Local dându-și acordul pentru 8 imobile și un corp de clădire ce trebuia legat fizic de unul dintre imobile.

Consiliul Local și-a dat okey-ul pentru:

-Pe parcela identificată cu CF Bistrița 7677 CF 11985 se vor realiza 3 imobile în regim de înălțime D+P+8E +ER și un corp de clădire cu un regim de înălțime maxim D+P+12E, spații verzi amenajate, câte un loc de parcare aferent fiecărui apartament, spații comerciale și locuri de parcare aferente spațiilor comerciale, puncte gospodărești, locuri de joacă pentru copii și o creșă pe o suprafață de minim 200 de mp.

-Pe parcela identificată cu CF Bistrița 9950 se vor realiza 3 imobile în regim de înălțime maxim D+P+7E+ER și un imobil în regim de înălțime D+P+4E+ER, spații verzi amenajate, câte un loc de parcare aferent fiecărui apartament, spații comerciale și locuri de parcare aferente spațiilor comerciale, puncte gospodărești și locuri de joacă pentru copii.

-Pe parcela identificată cu CF Bistrița 10482 se va realiza un imobil în regim de înălțime D+P+5E+ER spații verzi amenajate, câte un loc de parcare aferent fiecărui apartament, spații comerciale și locuri de parcare aferente spațiilor comerciale, puncte gospodărești și locuri de joacă pentru copii

Hotărârea de Consiliu Local din 2008 ne spune că dezvoltatorul poate face pe cele 2 hectare de teren 8 imobile.

Ce-a apărut la fața locului pare să n-aibă nicio treabă cu ce au aprobat consilierii locali în 2008. De exemplu, pe parcela numărul 2 ar trebuie să fie 3 imobile cu demisol, parter, 8 etaje și încă unul retras, precum și încă un corp de clădire cu regim de înălțime de D+12E. Acesta din urmă trebuia legat fizic de unul dintre imobile.

 Ei bine la fața locului sunt 4 imobile distincte, deși corpul de clădire impune o legătură fizică cu unul dintre imobile. Acestea nu au 8 etaje plus unul retras, ci 11 etaje, la care se adaugă parterul și demisolul.

Constructorul nu respectă Planul Urbanistic Zonal votat de consilierii locali în 2008 și a mai făcut două etaje în plus, la fiecare din cele 3 clădiri deja ridicate. A 4 clădire este în lucru, fiind ridicate doar două etaje. Nu este respectată nici măcar distanța dintre imobile, care trebuie să fie egală cu înălțimea celui mai înalt dintre ele.

Nici la celelalte parcele nu se respectă PUZ-ul. Astfel, pe parcela 3 regimul de înălțime aprobat este D+P+4E+ER, iar constructorul a realizat D+P+6E. Constructorul avea voie să facă un bloc cu 4 etaje, al cincilea etaj fiind retras față de cel inferior cu minim 1,2 metri.

Culmea, deși PUZ-ul aprobat de Consiliul Local prevede un anumit regim de înălțime, dezvoltatorul a primit autorizații de construire pe alt regim de înălțime și anume pe cel pe care-l vedem la fața locului.

Autorizațiile de construire emise în 2017, 2018 și 2021 contrazic practic PUZ-ul votat de consilierii locali în 2008. Să nu mai vorbim despre faptul că Serviciul Urbanism s-a mișcat cu viteza luminii când a venit vorba despre aceste autorizații de construire.

Astfel, în timp ce oamenii de rând și alți dezvoltatori așteaptă cu lunile eliberarea unei autorizații de construire, dezvoltatorul acestui ansamblu rezidențial a primit documentul în doar 3 săptămâni. Prima cerere pentru eliberarea autorizației de construire a fost depusă în 7 decembrie 2017. 22 de zile mai târziu, chiar înainte de anul nou, în 29 decembrie constructorul deja primea actul de la Primăria Bistrița.

Constructorul s-a „agățat” de noul PUG care-l favoriza

În cazul de față, Planul Urbanistic Zonal a fost aprobat în 2008, în timp ce Planul Urbanistic General a fost aprobat în 2013 și mai apoi prelungit în 2018. Aici apare o situație cel puțin ciudată. PUG-ul i-ar fi dat voie constructorului să ridice mai multe etaje, în timp ce PUZ-ul votat de consilieri nu.

PUG-ul din 2013 spune că terenul este localizat în UTR 16, în subzona funcțională L4, care, potrivit regulamentului, beneficiază de un regim de înălțime de maxim P+10E, cu posibilitatea de suplimentare de 1 maxim 2 etaje. Deși PUG-ul, aprobat ceva ani mai târziu, îi permitea să construiască mai multe etaje, dezvoltatorul trebuia să se limiteze la cele din PUZ-ul aprobat de consilieri în 2008.

Deși nu s-a respectat PUZ-ul, aceste imobile au fost recepționate de o comisie, din care au făcut parte și funcționari din cadrul Primăriei, dar și din cadrul Inspectoratului Județean de Stat în Construcții. Cum autorizația (eliberată ilegal) era respectată, recepția a fost acordată. Nimeni nu s-a mai uitat la Planul Urbanistic Zonal care nu mai era respectat.

Matrapazlâcurile lui Runcan, „văzute” pe aplicația City Health

Tupeul constructorului a fost atât de mare, încât a început construirea imobilului numărul 7 cu 3 luni și jumătate înainte de a solicita certificatul de urbanism la Primăria Bistrița. Lucrările au început în noiembrie 2020, iar dezvoltatorul a cerut certificat de urbanism abia anul viitor, în 9 februarie 2021.

Certificatul de Urbanism a fost eliberat, în cele din urmă în luna  martie 2021, pentru D+P+10E +2Etaje retrase.

La finalul lunii aprilie 2021, deși constructorul avansa cu imobilul nu exista autorizație de construire, care se obține ulterior certificatului de urbanism. Poliția locală s-a sesizat abia în 11 mai, în urma unei sesizări pe aplicația City Health.

Autorizația de construire a fost eliberată în 24 iulie 2021, astfel că, dezvoltatorul a lucrat mai bine de jumătate de an ilegal. Primăria Bistrița eliberează autorizație de construire pentru D+P+10+Er, dezvoltatorul având voie să facă doar un etaj retras în plus față de cele 10 și nu două cum solicitase.

În luna decembrie 2021, constructorul cere o modificare a autorizației de construire și primește okey-ul pentru D+P+11 Etaje ( inițial era D+P+10 etaje + un etaj retras). În această jumătate de an în care s-au ridicat etaje bune nicio instituție a statului nu a observat că dezvoltatorul lucrează ilegal.

Andreea Moldovan

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.