Într-o perioadă dominată de șomaj tehnic și lipsa activității, unii fac bani cu nemiluita. Îi ajută și statul, care le livrează contracte permanent. Unul dintre cele mai importante proiecte, amenajarea „Liniei Verzi”, estimat la 6 milioane de euro, a ajuns pe mâna abonaților la bani publici M.I.S. Grup.
Unul dintre cele mai importante proiecte ale Primăriei Bistrița este „Linia Verde”, care presupune amenajarea unui traseu pe care să circule autobuse electrice. Întreaga investiție, suportată de Uniunea Europeană, ajunge la 12 milioane de euro. Jumătate din această sumă va merge pe amenajarea traseului.
Dacă la livrarea de autobuze electrice nu s-a înghesuit nimeni, licitația fiind repetată de mai multe ori, pentru amenajarea traseului s-au bătut doi grei ai licitațiilor: CML și M.I.S. Grup. În cele din urmă, pe contract a pus mâna M.I.S. Grup, companie abonată la banii publici din județ în ultimii ani.
Pentru 6 milioane de euro, M.I.S. Grup trebuie să reamenajeze străzile luate în calcul, dar și să le reconfigureze. Cu alte cuvinte, trebuie să realizeze o bandă dedicată transportului public.
De asemenea, trebuie să realizeze piste pentru bicicliști pe întreg traseul, dar și să reabiliteze trotuarele. Întreg traseul va beneficia și de iluminat public cu sistem de telegestiune, care intră tot în responsabilitatea câștigătorului licitației publice.
În această sumă intră și o autobază, care va include un depou pentru garare și un dispecerat pentru managementul traficului. Lucrările includ și amenajarea a 42 de stații de autobuz și două stații de tip cap terminal.
Traseul Liniei Verzi începe din Unirea și merge până în Viișoara. Sunt incluse în proiect Viișoara- strada Libertății – Independenței – Gheorghe Șincai – Piața Unirii- Dornei – Piața Petru Rareș – Bistricioarei – General Grigore Bălan – Calea Moldovei – Unirea. Întrucât întreaga investiție se realizează din bani europeni, 5 ani Primăria Bistrița n-are voie să scoată profit, astfel călătoriile vor fi gratuite.
Stațiile de autobuz vor fi dotate cu sistem de afișare info-trafic, pasagerii urmând să afle de acolo orarul autobuselor electrice sau timpii de așteptare până la sosirea următorului mijloc de transport. Călătorii vor avea acces gratuit la Internet, iar stațiile vor fi dotate cu supraveghere video, imaginile putând fi accesate oricând, în timp real și simultan.
Nimeni nu s-a înghesuit să vândă primăriei autobuse electrice
Dacă licitația pentru amenajarea traseului s-a defășurat fără probleme, cea pentru achiziționarea de autobuze electrice a fost cu repetiție. Primăria Bistrița se chinuie din 2019 să achiziționeze autobuzele electrice necesare acestui proiect, fără rezultat însă. Nu mai puțin de trei încercări a avut municipalitatea bistrițeană de a cumpăra autobuzele electrice, pentru care a primit 14 milioane de lei. În prezent este în desfășurare o nouă licitație pentru achiziționarea de autobuse electrice.
Ofertanții trebuie să garanteze 5 ani pentru bateria electrică, iar autonomia în kilometri nu poate fi mai mică de 150 de km efectivi, rulați. Sistemul de încărcare rapidă va permite ca în 10-13 minute, cât așteaptă autobusul plecarea în cursă, la capăt de traseu, să compenseze în proporție de 75-80% din energia consumată pe traseu, în timpul cursei precedente.
Cifra de afaceri a celor care vor să participe la licitație trebuie să fie de minim 25 de milioane de lei, în ultimii 3 ani. De asemenea, ofertanții nu trebuie să aibă datorii la stat pentru a putea participa la licitație.
Ofertanții au nevoie și de o scrisoare de bonitate emisă de banca unde ofertantul are deschis contul de virament și trebuie să demonstreze că în ultimii 3 ani au furnizat prouse similare cu obiectul contractului (și anume autobuse electrice) în valoare cumulată de cel puțin 13 milioane de lei.
Astfel, cei care pot participa la licitație pot fi numărați pe degete. Asta pentru că puțini se pot lăuda că au furnizat deja autobuze electrice pentru o altă autoritate publică locale. De asemenea, sunt și puține orașe care au achiziționat deja autobuze electrice.
Acest proiect a înghițit însă sume colosale încă din anul 2015, când Primăria Bistrița aloca nu mai puțin de 1,5 milioane de lei pentru elaborarea documentației tehnico-economică pentru acest proiect.
Fostul edil, Ovidiu Crețu visa la tramvaie silențioase de mare viteză, însă în acele condiții proiectul ajungea să coste 300 de milioane de lei, astfel că s-a optat pentru această variantă, considerabil mai ieftină.
Contracte de peste 80 de milioane de lei pentru M.I.S Grup la început de 2020
M.I.S Grup a ajuns la început de 2020 la performanța de a pune mâna pe cele mai importante contracte scoase la licitație de autoritățile locale și județene. Compania lui Emil Iugan a câștigat 3 contracte, valoarea lor totală trecând de 80 de milioane de lei.
Printre contractele importante pe care a pus mâna compania implică lucrări de consolidare și modernizare a corpului A al Colegiului Național „Liviu Rebreanu”. Investiția este realizată din bugetul național, licitația fiind organizată de Compania Națională de Investiții. Aceasta s-a încheiat la mijlocul lunii februarie.
Este vorba despre un monument istoric de importanță națională, înregistrat în Lista Monumentelor Istorice din 2015. Valoarea estimată a contractului este de 32,1 milioane de lei fără TVA și este compusă din: cheltuieli pentru investiția de bază în valoare de 31,4 milioane de lei, organizare de șantier, pentru care s-a alocat suma de 729.522 de lei și se compune la rândul său din: lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier (583.618 lei) și cheltuieli coneze organizării șantierului (145.904 lei).
În urma licitației, valoarea contractului a scăzut la 30 de milioane de lei. M.I.S. Grup va avea la dispoziție nu mai puțin de 66 de luni, adică mai bine de 5 ani, pentru a finaliza lucrările. Din cauza pandemiei și a necesităților unității de învățământ, care nu puteau fi asigurate în plin șantier, lucrările abia acum au început.
Acesta nu este singurul contract important pe care au pus mâna cei de la M.I.S. Grup la început de 2020. Emil Iugan se va ocupa și de aquapark-ul din complexul Wonderland. Contractul a fost atribuit la doar câteva zile de la cel care presupune reabilitarea corpului principal al Colegiului Național „Liviu Rebreanu”.
Inițial, contractul a fost estimat la 35,4 milioane, însă în urma licitației a scăzut la 33,5 milioane de lei. Finanțarea este asigurată din fonduri bugetare. M.I.S. Grup apelează pentru acest contract și la Gevolt Blue Line SRL și Elcom Internațional SRL pentru lucrările la instalațiile electrice și la FOC PROTECT EXPERT pentru lucrări de hidranți.
Principalele lucrări cuprinse în proiect sunt: clădire principală cu bazin acoperit, jacuzzi, tobogane interioare, dușuri, servicii SPA, vestiare, punct de prim ajutor și grupuri sanitare.
Vor fi amenajate și piscine și bazine pentru adulți și copii, dușuri, plajă, grupuri sanitare, tobogane de exterioar multitrack, hidrotub și tobogan deschis. De asemenea, va fi amenajat și un spațiu de agrement cu teren de sport în aer liber, loc de joacă pentru copii pe vârste diferite și cu tematici diferite, spații verzi amenajate peisagistic, alei carosabile și pietonale, parcări și baze de observare post salvare acvativă.
M.I.S. Grup a câștigat și o licitație organizată de Consiliul Județean, pentru execuție lucrări de covoare bituminoase pe drumurile județene. Tronsoanele de drum luate în calcul sunt DJ 154 C, Budacu de Sus, DJ 172 E, Lechința – DN 15A, DJ 172G, Oheiu Bistriței – Satu Nou, DJ 172 G, Monariu Jelna, DJ 173, Bistrița-Budacu de Sus, DJ 172E, Lechința –Matei, DJ 170, Negrilești.
Valoarea estimată a lucrărilor este de 19,4 milioane de lei. În urma licitației, valoarea contractului a scăzut la 18,5 milioane de lei.
Compania din Anieș a raportat pentru 2019 o cifră de afaceri de 81 de milioane de lei și un profit net de 7,4 milioane de lei. Datoriile nu lipsesc nici ele, apropiindu-se de 30 de milioane de lei. Practic, în 2019 cifra de afaceri s-a dublat, comparativ cu anul 2018, când firma lui Iugan raporta o cifră de afaceri de doar 41,3 milioane de lei.
Cata vreme padurile tzarii vor fi gestionate si exploatate de firme si societati private, particulare… jaful din Romania nu se va incheia. Pe toti smecherii astia-i doare in c*r de ea Romanie si daca nu vom mai avea paduri pe viitor… ptr … ei BANUL este DUMNEZEUL LOR !
Centralizati si confiscati inapoi in avutul public al statului toate padurile, gestionati-le asa cum a fost pe vremea ” impuscatului ” si exploatati-le cu firme de stat si se va stopa acest flagel national si bataie de joc la adresa acestei avutii nationale .