Primăria Cluj Napoca riscă anul acesta să nu încheie licitația pentru delegarea serviciului salubrizare și deszăpezire pentru străzile din oraș. Contractul, estimat la peste 91,7 milioane lei, a fost câștigat de compania Supercom, dar firmele clujene Brantner și Rosal au contestat rezultatul licitației. După ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a dat o decizie în favoarea Supercom, companiile clujene au deschis un proces împotriva administrației locale și firmei câștigătoare.
Primăria Cluj Napoca încearcă să concesioneze serviciul de salubrizare și deszăpezire pentru străzile din oraș. Din cauza modului în care este conceput caietul de sarcini, contractul nu poate fi semnat cu nicio societate comercială. Astfel, s-a ajuns la situația din 2017, când de acest serviciu a ajuns să se ocupe RADP Cluj Napoca, regie a administrației locale.
La începutul anului, Primăria Cluj Napoca a postat anunțul ”Delegarea gestiunii serviciului public de salubrizare stradală și deszăpezire pentru sectorul I, municipiul Cluj-Napoca”, valoarea contractuală fiind estimată între 79.972.384,75 și 91.715.029,46 lei, fără TVA. Au fost depuse oferte din partea Supercom, Brantner, Rosal și Polaris.
Administrația locală a respins ofertele făcute de Rosal și Brantner ca fiind neconforme din punct de vedere financiar, iar oferta Polaris a fost declarată neconformă din punct de vedere tehnic. Singura ofertă admisă a fost a celor de la Supercom, în valoare de 74.455.139 lei, fără TVA, cu câteva milioane bune sub pragul minim estimat.
Însă, Rosal și Brantner au contestat rezultatul licitației la CNSC, atrăgând atenția asupra unui șir lung de nereguli sesizate în cadrul procedurii.
În pofida reclamațiilor, CNSC a dat o decizie favorabilă celor de la Supercom. Însă, cele două companii clujeni au contestat în cadrul unor procese. Până în acest moment nu a avut loc niciun termen de judecată.
Astfel, sunt mari șanse să se revină la situația de acum trei ani. Licitația pentru delegarea serviciului de deszăpezirea serviciului de salubrizare și deszăpezire a fost blocată atunci în instanță, iar Primăria Cluj Napoca a ales să ofere contractul, fără licitație, Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public Cluj Napoca. Atunci, contractul a fost încheiat în baza unei hotărâri de consiliu local. La sfârșitul fiecărui an, jumătate din banii primiți de RADP Cluj Napoca se vor în conturile administrației locale, și cealaltă jumătate va rămâne în contul regiei, subordonată primăriei. O situație similară există și la Centrul de Management Integrat pentru Deșeuri (CMID) Cluj. Contractul de administrare al CMID Cluj a fost atribuit, tot fără licitație, către RADP Cluj Napoca. Astfel regia clujeană s-a trezit cu un contract de 108.440.220 lei, fără TVA!
Ulterior, în 2018 și 2019 serviciul a fost împărțit de firmele Brantner și Rosal.
Cei care pot judeca ceea ce se întâmplă sunt clujenii care știu cel mai bine modalitatea în care au fost deszăpezite străzile din oraș în acești ani.
Să se refacă, dar să fie ca înainte !
Revenind la ”convulsiile” contractului pentru salubrizarea și deszăpezirea străzilor din Cluj Napoca, reprezentanții firmei Brantner cer anularea procedurii și a oricăror acte subsecvente din cadrul licitației, refacerea clasamentului ofertelor, anularea ofertelor făcute de Supercom și Rosal. În ceea ce privește ofertele Asocierii Polaris Mediu SRL – Polaris M Holding, cei de la Brantner cer ca oferta Polaris să fie declarată neconformă.
În opinia Brantner, primăria a respins oferta lor pentru un singur motiv de neconformitate: ”omiterea de a lua în considerare la calculul costurilor din fișele de fundamentare suprafețele maximale anuale din caietul de sarcini”.
”Autoritatea contractantă a calificat greșit oferta ca fiind neconformă cerințelor caietului de sarcini, motivul principal de respingere fiind vădit greșit, fapt ce face să fie greșit și motivul accesoriu de respingere”, arată contestația Brantner. Ei mai arată că, pe parcursul procedurii, administrația locală clujeană a avut nevoie de două clarificări, însă chiar dacă ei răspuns cererilor, reprezentanții primăriei nu le-au mai luat în considerare explicațiile.
”Faptul că, după depunerea ofertelor, autoritatea contractantă a hotărât să nu mai țină cont de conținutul caietului de sarcini și de propriile clarificări, întrucât doar unul dintre cei 4 ofertanți le-a respectat, nu poate constitui un motiv de neconformitate a oferte sale, care le-a respectat. (…) ceilalți doi ofertanți ”calificați” până la etapa evaluării financiare, și-au întocmit ofertele, în mod greșit, cu nerespectarea tuturor cerințelor caietului de sarcini indicate, raportându-se la suprafețele maxime, determinate artificial de autoritatea contractantă și nu la suprafețele indicate în anexele caietului de sarcini”, mai arată cei de la Brantner.
Conform reprezentanților Brantner, oferta făcută de Supercom nu a îndeplinit condițiile de calificare. Astfel primăria ar fi avut obligația să respingă oferta Supercom pentru ”nedeținerea resurselor de regie, negrevarea de datorii în sumă de 5 milioane lei și neasumarea menținerii acestora pentru durata impusă de 4 luni”. Practic, cei de la Supercom au depus o scrisoare de confort de 5 milioane lei emisă de First Bank SA, fără indicarea valorii și a duratei.
”Scrisoarea de confort este neconformă, întrucât raportul procedurii face vorbire, de două ori, despre același înscris, odată fără valoare și odată cu valoare, concluzionând că înscrisul a fost modificat. Însă, normele bancare nu permit modificarea unei scrisori de confort sau reemiterea antedatată, dar cu un alt conținut a unei scrisori de confort deja emisă”, mai arată contestația Brantner, inducând ideea că documentul respectiv ar fi fals. În contestație se mai arată că Supercom nu ar putea neutraliza și sorta deșeurile și că oferta cu care au câștigat licitația este calculată în mod artificial, fără să fie incluse toate costurile necesare.
Oferta câștigătoare cu o eroare de calcul
În replică, cei de la Supercom spun că ei au îndeplinit toate cerințele Primăriei Cluj Napoca și că dețin echipamentele necesare pentru câștigarea acestui contract. Referitor la tratarea deșeurilor înainte de depozitare, reprezentanții Supercom susțin că administrația locală nu a solicitat acest lucru. ”Autoritatea contractantă a solicitat, în mod expres, transportul deșeurilor la depozitul de deșeuri autorizat, ceea ce presupune colectarea deșeurilor din zona deservită și transportul către depozitul autorizat, care realizează tratarea/depozitarea”. Ei mai arată că primăria nu a cerut sortarea deșeurilor
De asemenea, reprezentanții companiei spun că dețin utilajele necesare, atât pentru deszăpezirea străzilor, cât și pentru curățarea mecanizată.
De asemenea, oferta financiară redusă, de 74.455.139 lei este mai scăzută din cauza unei erori de calcul pe care și-o asumă și o mențin. ”Diferența apare prin adunarea matematică a valorilor din fișe separat, valorile însumate în ofertă reprezintă operații matematice al valorilor din memorii care, la rândul lor, au fost rotunjite automat de program. Eroarea de calcul a fost de 0.000052791% față de valoarea calculată, în valoare absolută de 39 lei din total valoare 74.455.139, motiv pentru care acuzațiile de încercare a reducerii prețului ofertei nu are niciun fundament”, arată Supercom.
Cine sunt oficialii Primăriei Cluj Napoca care se ocupă de licitație
Persoanele cu funcție de decizie din cadrul autorității contractante sunt: Primar – EMIL BOC. Comisia de coordonare și supervizare pentru pregătirea și planificarea contractului de prestări servicii pentru activitatea de salubritate și deszăpezire are următoarea componență: președinte cu drept de vot: Gheorghe Șurubaru, membri cu drept de vot: Marius Coros, Ioan Bogdan, Lucia Lupea, Alexandru Lolos, Attila Molnar, Alexandru Moldovan, președinte de rezervă: Viorel Plesa, membri de rezervă: Vasile Moldovan, Stefania Mădăras, Ramona Gabor, Cristian Iuga, Marius Miron, Florina Muntean