Un traseu de transport în comun va păpa nu mai puțin de 14,4 milioane de lei. Atât a direcționat Primăria Bistrița pentru achiziționarea a 10 autobuze electrice cu stații de încărcare aferente. Aceasta va lega practic cartierele Viișoara și Unirea.

„Linia Verde” este un proiect menit să reducă poluarea mijloacelor de transport în comun, prin amenajarea unui traseu, care se lege cartierele Viișoara și Unirea, unde să circule doar autovehicule nepoluante.

Acesta a fost finanțat din fonduri europene și ajunge la fabuloasa sumă de 59 de milioane de lei, adică în jur de 13 milioane de euro. Contractul de finanțare a fost semnat încă din luna martie a acestui an.

Proiectul nu doar că ar trebui să ajute la reducerea poluării, ci este practic și o salvare pentru mai multe artere de circulație din oraș, care beneficiază astfel de o bine-meritată reabilitare. Lungimea liniei de transport de la un capăt la altul este de 10 kilometri.

Traseul este DN 17 – Calea Dejului – strada Simpozionului – strada Libertăţii – Bulevardul Independenţei – strada Gării – strada Gheorghe Şincai – Piaţa Centrală – strada Dornei – Piaţa Unirii – strada Liviu Rebreanu- Piaţa Petru Rareş – strada Bistricioarei – Bulevardul General Grigore Bălan – strada Calea Moldovei – DN 17.

De asemenea, proiectul prevede și 20 de kilometri de piste pentru cicliști. Odată gata, bistrițenii vor avea ocazia să circule cu autobuzele electrice achiziționate în cadrul acestui proiect gratuit. Autoritățile locale cred că bistrițenii vor fi astfel încurajați să își lase mașinile acasă și să nu mai sufoce centrul istoric, zonă care oricum nu stă foarte bine la capitolul locuri de parcare.

Proiectul mai prevede pe lângă reabilitarea străzilor incluse pe traseu și achiziționarea de autobuze electrice și amenajarea unui depou pentru parcarea, încărcarea și administrarea autobuzelor electrice, amenajarea și modernizarea stațiilor de transport de pe noul traseu, amenajarea la capetele de linie a două stații de încărcare pentru autobuze electrice, un dispecerat și sistem de monitorizare a traficului, crearea pistelor de biciclete pe traseul prpus, amenajarea și semnalizarea traseului cu benzi dedicate transportului public urban, reamenajarea carosabilului, trotuarelor și spațiilor verzi ca urmare a realizării benzilor dedicate transportului public și pistelor de biciclete, precum și eficientizarea iluminatului public pentru pietoni și bicicliști.

Primele autobuze: 14,4 milioane de lei

Primăria Bistrița a demarat licitația publică pentru achiziționarea primelor autobuze electrice. Este vorba despre 10 bucăți, la care se adaugă și două stații de încărcare rapidă, o stație de încărcare mobilă și 10 stații de încărcare lentă.

Pentru toate acestea municipalitatea a alocat în jur de 14,4 milioane de lei. Practic, fiecare autobuz papă un milion de lei.

Producătorii sau dealerii de astfel de autobuze trebuie să ofere o garanție de minim 5 ani pentru bateriile electrice, să asigure o autonomie de cel puțin de 150 de kilometri, cu autobuzul la capacitate maximă și utilizarea climatizării.

Nu pot participa la licitație firme cu o cifră de afaceri înregistrată în ultimii ani mai mică de 25 de milioane de lei. De asemenea, ofertanții trebuie să demonstreze că în ultimii 3 ani au furnizat produse similare în valoare cumulată de cel puțin 13 milioane de lei.

Autobuzele ar trebui să aibă o lungime de maxim 10 metri și să aibă 25 de locuri pe scaun.

Doar hârtiile pentru acest proiect au costat 1,5 milioane de lei

Faptul că avem în față un proiect care înghite sume considerabile este mai mult decât evident. Asta fără să mai punem la socoteală faptul că în 2015, Primăria Bistrița aloca nu mai puțin de 1,5 milioane de lei pentru elaborarea documentației tehnico-economice a acestui proiect.

În prima fază, primarul Ovidiu Crețu visa la tramvaie silențioase, foarte joase, de mare viteză. Materializarea acestei idei, însă, ajungea să coste nu mai puțin de 300 de milioane de lei, după cum informa chiar edilul la acea vreme:

„Am spus-o şi cu altă ocazie, o repet şi acum, faptul că mi-aş fi dorit ca această linie să fie o linie de tramvai, pentru că ceea ce am văzut în Europa, mai ales în oraşul nostru înfrăţit, Besancon, dar şi în altele, tramvaiul a schimbat radical în bine centrele istorice ale oraşelor respective. Discutăm de tramvaie noi, silenţioase, foarte joase, de mare viteză, care circulă pe zonele dedicate exclusiv pietonilor. Din păcate, lucrarea este una extrem de scumpă. La o primă strigare cei care ne-au făcut studiul de soluţie anunţau aproape 300 de milioane de euro, după ce am mai renunţat la unele lucruri, inclusiv la traversarea liniei ferate, costurile s-au mai redus, dar tot sunt circa 100 de milioane de euro. Atunci, am abandonat ideea tramvaiului în Bistriţa şi ne ducem pe altă variantă, recomandată de specialişti, transport cu autobuze electrice”.

Tot la acea vreme, primarul Ovidiu Crețu spunea că linia verde va fi materializată cel mai probabil în 2017. Ei bine, au trecut doi ani de atunci, iar acum abia a fost demarată licitația pentru achiziționarea autobuzelor.

Studiul de oportunitate a fost elaborat de Universitatea Tehnică Cluj-Napoca. Soluția recomandată a fost utilizarea autobuzului urban cu bandă de circulație exclusivă, la fel cum au autobuzele, tramvaiele și troleibuzele în marile orașe.

Călătorii se vor putea da pe net gratuit în autobuze

Fiecare stație de autobuz va fi dotată cu un sistem de afișare info-trafic și va infra pasagerii cu privire la graficul orar al mijloacelor de transport în comun, al timpilor de așteptare până la sosirea următorului mijloc de transport, denumirea stației, data și ora. De asemenea, se poate folosi și ca mijloc de informare publică.

În stații și în autobuze, călătorii vor avea acces gratuit la internet și vor fi informați și printr-un sistem de sonorizare ambientală. Stațiile vor fi dotate și cu supraveghere video.

Toate acestea vor fi monitorizate printr-un sistem informatic. Acesta permite simultan atât vizualizarea în timp real a tuturor camerelor instalate, cât și imagini înregistrate. De asemenea, proiectul prevede și un sistem de monitorizare în timp real a echipamentelor GPS instalate pe autobuze și unul de alarme tehnice, care ca semnala eventualele erori și defecțiuni.

Capetele de linii vor fi dotate și cu un sistem de încărcare rapidă, astfel încât în 10-13 minute, cât așteaptă autobuzul plecarea în cursă la capătul de traseu să compenseze în proporție de 75-80% energia consumată pe traseu în timpul cursei precedente.

Andreea Moldovan

1 COMENTARIU

  1. Largirea strazilor inseamna eliminarea automata a zeci de arbori de aliniament. Astfel LINIA VERDE devine linia de CACAOA ! Asta ca o lamurire la cum stau lucrurile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.