După mai multe accidente, unele dintre ele tragice, care ar fi trebuit să determine Primăria Bistrița să se grăbească să amenajeze bariere la trecerile la nivel cu calea ferată de pe teritoriul orașului, lucrurile par să se miște cu viteza melcului. Abia acum, municipalitatea a licitat studiile de fezabilitate pentru una dintre bariere.
Primăria Bistrița se mișcă cu viteza melcului când vine vorba despre modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată de pe teritoriul orașului. Deși încă de anul trecut primarul Ovidiu Crețu a anunțat că va moderniza în cel mai scurt timp aceste treceri la nivel cu calea ferată, abia acum, la mai bine de jumătate de an distanță municipalitatea licitează studiile de fezabilitate și doar pentru una dintre treceri.
Pentru studiile necesare modernizării trecerii la nivel cu calea ferată de pe strada Lucian Blaga, municipalitatea scoate din buzunare 19.000 de lei.
Termenul limită pentru depunerea ofertelor este luna februarie. Urmează evaluarea dosarelor și stabilirea unui câștigător. Și să nu fie contestații, firma câștigătoare are la dispoziție încă patru luni să termine hârțogăria.
Asta înseamnă că abia în iunie vor fi gata studiile care vor permite următoarea licitație pentru lucrările efective. La un calcul simplu, realizăm că cel mai devreme la finalul toamnei vom avea o firmă care să se apuce de lucrările efective.
„Având în vedere faptul că pe strada Lucian Blaga traficul rutier se desfășoară cu dificultate din cauza faptului că trecerea la nivel cu calea ferată existentă nu este prevăzută cu semnale luminoase și acustice, ci doar cu indicatorul OPRIRE, fiecare conducător auto este astfel obligat să oprească înainte trecerii, acest lucru conducând la o aglomerație și timpi de așteptare foarte mari. Totodată, în această zonă au avut loc în decursul timpului și accidente. Primăria municipiului Bistrița, având în vedere adresa nr. 263518/08.09.2017 a Poliției municipiului Bistrița și a verificărilor în teren a constatat că pe sectorul de drum care asigură legătura între varianta ocolitoare a municipiului Bistrița și DN17 Dej – Vatra Dornei la trecerea la nivel cu calea ferată 421 Sărățel – Bistrița-Bârgăului, intersecție cu strada Lucian Blaga, care se suprapune pe DN17 Bistrița – Salva –Moisei, traficul este foarte aglomerare și se creează blocaje. Soluționarea problemei din punct de vedere administrativ, a fost aceea de a promova un obiectiv de investiție nou și anume: «Modernizarea la nivel cu calea ferată, km 63+406, cu instalare de semnale luminoase și acustice, strada Lucian Blaga», al cărui efect pozitiv previzionat este fluidizarea circulației și evitarea accidentelor, sporirea siguranței rutiere și feroviare, reducerea noxelor. Obiectivele generale, preconizate a fi atinse prin realizarea investiției este asigurarea fluidizării traficului pe DN17 C, în zona trecerii de nivel cu calea ferată, sporirea gradului de siguranță în circulația rutieră și feroviară”, se arată în caietul de sarcini al licitației.
Primăria Bistrița a promis modernizarea a trei treceri peste calea ferată
Atât primarul Ovidiu Crețu, cât și viceprimarul Cristian Niculae au repetat de mai multe ori că vor reabilitarea a trei treceri la nivel cu calea ferată de pe teritoriul Bistriței: cea din Viișoara, de la blocurile sociale, cea de pe strada Lucian Blaga și cea de pe strada Ioan Slavici.
Tot cei doi au mai spus că nu sunt bani în bugetul municipiului pentru modernizarea celor trei treceri la nivel cu calea ferată și că Primăria Bistrița este dispusă să suporte doar semaforizarea, urmând ca restul lucrărilor să fie suportate de CFR alături de firma care a luat în concesiune acest tronson de cale ferată.
„Precizez că am purtat numeroase discuții cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, ai Regionalei CFR Cluj, cât și cu firma concesionară SC Via Terra Spedition, deoarece am fi dorit ca această modernizare să nu se facă din banii municipiului”, preciza viceprimarul Cristian Niculae.
Doar pentru semaforizarea trecerilor la nivel cu calea ferată, Primăria Bistrița trebuie să pună la bătaie 90.000-100.000 de euro pentru fiecare dintre ele. 390.000 de lei au fost prinși în bugetul de anul acesta pentru modernizarea trecerii de pe strada Lucian Blaga.
Trecerile nesemnalizate au dus la adevărate tragedii…
Trecerile nesemnalizate au dus la adevărate tragedii în ultimii ani. Doar la calea ferată din Viișoara, situată la doi pași de blocurile sociale, în ultimii doi ani și jumătate au murit 9 oameni.
Asta după ce autoturismele în care se aflau au fost luate în plin de trenuri. Trecerea respectivă la nivel cu calea ferată este în pantă, obligându-i pe șoferi să se apropie destul de mult de șine pentru a se punea asigura.
Ultimul astfel de accident s-a petrecut chiar de Ziua Copilului, în 2017. O familie cu 9 copii, care locuia în blocurile sociale, s-a văzut nevoită să își îngroape 4 dintre ei, după ce aceștia au pierit într-un accident rutier. Alături de cei patru a murit și verișorul acestora.
Autoturismul era condus de Lavinia Petruț Pop, o tânără de 19 ani, care își cumpărase mașina de puțin timp, din Germania. Aceasta își luase patru frați și un verișor și se îndrepta spre Negrilești, pentru a-și vizita bunica, cu ocazia Zilei Copilului.
Din păcate, aceasta nu a reușit nici măcar să iasă din Viișoara, pierzându-și viața la doi pași de blocul unde locuia. Alături de ea au murit toți ocupanții autoturismul, impactul cu trenul fiind foarte puternic.
Practic tânăra nu s-a mai asigurat la trecerea la nivel cu calea ferată, autoturismul în care se afla fiind luat în plin de un tren. Autoturismul a fost târât pe șine zeci de metri, transformându-se într-un morman de fiare.
Alături de Lavinia au mai murit surorile sale Daria de 14 ani, Cosmina de 12 ani, fratele Darius de 20 de ani și verișorul Rafael de 19 ani. Singura care a supraviețuit impactului a fost Cosmina, cea mai mică dintre copile, însă aceasta s-a stins la o clinică de specialitate din Târgu Mureș câteva zile mai târziu.
În 12 decembrie 2015 a avut loc, în același loc, un accident similar. Noaptea, în jurul orei 03:50, Trenul Regio Bistrița Nord- Cluj Napoca a lovit un autoturism, în urma impactului pierzându-și viața patru dintre cele cinci persoane din mașină.
Trei surori și prietenul uneia dintre ele au comandat un taxi pentru a ajunge acasă, la blocurile sociale din Viișoara. La volan se afla un tânăr taximetrist de 29 de ani, care era însoțit de o adolescentă de 15 ani și alte două tinere, dar și un alt băiat de 20 de ani.
Vina a fost aruncată în ambele cazuri în sânul șoferilor, care erau acuzați că nu s-au asigurat corespunzător la trecerea la nivel cu calea ferată. Autoritățile au motivat în prima fază că zona nu este suficient de aglomerată pentru a justifica o trecere la nivel cu calea ferată, deși în zonă este și complexul Heidenfeld, dar și o piață de mașini.
Andreea Moldovan