230.000 de lei a plătit Primăria Bistrița anul trecut pentru combustibilul și reparațiile la 24 de mașini pe care le are în dotare. Cu un an în urmă, cheltuielile ajungeau la aproape 190.000 de lei. Practic, de la un an la altul, cheltuielile au crescut cu 40.000 de lei, iar în ultimii doi ani, municipalitatea a fost nevoită să aloce pentru carburant peste 400.000 de lei.
Potrivit primarului Ioan Turc, instituția pe care o conduce a cheltuit anul trecut nu mai puțin de 230.000 de lei pentru întreținerea și carburantul a 24 de mașini din dotare. Cele 24 de autoturisme au consumat combustibil anul trecut în valoare de 133.500 de lei. Costurile cu reparațiile au ajuns la 96.000 de lei.
Acum doi ani, în 2021, cheltuielile cu carburantul ajungeau la 98.000 de lei, iar cele cu reparațiile la 90.000 de lei. În total, costul în 2021 ajungea la 188.000 de lei.
Astfel, cheltuielile cu combustibilul au crescut de la un an la altul cu 35.000 de lei, iar cheltuielile cu reparațiile cu 6.000 de lei pentru doar 24 de mașini. În doi ani, cheltuielile cu cele 24 de mașini au fost de peste 400.000 de lei. Creșterea cheltuielilor cu combustibilul se justifică oarecum și prin creșterea prețului care a explodat în ultimii ani, atât la benzină, cât și la motorină.
De anul acesta, Primăria Bistrița vrea să renunțe la toate aceste 24 de mașini și să elimine astfel costul cu carburantul și mare parte din costul cu reparațiile și întreținerea.
Asta pentru că municipalitatea a achiziționat 25 de mașini electrice Dacia Spring, în valoare de 2,7 milioane de lei, cu un grant garantat de Ministerul Mediului, care nu necesită nici cofinanțare. Practic cele 24 de mașini existente vor fi înlocuite cu cele electrice achiziționate.
„Aceste cheltuieli vor fi reduse drastic în urma acestor achiziții, în urma cumpărării a unui număr de 25 de mașini electrice. Vom elimina cam 70% din costul pe care mașinile, unele vechi, le presupun pentru municipalitate. Costuri de exploatare, cu carburantul și reparațiile. Cele electrice se strecoară foarte ușor prin traficul din oraș, sunt foarte potrivite pentru oraș”, a precizat primarul Ioan Turc, la ultima conferință de presă.
Primarul Ioan Turc a precizat că vor fi încurajați toți bistrițenii care optează pentru mașini electrice prin scutirea de la impozite și parcare gratuită. Edilul i-a atacat dur și pe posesorii de mașini de teren, despre care spune că poluează orașul și că ocupă câte 3 locuri de parcare.
Utilajele cu GPS, pentru controlul carburantului
Aceasta nu este singura măsură pe care o ia Primăria Bistrița pentru a reduce din gaura creată de autovehiculele din dotare. Primarul Ioan Turc a anunțat că va pune GPS pe utilajele din dotarea Direcției de Servicii Publice.
„Suntem în discuții cu un furnizor de servicii și urmează să montăm GPS pe utilaje, astfel încât controlul pe consumul de carburant să fie corespunzător. Veți vedea ce economii va realiza Primăria Bistrița”, a mai spus primarul Ioan Turc.
De asemenea, primarul vrea să pună pe toate autoturismele primăriei logo-ul instituției, pentru ca funcționarii să fie recunoscuți în oraș de bistrițeni și să fie astfel descurajați să folosească mașinile de serviciu în interes personal, cum, se pare, se întâmpla până acum.
Consiliul Județean dă anual 1,2 milioane de lei pentru combustibil
Anual Consiliul Județean și Serviciul Public Județean Salvamont consumă între 24.800 și 37.200 de litri de benzină și între 88.400 și 152.600 de litri de motorină. Centrul Militar Județean are alocat între 3.800 și 4250 de litri de benzină și între 7.300 și 7.750 de litri de motorină.
Inspectoratul pentru Situații de Urgență consumă între 10.000 de litri și 12.300 de litri de benzină și între 2.000 și 3.100 de litri de motorină. Structura Teritorială pentru Probleme Speciale va consuma între 7.680 și 14.400 de litri de benzină. Astfel, instituțiile vor consuma între 42.480 și 68.150 de litri de benzină și între 97.700 și 163.450 de litri de motorină.
În fiecare an, Consiliul Județean este pregătit să scoată din vistierie peste 1,2 milioane de lei pentru combustibil pentru parcul auto propriu și al instituțiilor subordonate. Cei mai mulți bani merg spre consumul mașinilor Consiliului Județean și ale Serviciului Salvamont: peste un milion de lei. Cercul Militar Județean consumă carburanți de 66.000 de lei, ISU de 84.700 de lei, iar Structura Teritorială pentru Probleme Speciale aproape 80.000 de lei.
Primăria Budacu de Jos consumă carburant cât pentru 3 instituții
Nu doar Consiliul Județean cheltuie sume frumușele pe combustibil. O situație cel puțin ciudată am întâlnit-o și la Primăria Budacu de Jos, unde, în prima lună din 2023, Primăria Budacu de Jos a cheltuit 266.280 de lei pe motorină. Achiziția de combustibil s-a făcut prin atribuire directă, de la OMV Petrom. Cu această sumă, primăria de comună a achiziționat 42.000 de litri de Motorină Euro 5.
În documentele achiziției nu se specifică și perioada pentru care se face achiziția, doar că se vor folosi carduri de alimentare. Cei 42.000 de litri i-ar ajunge unei mașini să parcurgă peste 700.000 de kilometri.
Asta înseamnă că primarul Florin Sandu Simionca ar putea anul acesta să facă 3 drumuri și jumătate dus-întors Bistrița-München și să-i mai și rămână motorină de câteva plimbări prin județ. Trei instituții la un loc din cadrul Consiliului Județean abia consumă cât consumă Primăria Budacu de Jos.
Situație cel puțin ciudată și la Șieuț, unde primarul a cumpărat carburant tocmai de la soția sa. Potrivit context.ro, se întâmpla în 2021, când Sanivan Trans, SRL-ul deținut de soția primarului Mihai Ivan încheia contract cu Primăria Șieuț în valoare de 27.000 de lei, pentru furnizarea a 6,4 tone de carburant instituției.
Primarul spunea pentru context.ro că nu a considerat că ar fi vreo problemă în faptul că firma soției, care deținea o stație PECO la doi pași de primărie, să asigure carburantul pentru instituție:
„Înainte de a face achiziția ne-am mai consultat cu altcineva și zice «bă, nu aveți probleme». O parte din angajații primăriei, băiatul de pe buldoexcavator și cel de pe mașina școlii… ei o insistat (n.r. să achiziționeze carburant de la stația PECO a soției). Soția are o stație PECO la 100 de metri de instituție”, a afirmat primarul Mihai Ivan.
Acesta a mai spus că doar 8.000 de lei au fost plătiți societății soției sale. Ulterior, primarul s-a răzgândit și nu a mai achiziționat combustibil în baza contractului semnat.