Peste 13 milioane lei estimează Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud că ar fi nevoie pentru modernizarea a circa 6 km de drum de pe DJ 173, porţiune cuprinsă între Milaş şi limita cu judeţul Mureş. Preţul per kilometrul de drum modernizat depăşeşte două milioane de lei, adică peste 450.000 de euro.
Alţi 9,2 km de pe acelaşi drum judeţean, între Ocniţa şi Milaş, au intrat în modernizare anul trecut, licitaţia fiind câştigată de LDP SA cu aproximativ 5,833 milioane lei. Lucrările au debutat în iulie 2013 şi vor trebui finalizate până anul viitor. De mai 2013 şi până în iulie anul acesta , administraţia judeţeană bistriţeană a demarat lucrări pe doar 23 km de drumuri judeţene pe care le vrea modernizate. Lucrările însă se derulează, fiindcă aşa este prevăzut în documentaţii, cu viteza melcului, pe perioada a doi sau trei ani.
Circa 6 km în doi ani. Estimări: circa 3 milioane euro
În şedinţa ordinară din luna septembrie, consilierii judeţeni au aprobat studiul de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici privind modernizarea unui sector de drum de 6,125 km de pe DJ 173, cuprins între Milaş şi limita cu judeţul Mureş. Investiţia este estimată la 13.007.389 lei, adică 2.962.959 euro. Astfel, un kilometru de drum care va fi modernizat în acest sector ajunge, conform estimărilor, la nu mai puţin de 2.123.655 lei, adică 483.748 euro.
În situaţia dată discutăm despre un drum judeţean cuprins în clasa tehnică IV (drum cu două benzi de circulaţie, regim de viteză cuprins între 30 şi 60 km/h şi trafic redus), unde costul standard este de 200.000 de euro.
Conform documentaţiei, lucrările nu sunt din cele mai complexe. Astfel, prin varianta pentru care s-a optat, drumul va fi asfaltat, structura rutieră presupunând un strat de balast, un strat de piatră spartă şi îmbrăcăminte asfaltică în trei straturi. De asemenea vor fi montate 17 de podeţe tubulare cu diametrul de 1.000 mm şi 11 cu diametrul de 600 mm, iar alte două vor fi din prefabricate, aşezate pe „radiere din beton şi prevăzute cu aripi şi timpane din beton”. Totodată se vor realiza 210 m ziduri de sprijin, precum şi 530 m de şanţuri ranfort din beton.
Aşa cum precizam mai sus, toate aceste lucrări au fost estimate la peste 13 milioane de lei, din care strict construcţia plus montajul ajung la aproximativ 11, 77 milioane lei. Potrivit studiului de fezabilitate lucrările se vor derula pe parcursul a doi ani.
Opt contracte atribuite într-un an – circa 21 milioane lei de plată
Din luna mai 2013 şi până în luna iulie Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a scos la licitaţie nouă contracte de lucrări de modernizări de drumuri, din care opt sunt deja atribuite. Lungimea drumurilor pe care au fost demarate lucrări de modernizare ajunge la aproximativ 23 km.
Spre exemplu, în 2013 CJ BN preconiza că va moderniza până în 2016un sector de drum de 8,3 km de pe DJ 162, între Teaca şi Archiud. Costul celor 8,3 km de drum judeţean dintre Teaca şi Archiud pe care CJ BN intenţionează să îi modernizeze pe parcursul următorilor trei ani, se ridică la 17.078.252 lei. În acest caz, un kilometru de drum costă 2.057.620 lei, adică 457.246 euro. Potrivit documentului în care sunt prezentate datele tehnice generale, tronsonul de drum dintre Teaca şi Archiud „nu este modernizat, îmbrăcămintea actuală fiind din material pietros”, şi prezintă numeroase „degradări şi văluriri, care îngreunează circulaţia”. De asemenea, „pe zona localităţii Teaca s-au făcut recent lucrări de canalizare care au deteriorat drumul şi zestrea de piatră provenita din întreţinerea curentă. Înspre Archiud platforma drumului este îngustă, podeţele şi şanţurile colmatate şi insuficiente. (…) Podurile existente pe acest sector de drum sunt vechi şi deteriorate, cu o lăţime care nu permite racordarea la un drum judeţean modernizat. (…) În aliniament, partea carosabilă a drumului judeţean va avea lăţimea de 6,0 m şi două acostamente de câte 1,0 m.
În acest caz stratul de fundaţie al drumului va avea o grosime totală de 35 cm – balast şi piatră spartă – peste care va fi turnat un strat de 6 cm de mixtură bituminoasă BAD 25, un strat antifisură (geocompozit) şi încă un strat de 5 cm de mixtură asfaltică BA16. Contractul scos la licitaţie făcea referire la doar 1,5 km, valoarea acestuia fiind estimată la aproximativ 2,437 milioane lei, fără TVA. SC Construct Preom SRL şi-a adjudecat contractul de lucrări pentru 1.902.057 lei, fără TVA.
Lucrările de modernizare a unui sector de 9,2 km de pe DJ 173 între Ocniţa şi Milaş erau estimate de administraţia judeţeană la peste 8,2 milioane lei, fără TVA. Contractul a fost adjudecat de SC LDP SA, în luna iunie 2013, cu suma de 5.382.873 lei, fără TVA, iar lucrările se vor întinde până anul viitor.
Lucrările de modernizare a sectorului de drum de 4,5 km cuprins între Agrişu de Sus şi DN 17 au fost estimate la peste 7,7 milioane lei, fără TVA. Ca de obicei, şi în acest caz nu vorbim de lucrări artă de mare complexitate pe această porţiune de drum. Potrivit documentaţiei, drumul era unul pietruit, amestecat cu pământ şi are o lăţime variabilă, între 4,00 şi 6,00 m. Conform proiectantului, după modernizare lăţimea drumului va fi de 6 metri, acolo unde va fi posibil, deci practic va fi lărgită partea carosabilă. De asemenea stratul de fundaţie care va fi realizat din materiale granulare – balast şi piatră spartă – trebuie să aibă în final o grosime totală de 50 cm, peste care vor fi turnate cele două straturi de asfalt – unul de legătură, de 6 cm, iar al doilea va fi stratul de uzură care trebuie să aibă o grosime de 4 cm, potrivit datelor tehnice menţionate de firma proiectantă. Pe lângă aceste lucrări de modernizare a părţii carosabile – umplere cu balast, îmbrăcăminte asfaltică -, dar şi executare de rigolele şi şanţuri aferente, podeţele existente pe acest tronson vor fi înlocuite, cu menţiunea „acolo unde este necesar”. Conform memoriului tehnic, sunt propuse spre înlocuire şapte din nouă astfel de podeţe, unul va fi desfiinţat, un altul va fi doar decolmatat, iar un altul va fi proiectat şi executat de la zero la circa 200 de metri de cel desfiinţat. Dar vorbim de podeţe şi nu de poduri, şi pentru a lămuri cel puţin din punct de vedere al aspectului actual, pe sub ele nu se scurge nici apa pâraielor existente în zonă, fiind de dimensiuni foarte mici şi totodată colmatate.
Contractul a fost adjudecat de SC Îndemânarea Prodcom SRL pentru circa 4 milioane lei, fără TVA.
Un alt contract de lucrări scos la licitaţie anul trecut de Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud este cel privind modernizarea a 1,5 km de drum de pe DJ 172 între Ilva Mică şi Leşu. Lucrările au fost estimate la peste 9,6 milioane lei,fără TVA, dar SC Dimex 2000 CompanySRL şi l-a adjudecat cu aproximativ 5,9 milioane lei, fără TVA. Aceeaşi companie şi-a mai adjudecat un contract de lucrări de amenajare şi consolidare a unui sector de drum de 1,5 km de pe DJ 175 C, tot între Ilva Mică şi Leşu, cu aproape un milion de lei.
Sunt doar câteva exemple, relevante spunem noi, din care reiese faptul că estimările lucrărilor angajate de administraţia judeţeană bistriţeană ajung la valori cam piperate, fără un suport real, în condiţiile în care, aşa cum am precizat şi mai sus, nu avem de-a face cu lucrări de artă şi de mare complexitate.