Se împlineşte un an de la implementarea Radarului Pădurii, astfel Doina Pană a ţinut să precizeze că peste un milion de arbori au fost salvaţi de la tăierile ilegale.
„Astăzi se împlineşte un an de când funcţionează Radarul Pădurilor. Statisticile arată că acesta a salvat, de la tăiere ilegală , peste 1 milion de arbori(4 milioane de mc au dispărut de pe piaţa lemnului).
Ce dar am primit? Astăzi m-am întors din Germania unde, la Universitatea din Munchen, am vorbit despre Noul Cod silvic şi Radarul Pădurilor.
Mulţumesc, încă o dată, echipei mele, împreună cu care am încheiat cu marele jaf din pădurile României!
Mulţumesc, în mod special, lui Istrate Stetco, pentru profesionalismul şi implicarea lui!
Mulţumesc, nu în ultimul rând, lui Dumnezeu că a făcut ca acest lucru să fie posibil!
La mulţi, mulţi ani Radar al Pădurilor!!!” a scris Doina Pană, pe pagina de socializare.
Radarul pădurilor funcţionează pe baza unui sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure şi până devine mobilă sau iese din ţară, în timp real.
Prin Hotărârea de Guvern nr. 470/2014 s-a stabilit că, începând cu data de 8 octombrie 2014, toate transporturile de lemn, cu excepţia lemnului „pentru foc”, în volum de până la trei metri cubi, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic.
Astfel, la fiecare transport de lemn, lucrătorul silvic sau firma care a cumpărat lemnul respectiv trebuie să înscrie în sistemul informatic SUMAL, pe care îl accesează de pe smartphone. Datele de pe avizul de însoţire a transportului vor fi verificate de sistem şi, dacă sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectivă de lemn a fost recoltată legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie înscris în avizul de însoţire. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicaţia nu generează codul unic şi serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator şi o alertă către organele de control.
Odată plecat din pădure, în cazul unui control, transportatorul trebuie să prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica şi fără oprirea maşinii, căutând datele avizului în sistemul informatic după numărul de înmatriculare.
Când ajunge la destinaţie, lemnul nu poate fi recepţionat până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleacă mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrică sau la vamă, trebuie făcută aceeaşi verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu în zone cu semnal.
De controlul transporturilor de lemn se ocupă poliţişti, angajaţi ai inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de vânătoare şi vameşi, dar şi cetăţenii sunt încurajaţi să facă sesizări sau să ceară verificarea unui transport, apelând 112 şi indicând numărul maşinii de transport.