Curtea de Apel Cluj a decis că municipalitatea trebuie să reevalueze oferta depusă de SC Record SRL la licitaţia pentru atribuirea contractului pentru construirea pârtiei de schi de pe Dealul Cocoşului şi care a fost declarată iniţial câştigătoare.
La evaluarea ofertelor depuse la licitaţia cu pricina, comisia nu a ţinut cont se pare de toate prevederile legale în domeniu, fiindcă unul dintre contestatori, în documentele depuse în dosarul judecat magistraţii clujeni, a atras atenţia asupra unor prevederi din caietul de sarcini care nu au fost respectate, dar şi modul în care asocierea de firme desemnată câştigătoare a dat anumite explicaţii cu privire la calculul ofertei pe diferite segmente.
La finalul anului trecut, Primăria Bistriţa a scos la licitaţie lucrările de amenajare a pârtiei de schi inclusiv utilităţi, valoarea estimată fiind27.323.439,76 lei. Valoarea adjudecată – 23.803.000 lei. Anul acesta au fostalocate 18 milioane lei pentru lucrări, din împrumutul de 40 de milioane contractat de municipalitate.
Patru oferte au fost depuse în cadrul licitaţiei de execuţie a lucrărilor „Amenajare pârtie de schi inclusiv utilităţi în cadrul complexului sportiv polivalent din extravilanul municipiului Bistriţa, localitatea componentă Unirea”.
Câştigătoare a fost declarată oferta făcută de asocierea SC Record SRL – SC Electroconstrucţia Elco Bistriţa SA – Bartholet Maschinenbau AG – SC Triplex Construcţia SRL.
AsocierileAcomin SA – Caterpilar Transilvania SRL şiSC Kranz Eurocenter SRL – SC Elcompet SRL au contestat licitaţia, într-o primă fază la CNSC.După ce CNSC a soluţionat contestaţia, cele două asocieri de firme au atacat respectiva decizie la Curtea de Apel Cluj.
Gazeta de Bistriţa a intrat în posesia motivării sentinţei pronunţată în luna mai în dosarul în care câştigătorul desemnat de municipalitate a fost contestat de asocierile de firme Acomin SA – Caterpilar Transilvania SRL şi SC Kranz Eurocenter SRL – SC Elcompet SRL.
Plângerea Acomin SA, respinsă
În dosarul judecat de Curtea de Apel Cluj au fost conexate plângerile formulate de către SC Acomin SAîn calitate de lider al asocierii formate din SC Acomin SA şi SC Caterpilar Transilvania SRL şi SC SC Kranz Eurocenter SRL în calitate de lider al asocierii SC Kranz Eurocenter SRL – SC Elcompet SRLîmpotriva aceleiaşi decizii emise de către CNSC respectiv decizia nr. 337/32 C9-207,209 din data de 23.03.2015.cele două plângeri au fost analizate separat de instanţă.
Cu privire la plângerea Acomin SA, în baza documentelor depuse la dosar, instanţa a ajuns la concluzia că aceasta este nefondată şi în consecinţă a respins-o.
Mici modificări în timpul jocului
În ceea ce priveşte plângerea formulată în dosarul conexat de SC Kranz Eurocenter SRL în cadrul acestei plângeri s-a solicitat şi suspendarea procedurii de achiziţie publică, pe care instanţa a respins-o.
Curtea reţine însă câteva aspecte cu privire la motivul legat de neîndeplinirea de către ofertantul câştigător a cerinţei vizând deţinerea autorizaţiei ISCIR pentru telescaunul care urma să se monteze pe pârtia de schi.
În documentele depuse la dosarul analizat de comisia de licitaţie a municipalităţii bistriţene, s-au făcut precizări cu privire la acest aspect de către reprezentanţii SC Record SRL, din care a reieşit faptul că firma din Elveţia, respectiv Bartholet Maschinenbau AG, este producătorul instalaţiei ce urma a fi montată. Acest lucru nu a fost însă suficient, în condiţiile în care oferta iniţială a asocierii desemnată câştigătoare în cele din urmă, a fost ulterior modificată pe parcursul procesului de evaluare.
„Pentru a putea produce efecte juridice este necesar ca dispoziţiile contractuale să se regăsească în oferta ce se prezintă în procedura de achiziţie publică. În speţă acest conţinut nu se regăseşte în oferta iniţială ci doar în oferta modificată la 27.01.2015 contrar exigenţelor OUG 34/2006 şi HG 925/2006 şi mai ales a art. 170,171 din OG 34/2006 si art. 79 şi 80 din HG 925/2006.
Din considerentele mai sus expuse rezultă aşadar că în procesul de evaluare a ofertei câştigătoare autoritatea contractantă trebuia să aibă în vedere oferta depusă în termenul limită prevăzut de documentaţia de atribuire fără modificarea operată odată cu depunerea răspunsului la clarificări din data de 27.01.2015 şi din care rezultă că producătorul instalaţiei nu va efectua şi montajul şi că nu a fost prezentată autorizaţia ISCIR pentru executantul montajului ,autorizaţia ISCIR depusă vizând o persoana fizică angajat al SC R. SRL şi nu o persoană juridică aşa cum solicita cerinţa din fişa de date secţiunea III.2.1.b”, se arată în documentul instanţei.
Prevederi ale caietului de sarcini, nerespectate
Din acelaşi document reiese că firma austriacă a făcut referire în plângerea în instanţă şi la nerespectarea caietului de sarcini, mai precis două aspecte din cuprinsul acestuia.
Unul dintre aspecte se referă la câteva analize de preţ ale unor articole invocate în caietul de sarcini. Cu privire la una dintre analizele respective ofertantul desemnat câştigător nu a răspuns unor solicitări de clarificare, în timp ce cu privire la o altă analiză de preţ, acelaşi ofertant câştigător a indicat cu totul altceva decât ceea ce se cerea în caietul de sarcini.
„Rezultă aşadar că prin răspunsul la clarificări ofertantul câştigător a prezentat o ofertă alternativă ce încalcă prevederile legale sus indicate la reevaluarea ofertei urmând a se avea în vedere aceste considerente şi a aplica prevederile legale sus indicate”, precizează instanţa.
Al doilea aspect cu privire la caietul de sarcini face referire la nerespectarea prevederilor unei fişe de date publicată de autoritatea contractantă, respectiv municipalitate, privind modul de prezentare a propunerii financiare.
„În solicitarea de clarificări din data de 20.01.2015 autoritatea contractantă indică în ceea ce priveşte listele cu cantităţi de lucrări faptul că ofertantul al cărei lider este SC R. SRL fie a ofertat alte articole decât cele cerute,fie unele nu au fost deloc ofertate (…).
În răspunsul furnizat în 27.01.2015 s-au ofertat articole solicitate prin documentaţia de atribuire arătându-se că s-a produs o eroare de redactare(…).
Coroborând cele două acte rezultă aşadar că acele articole pentru care nu s-a ofertat sau s-au ofertat greşit nu au fost cotate în oferta SC R. SRL încălcându-se aşadar cerinţa sus menţionată din fişa de date a achiziţiei publice.
În privinţa acestui aspect CNSC a apreciat că sunt incidente prevederile art. 79 alin. (2) şi (3) din HG nr. 925/2006, potrivit cărora, în cazul în care ofertantul modifică prin răspunsurile pe care le prezintă conţinutul propunerii tehnice, oferta sa va fi considerată neconformă. (…)
Problema care se ridică în speţă este aceea dacă o ofertă iniţial neconformă pentru nerespectarea caietului de sarcini poate deveni conformă în temeiul art., 79,80 din HG 925/2006 respectiv prin realizarea unor modificări sau corectări acceptate de aceste texte de lege .
Curtea apreciază că aceste texte de lege pornesc de la premisa existentei unei oferte conforme care necesită anumite clarificări. Răspunsurile sunt permise într-o anumită limită clar determinată, lipsa răspunsului sau depăşirea acestei limite ducând la aprecierea acelei oferte ca neconforme. În măsura unui răspuns clar şi care respectă aceste limite oferta rămâne conformă aşa cum era şi iniţial fiind de neconceput ca un text de lege să permită înlăturarea unei neconformităţi pe calea solicitărilor de clarificări reglementate de art. 78 şi urm din HG 925/2006.
În consecinţa la reevaluarea ofertei prezentate de asocierea al cărei lider este SC R. SRL urmează a se avea în vedere că în această ofertă unele articole sunt necotate contrar fişei de date a achiziţiei publice şi ca art. 79,80 din HG 925/2006 nu sunt aplicabile în această privinţă urmând ca la evaluarea ofertelor sub acest aspect să se aibă în vedere şi art. 36 alin. 2 din HG 925/2006 mai sus indicat”, se arată în motivare.
Preţ „neobişnuit de scăzut”
În acelaşi document al instanţei se face referire şi cu privire la preţul neobişnuit de scăzut al unor echipamente din cuprinsul al ofertei câştigătoare, pentru care ofertantul se pare că nu a dat suficiente justificări.
„În condiţiile în care răspunsul la solicitarea de clarificări nu prezintă informaţiile solicitate respectiv valoarea pe fiecare dintre componentele ce fac obiectul fişelor tehnice în mod neechivoc o nouă solicitare de clarificări este inadmisibilă devenind incidente prevederile art. 36 indice 1 alin 4 si art. 36 alin. 1 lit f din OUG 34/2006. Neindicarea valorii pe fiecare dintre componente reprezintă o lipsă majoră şi afectează concludenţa întregului răspuns întrucât fără acest element esenţial nu se poate verifica valoarea totală indicată şi astfel nu se poate verifica dacă ofertantul a justificat sau nu preţul neobişnuit de scăzut.
Ca atare reevaluarea ofertei urmează a se face în baza considerentelor de mai sus ţinând cont că răspunsul ofertantei nu prezintă în mod complet informaţiile solicitate, fără a se mai solicita clarificările suplimentare indicate în decizia CNSC atacată”, arată instanţa.
Ţinând cont şi de alte neconcordanţe între cerinţele autorităţii contractante şi documentele depuse la dosarul de licitaţie de ofertantul câştigător, instanţa a dispus reevaluarea ofertei depusă de asocierea SC Record SRL – SC Electroconstrucţia Elco Bistriţa SA – Bartholet Maschinenbau AG – SC Triplex Construcţia SRL.
Lucrări de executat
Conform caietului de sarcini, executantul lucrărilor va trebui să realizeze pârtie de schi, telescaun, instalaţie de zăpadă artificială, sistemul de tiketing, drum şi parcare, instalaţie de iluminat nocturn şi o clădire anexă staţiei de plecare.
Cota inferioară a pârtiei va fi + 457,57 m. Cota cea mai înaltă a pârtiei (staţia de sosire a telescaunului) se va situa la +676,03 m. Pârtia proiectată este una de categorie medie (spre uşoară) cu o lungime de aproximativ 1.083,56 m şi o diferenţă de nivel de 218,46 m. Pârtia, cu o lăţime de 60 m, are punctul de plecare situat la altitudinea de 676.03 m, lângă staţia superioară a telescaunului ce o va deservi. Pârtiile de schi vor fi dotate cu marcaje, semne convenţionale şi plase de protecţie . Cu circa 370 m înainte de sosire este propusă încă o variantă de coborâre cu o panta medie de 17%, care în perspectiva montării unui teleschi sau benzi poate fi folosită pentru iniţierea începătorilor. Pârtiile nou create acoperă o suprafaţă de 8,291 ha, cu pante mici, sub 20%, care permit practicarea schiului de agrement.
Se va monta un teleferic monocablu tip telescaun fix cu 4 locuri, alimentat de o bandă transportoare cu capacitatea de 4 persoane, viteza de deplasare fiind de maxim 1 m/sec. Antrenarea si comanda instalaţiei se vor realiza din staţia inferioară. Întinderea cablului se va realiza cu un sistem hidraulic amplasat tot in staţia inferioară. Staţia inferioară, la care se va face îmbarcarea schiorilor, va fiamplasată la altitudinea de 457.57 m, iar staţia superioară, de coborâre a schiorilor, la altitudinea de 676,03 m. Traseul va fi susţinut de 9 piloni metalici. Accesul pe platforma staţiei se va face pe o scară amplasată la capătul staţiei. Lungimea traseului telescaunului va fi de 987,06 m, cu o capacitate de 1.200 persoane/h.
Pentru asigurarea unor condiţii optime de practicare a schiului, precum şi pentru asigurarea existenţei zăpezii pe întreaga suprafaţă a pârtiei de schi de-a lungul întregului sezon de iarnă, s-a proiectat o instalaţie de înzăpezire artificială. Instalaţia cuprinde: o staţie de pompe de înaltă presiune, o rezervă de apă sub forma unui lac artificial cu volumul de 5.000 mc, alimentat din râul Bistriţa (malul stâng), o reţea de conducte de înaltă presiune, îngropată, şi utilajele propriu zise de producere a zăpezii artificiale, respectiv tunurile de zăpadă (4 bucăţi) ce se vor putea monta pe cei 15 hidranţi pentru alimentarea tunurilor de zăpadă branşaţi la reţeaua de apă de înaltă presiune. Durata de înzăpezire utilizând 4 tunuri de zăpadă cu un debit de 6,7 l/sec va fi de 2 zile. Cu 4 tunuri se pot produce cca. 231.552 m3 zăpadă/h, ce acoperă cca. 771.84 m2/h suprafaţă schiabilă.
A fost prevăzută realizarea unui drum de acces cu două benzi de circulaţie având lungime de 1903.5 m şi o lăţime de 7 m cu îmbrăcăminte din macadam. De asemenea, se propune executarea unei parcări pe o suprafaţă de 5.131.60 mp ce permite parcarea a 150 de autoturisme şi drum de acces în parcare de 6 m lăţime tot cu îmbrăcăminte din macadam.
În vederea fluidizării accesului la teleschi se va realiza un sistem electronic modern de tichetare care va permite un control fără lacune al turiştilor care vor utiliza instalaţiile de transport pe cablu. Prin centralizarea electronică a datelor se pot obţine mai multe beneficii pentru întreprinzători, inclusiv posibilitatea de conectare cu alte sisteme cum ar fi administrarea locurilor de parcare, închirieri de echipament sportiv, taxe de intrare în centre sportive, restaurante private, sisteme de acces cu carduri pentru camerele de hotel. Sistemul stochează datele şi permite întocmirea rapidă de rapoarte şi bilanţuri pentru fiecare instalaţie sau obiectiv racordat la acesta. Pentru gestionarea şi normalizarea accesului pe pârtii se va folosi un sistem de tiketing integrat, care va asigura un acces controlat al turiştilor la pârtii şi instalaţia de transport pe cablu.
Stâlpii de iluminat se vor amplasa pe marginile laterale ale pârtiei de schi şi se echipează cu reflectoare de minim 400 W fiecare. Aceştia vor avea o înălţime de 11 metri şi vor fi astfel dispuşi încât să asigure o iluminare cât mai uniformă a întregii suprafeţe schiabile.
Proiectul prevede construirea unei clădiri anexe staţiei de plecarea telescaunului. Funcţiunile tehnologice sunt legate de spaţiile aferente cabinei de observare-supraveghere, iar cele de servicii publice cuprind următoarele: centru de închiriere echipament sportiv, centru salvamont, grup sanitar pentru turişti, punct de informare si vânzare tichete.