Locuitorii de pe strada Vasile Naşcu din oraşul Năsăud sunt de-a dreptul disperaţi din cauză că într-o bună zi s-ar putea trezi cu casele dărâmate peste ei. Motivul acestor temeri este faptul că pe respectiva stradă trec zilnic zeci de autovehicule de mare tonaj, care afectează nu doar infrastructura drumului, ci şi locuinţele. Nu mai puţin de 25 de familii sunt decişi să înainteze Consiliului local şi Primăriei Năsăud un memoriu prin intermediul căruia să atragă atenţia aleşilor locali cu privire la pericolul la care sunt expuşi zi de zi şi să le solicite găsirea unor soluţii pentru a fi scăpaţi de acest calvar.
De ani buni de zile, năsăudenii care locuiesc pe strada Vasile Naşcu îndură zgomotul produs de maşinile de mare tonaj care tranzitează zilnic oraşul. Zgomotul este nimic însă pe lângă ceea ce se întâmplă cu locuinţele lor din cauza trepidaţiilor produse atunci când trec ditamai tirurile. Şi efectele se văd din plin cu ochiul liber şi în exteriorul locuinţelor dar şi în interior – fisuri ale zidurilor şi tencuielilor de toată „frumuseţea”. Oamenii şi-ar repara casele afectate, însă, spun ei, peste câteva luni crăpăturile ar fi la loc.
„Nu avem venituri care să ne permită să ne reparăm locuinţele tot la câteva luni. În plus nu doar tencuielile au fisuri, ci sunt afectate zidurile din cauza cutremurelor produse atunci când trec maşinile de mare tonaj. Trepidaţiile sunt atât de mari încât dacă trece vreun tir noaptea te face să sari pur şi simplu din pat. Într-o zi ne vom trezi cu casele peste noi. Unii şi-au mai reparat casele în anii trecuţi, dar degeaba, crăpăturile sunt la loc. Alţii au întărit chiar fundaţiile pe ici pe acolo, dar tot degeaba”, spun locuitorii străzii Vasile Naşcu.
Au scris deocamdată aleşilor locali
Sătui de atâtea cutremure, oamenii au decis să ia taurul de coarne. Deocamdată au scris un memoriu consilierilor locali, dar şi executivului Primăriei Năsăud.
„Starea actuală a străzii, care nu a fost construită pentru traficul maşinilor de tonaj mare, nu mai corespunde din punct de vedere tehnic şi ca urmare a acestui fapt imobilele de pe ambele părţi ale întregii străzi sunt puternic afectate de trepidaţiile permanente datorate circulaţiei maşinilor de tonaj greu care afectează structura de rezistenţă a clădirilor, generând fisuri ale pereţilor, ale plafoanelor şi a tencuielilor. Doar lipsa unor variante şi a neputinţa financiară fac ca unele locuinţe să nu fie părăsite, acceptându-se astfel posibile riscuri. (…) Menţionăm faptul că au mai fost făcute sesizări privind pericolul care îl reprezintă circulaţia pe această stradă q maşinilor de tonaj greu. De asemenea, această problemă a fost prezentată spre soluţionare şi într-o şedinţă a Consiliului Local Năsăud, iar prin 2009 a fost invitat în unele locuinţe domnul viceprimar de la acea vreme Maghiar Ovidiu pentru a constata şi domnia sa starea degradantă a pereţilor locuinţelor. Atunci s-a vorbit despre un proiect legat de infrastructura străzii pentru anul 2010.
Suntem în anul 2015 şi nicio promisiune nu şi-a găsit împlinirea. Este adevărat că semnul „Atenţie radar”a fost instalat la ambele capete ale străzii, dar nimeni nu ţine seama de ei. Însă nu viteza este vinovatul numărul unu ci tonajul şi încărcătura maşinilor. Iar dacă nu se va întreprinde ceva, o să avem prima stradă din oraş cu case prăbuşite, cu victime ale nepăsării autorităţilor care nu vor să vadă o realitate, aceea că maşinile de tonaj mare nu pot circula pe această stradă fără să producă pagube.
Nădăjduim că prin prezenta sesizare, persoanele competente, în urma expertizelor ce se vro efectua la imobilele de pe această stradă, se vor gândi la întocmirea unor proiecte cu fonduri europene pentru realizarea unui drum de centură atât de necesar rezolvării acestei probleme majore şi urgente”, scriu localnicii de pe strada Vasile Naşcu din oraşul Năsăud în memoriul adresat autorităţilor locale.
Vasile Naşcu, infrastructură slabă – Grănicerilor, prea multe şcoli
Deocamdată, actuala administraţie ridică neputincioasă din umeri. Bani pentru reabilitarea şi modernizarea infrastructurii drumului respectiv nu sunt disponibili, întrucât costurile ar fi imense în raport cu posibilităţile bugetului local. Apoi mai este o mare problemă – maşinile de mare tonaj nu pot fi deviate pe traseul DN 17 C care trece prin centrul propriu zis al oraşului Năsăud – Bulevardul Grănicerilor – fiindcă de o parte şi de alta a şoselei se află dispuse unităţi şcolare – Colegiul Naţional „George Coşbuc”, Colegiul Economic, Grădiniţa nr. 1, Şcoala Gimnazială, iar primii puşi în pericol ar fi elevii care le frecventează, numărul acestora fiind unul însemnat. Pentru această variantă, singura soluţie ar fi restricţionarea circulaţiei maşinilor de mare tonaj între anumite ore – noaptea – când circulaţia este aproape inexistentă în zona respectivă. Numai că, acest lucru ar genera, evident, alte nemulţumiri din partea genţilor economici.
Pe de altă parte, fostul primar al Năsăudului, Dumitru Mureşan, susţine că prin 20007-2008 administraţia locală a întocmit un proiect ce viza reabilitarea străzii Vasile Naşcu, proiect care a fost depus la Ministerul Dezvoltării pe PNDI. Cum însă acest program a fost anulat, proiectul, bineînţeles, a fost şi el blocat. Acest lucru nu înseamnă însă că nu sunt soluţii, fiindcă, potrivit fostului primar, documentaţia – studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie – ar putea fi reactualizată. Trebuie doar identificată sursa de finanţare.
Deocamdată măsoară adâncimea mării cu degetul
Actuala administraţie locală caută soluţii de ieşire din impas, problema locuitorilor de pe Vasile Naşcu fiind foarte cunoscută. Potrivit surselor noastre, conducerea Primăriei Năsăud ar duce tratative cu Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj în vederea preluării respectivului drum de către CNADNR. Numai că asta nu se poate realiza de pe o zi pe alta, fiindcă mai întâi trebuie promovat un proiect de hotărâre care să fie aprobat de consilierii local, după care trebuie trimisă o solicitare Ministerului Transporturilor şi să fie obţinută o hotărâre de guvern. Raza de speranţă este asigurată de faptul că săptămâna trecută a fost dat ordinul de începere a lucrărilor pentru întocmirea expertizei tehnice, a studiilor în teren, proiectare studiu de fezabilitate, avize şi acorduri, inclusiv asistenţă tehnică acordată beneficiarului la întocmirea şi susţinerea aplicaţiei de finanţare şi asistenţă tehnică pentru reabilitarea DN 17 C și DN 17 D. numai că, termenul pentru finalizarea documentaţiei este unul destul de scurt, de doar trei luni.