Schimbul de teren dintre Armată și Primăria Bistrița, inițiat de primarul Ovidiu Crețu, pentru iluzoriul proiect denumit “Wonderland”, îți aduce aminte de vechiul proverb romanesc, “s-a întâlnit hotul cu prostul”. Încă nu știm cu precizie cine este în această poveste, “hoțul” și cine este “prostul”, dar nu este greu să ajungem la o concluzie. Având în vedere conflictul care are loc în Ucraina, lipsind o mare unitate a Armatei Române de terenul și poligoanele pe care se instruiește, actul în sine poate primi o alta conotație. Sabotaj.
Recentul pact încheiat la Cotroceni de către președintele Klaus Johannis cu partidele politice şi formaţiunile reprezentate în Parlament, intitulat “Acord politic naţional privind creşterea finanţării pentru Apărare” demonstrează fără nici un echivoc starea catastrofala în care se află Armata Română, respectiv ăi Brigada 81 Mecanizată cu sediul în Bistrița. A fost nevoie de adoptarea unei măsuri excepționale, într-o situație excepțională, mai ales că în proximitatea frontierelor României se desfășoară un conflict care poate degenera într-un război la scară continentală. Președintele României a declarat cu această ocazie că „..le arătăm, prin acest Pact, militarilor români că îi respectăm”, subliniind faptul că armata poate fi un furnizor de securitate, dar și de creștere economică și că, personal, vede în acest înțelegere și un acord implicit pentru dezvoltarea industriei naționale de apărare.
Tot timpul, din motive lesne de înțeles, când s-a vorbit de participarea Armatei Române în teatrele de operaţii din Irak şi Afganistan mai ales, a fost scos în evidență întotdeauna numărul militarilor romani morți. Undeva firesc, dar ar trebui să se sublinieze care a fost contribuţia reală a Armatei Romane în teatrele de război respective.
Și aici nu prea avem ce spune, deoarece odată cu anul 2005, alegerea lui Traian Băsescu ca președinte al României, guvernele Tăriceanu și ulterior Boc, Armata Română și-a pierdut capacitatea de luptă, nefiind în stare să execute în prezent nici măcar misiunile pe timp de pace, ce să mai vorbim de o situaţie de lupta reală, de angrenarea României într-un război adevărat. Una dintre cauzele acestei situații care a devenit odată cu trecerea timpului catastrofală, a fost subfinanţarea criminală la care Armata Română a fost supusă ani la rând de o clasă politică iresponsabilă. La ora actuală nici o categorie de forțe ale Armatei, Aviația, Marina, Forțele Terestre, nu este finanțată în mod corespunzător.
Sigur, dezastrul de la Forțele Terestre, din care face parte și Brigada 81 Mecanizata din Bistrița, este mai ușor de ascuns, se târâie de la un an la altul cu o tehnică de lupta învechită, tancuri de producție sovietică modernizate, care trebuiau de mult trimise la casat și pe care cât de repede nu o să mai poată fi urnite din parcurile auto. Cu finanțarea din acest an, 2015, de 1.31% din PIB, cum este prevăzut în proiectul de buget votat de Parlament, în situația de pace, Armata nu va putea face nimic, militarii își vor putea lua doar soldele, drepturile de echipament și va funcționa la cota de avarie.
În prezent, în timp de pace, Armata Română nu este în stare să asigure Serviciul de Luptă Poliţie Aeriană sub comandă NATO, Serviciul de Lupta Căutare-Salvare, inclusiv Serviciul Medical Militar de Urgenţă, celelalte servicii de luptă, supraveghere electronică, comunicaţii şi informatică, supraveghere CBRN, intervenţie EOD etc.
De asemenea supravegherea spaţiului aerian şi avertizarea timpurie se asigura cu un potenţial limitat, în condiţiile posibilităţilor reduse de menţinere a parametrilor de descoperire a radarelor, transportul aerian strategic se poate execută în limita a opt curse, nu se asigura menţinerea operaţionalizării anumitor capabilităţi, cum ar fi, CSAR (Combat Search and Rescue) şi HTM (elicoptere de transport), nu se poate realiza capacitatea operaţională finală pentru detaşamentul de opt elicoptere de transport NATO, destinat asigurării contribuţiei la NRF 2016 (NATO Reaction Force) și nu în ultimul rând nu se poate asigura iniţierea operaţionalizării unor detaşamente formate din elicoptere şi avioane pentru sprijinul Forţelor pentru Operaţii Speciale,
capacitatea de asigurare a zborurilor speciale, umanitare, iar pentru misiuni de intervenţie capacitatea de acțiune se va reduce semnificativ, din cauza insuficienţei alocaţiilor bugetare pentru susţinerea mentenanței şi suportului logistic a misiunilor, corespunzător standardelor de siguranţă aeronautică. Mai mult, nu se vor putea executa zboruri de antrenament pentru exerciţiile trageri sol-aer simulate în poziţiile de baza de la poligonul Capul Midia, și nu în ultimul rând că nu se mai pot instrui militarii din forțele terestre, din cauza faptului că dispar Poligoanele de Instrucție și Antrenament de pe lângă marile baze militare din țară, lucru care se va întâmpla la Bg.81 Mc Bistrița, prin acest schimb păgubos de teren cu Primăria Bistrița.
Ca forță luptătoare, Armata Română, pe timp de pace sau de război, aproape nu mai contează. Nu avem minimul de tehnică de lupta, avioane sau elicoptere, rachete AA, radarele au început să cedeze, în lipsa pieselor de schimb, piloţii zboară doar atât cât să nu vina in cap cu avioanele. În prezent doar cei care executa misiuni de poliție aeriană zboară 50-60 de ore, restul dacă prind 20 de ore, serviciul MEDEVAC nu poate zbura decât pe timp de zi, în lipsa antrenamentului pentru condiţii grele meteo etc.
Poligonul de Antrenament și Instrucție al Brigăzii 81 Mc. Bistrița a intrat în “vizorul” lui Crețu, în timpul campaniei electorale din 2008, printr-o promisiune iluzorie, un așa-zis “Complex Sportiv Polivalent Wonderland”, care după toate probabilitățile va fi realizat “la calendele grecești”. Poligonul de Antrenament și Instrucție din Unirea a fost construit în perioada de dinainte de evenimentele din Decembrie 1989, în perioada comunistă, la inițiativa comandantului R. 221 Mc. Bistrița, căpitanul pe atunci, Florian Caba, generalul în rezervă de astăzi. El a fost realizat prin munca militarilor în termen, dar și a cadrelor militare care au muncit cot la cot cu aceștia. Au primit tot concursul pentru realizarea poligonului din partea autorităților timpului, în special al primului secretar al Comitetului Județean al PCR Bistrița-Năsăud, Mihai Marina.
Poligonul de la Unirea este unic în Armata Română prin complexitatea realizată acolo, toate armele și specialitățile specifice unei armate moderne au condiții de instruire adecvate. Potrivit generalului în rezervă Florian Caba, la sfatul primului secretar Mihai Marina, suprafața de teren respectivă a fost intabulată cu acte în regulă, în proprietatea Armatei Române, R. 221 Mc. Bistrița se ocupă de administrarea și folosirea acestuia. Poligonul de antrenament și-a dovedit utilitatea și eficiența, mii de militari s-au instruit în acest loc, atât în perioada comunistă, dar mai ales în anii de după. Poligonul de antrenament și instrucție din Dealul Cocoșului a permis pregătirea personalului militar pentru misiuni desfăşurate în Angola, Irak, Balcanii de Vest şi Afganistan, dar şi pentru misiuni individuale sau de pregătire cu alţi parteneri în comun din S.U.A, Italia, Germania sau Suedia.
Poligonul de la Unirea a fost structurat pentru a asigura instrucţia militarilor bistriţeni si nu numai, pe probleme de transmisiuni, artilerie, instrucţie genistică şi NBC, instrucţia tragerii, lupta în localitate, instrucţia alpină sau conducerea maşinilor de luptă.