Adopția în afara legii a unui copil, este o delict grav care face parte din categoria de infracțiuni contra persoanei, mai precis a traficului de persoane și cade sub incidența Legii nr. 678/2001, lege care reglementează prevenirea și combaterea traficului de persoane. Este de asemenea legea care încriminează acest gen de infracțiune și trasează principalele instituții responsabile în acest domeniu.
Astfel, la art. 12 din legea menționată se precizează că activitatea de recrutare, transportare, cazare sau primire a unei persoane, prin amenințare, violență sau prin alte forme de constrângere, prin răpire, fraudă ori înșelăciune, abuz de autoritate sau profitând de imposibilitatea acelei persoane de a se apăra sau a-și exprima voința, ori prin oferirea, darea, acceptarea sau primirea de bani ori alte foloase pentru obținerea consimțământului persoanei care are autoritate asupra altei persoane, în scopul exploatării acelei persoane, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 la 12 ani și interzicerea unor drepturi. În situațiile în care traficarea s-a săvârșit de două sau mai multe persoane împreună, ori s-a cauzat victimei o vătămare corporală gravă, pedeapsa cu închisoarea va fi de la 5 la 15 ani. Iar dacă fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa va fi închisoarea de la 15 la 25 de ani.
Copiii adoptaţi ilegal, „piese de schimb” pentru oamenii cu bani
Fără îndoială, investigația demarată de către ”Gazeta de Bistrița” privind adopțiile internaționale ilegale de minori nu se referă la procedurile legale de adopții, ci la rețelele ilegale, la mecanismele criminale prin intermediul cărora copii din județul Bistrița-Năsăud au fost vânduți peste graniță ca orice marfă de larg consum și nu se mai știe nimic despre soarta lor. Legat de acest subiect, pe piață au început să circule tot felul de teorii ale conspirației, și nu de ieri sau de alaltăieri. Astfel se vehiculează scenarii privind folosirea copiilor adoptați ilegal ca „piese de schimb” umane pentru clienți cu bani, alimentarea unor rețele care se ocupă de practici sataniste, pedofilie, realizarea unor filme cu asemenea practici, folosirea în calitate de cobai pentru diferite experiențe. Subiectul adopțiilor ilegale este unul extrem de sensibil, la un moment dat conținutul definiției infracțiunii de trafic de persoane nu includea ca modalitate de comitere vânzarea unui copil în scopul intermedierii unei adopții internaționale sau ca scop al exploatării victimei traficului de persoane, iar acest lucru rămânea nepedepsit sau se situa la limita între legalitate și ilegalitate. La ora actuală traficul de persoane în scopul intermedierii internaționale de adopții este un fenomen în creștere. Tot mai multe familii cu stare materială bună din Occident vin în România și încearcă pe căi ilegale să adopte copii din zonele sărace, defavorizate, inclusiv din județul Bistrița-Năsăud. Trebuie să fim conștienți și realiști în același timp că și în acest domeniu, al adopțiilor ilegale de copii, funcționează legea pieței, baza capitalismului, cererea și oferta. Oferta caută cererea, iar cererea urmărește ocaziile, oportunitățile.
Modificări legislative, sub presiuni externe
Adopțiile internaționale de copii în România a constituit și constituie o materie delicată, sensibilă. De cele mai multe ori sub presiunea sau dirijarea organismelor UE, au avut loc intervenții legislative, unele respectând sau reflectând conjunctura politică internațională și nicidecum interesul copilului român, așa după cum ar fi normal și este stabilit în convențiile internaționale.
Raportul Poliţiei din BN privind dispariţia misterioasă a unui minor
Înainte de a da publicității lista cu adopțiile din județul Bistrița-Năsăud în perioada 1990-1995, care va cuprinde numărul dosarului și anul în care a fost întocmit documentul în cauză, datele de identificare ale minorului, nume prenume, data și locul nașterii, părinții, domiciliul acestora, situația materială, unitatea din care provine, adoptării și țara de unde provin aceștia, vom publica un document parvenit redacției anonim, care demonstrează ca fenomenul adopțiilor ilegale era cunoscut de mai mari poliției bistrițene, dar ciudat nimeni nu a întreprins nimic pentru a verifica cele semnalate de un polițist aflat în exercițiul funcțiunii.
Documentul în cauză, premeditat sau nu, confirmă cele cuprinse în scrisoarea misteriosului ”Serpico” primită pe adresa redacției Gazeta de Bistrița. După o lege nescrisă a jurnaliștilor de investigații, dar și după procedurile care guvernează activitatea specifică a serviciilor secrete, o informație este considerată credibilă dacă este confirmată din cel puțin două surse independente. Ceea ce este și cazul investigației de față.
Documentul în cauză demonstrează dacă mai era nevoie, că subiectul adopțiilor era cunoscut de SISTEM, inclusiv de structurile locale de informații, SRI și ”doi și un sfert”, dar paradoxal era acoperit de același Sistem, din care făceau parte procurori, judecători, avocați, polițiști, precum și persoane din domeniul protecției copilului și administrației publice locale. În finalul mesajului trimis de ”Serpico” acesta menționează că: ….” vă voi pune la dispoziție un document din care s-ar putea crede că cineva cu funcție de comandă din poliție s-ar fi implicat în ștergerea urmelor….”. Documentul pe care o să-l lecturați mai jos este un raport în nume personal al unui cadru de poliție înaintat comandatului suprem al polițiștilor bistrițeni din perioada respectiva, 2001, șefului IPJ BN, col. Gheorghe Pop. Facem mențiunea, dacă mai era necesar, că documentul nu este clasificat, ca atare nu putem fi acuzați că am dezvălui mari secrete de stat sau de serviciu. Mai mult ca sigur că autorul raportului este demult trecut la pensie, totuși din motive de protecție a acestuia, îi vom trece numele și gradul sub tăcere. Este de ajuns deocamdată conținutul acestuia. Mai mult, raportul adresat șefului IPJ confirmă în mare parte informațiile dezvăluite de ”Serpico”.
„RAPORT,
Către, Domnul Comandant al IPJ Bistrița-Năsăud
Am onoarea să vă raportez următoarele: Din datele și informațiile pe care le-am obținut prin informații și surse ocazionale, rezultă faptul că minorul Moldovan Marian-Cristian, născut la data de 18.03.1992 în Bistrița, cu domiciliul mamei Moldovan Mariana-Cristina în sat Dumitrița, nr.19, com. Cetate, jud. Bistrița-Năsăud (tatăl probabil natural) figurează în registrul Agricol Dumitrița, vol. I,1992-1996.
În registrul privind evidența minorilor este înregistrat la data de 01.09.1995, figurând la Casa de copii nr. 6 preșcolari Beclean cu adresă. Solicitându-se informații acoperite sub legendă despre minorul de mai sus la Direcția pentru Protecția Drepturilor Copilului la ”cererea mamei” și numai o dată, s-a primit următorul răspuns: COPILUL NU A FIGURAT ȘI NU FIGUREAZĂ CA FIIND ÎNREGISTRAT ÎN CADRU NOSTRU SUB NICI O FORMĂ, adică, instituționalizat, redat familiei, dat în plasament, înfiat, adopție internațională, decedat. Întrebată ce cunoaște în legătură cu fratele său, (declarație scrisă de sora minorului Moldovan Marian-Cristian, pe nume OTVOS ANIȘOARA-GETA, de 23 ani, fiica lui – și Mariana-Cristina, domiciliată în sat Dumitrița, nr.19. com. Cetate, jud. Bistrița-Năsăud, aceasta declară că fratele său a fost internat la leagănul de Copii Bistrița din str. Toamnei. La acest leagăn de copii la vizitat în anul 1994 când fratele ei avea doi ani împliniți. Acesta era bine sănătos și nu prezenta nici un handicap locomotor. A fost primită în leagănul de copii și și-a ținut fratele în brațe. Precizez de asemenea că după naștere a fost dus acasă de mama sa, dar s-a îmbolnăvit. Mama l-a dus la Spitalul de pediatrie de la Han-Bistrița, unde a fost internat în spital.
După spitalizare, Moldovan Marian-Cristian a fost internat în Leagănul de Copii Bistrița. De la ultima vizită sora minorului nu mai cunoaște nimic despre fratele ei și l-a mai văzut nici odată. Nu a fost audiată mama minorului pentru a fi protejată informația. (mama este alcoolică). S-a obținut informații de la surse care trebuiesc protejate foarte bine, datorită faptului că mai mult ca sigur, copilul a fost VÂNDUT ilegal în vederea adopției sau PRELEVARE DE ORGANE, fiind scos din țară. Deoarece la nivelul postului de poliție (…) nu am putut avansa în culegerea și completarea informației, propun repartizarea ei, Serviciului pentru Combaterea Crimei Organizate. Anexez copii xerox după declarațiile numitei OTVOȘ ANIȘOARA-GETA și date suplimentare despre familia minorului.
Față de cele raportate vă rog să dispuneți.”……….
(Va urma)
Doru Costin