Peste 1,5 milioane lei pune la bătaie Primăria Bistriţa pentru elaborarea documentaţiei tehnico-economice aferente proiectului „Linia verde de transport public” în Bistriţa. Chiar dacă studiul de oportunitate propune două variante de traseu, acestea vor străbate invariabil centrul istoric al Bistriţei, mai precis străzile Gheorghe Şincai – Dornei Piaţa Unirii. Costurile acestei investiţii s-ar ridica la circa 8 milioane de euro.

 

Primarul Bistriţei, Ovidiu Creţu, şi-a exprimat nu o dată intenţia de a implementa în municipiul pe care îl administrează o linie verde de transport. Iniţial şi-a dorit tramvaie, numai că în scurt timp şi-a dat seama că un astfel de proiect este mult prea costisitor pentru bugetul municipal.În final a ajuns la concluzia că mai nimerit ar fi o linie de transport cu autobuze de ultimă generaţie care nu poluează mediul înconjurător.

„Am spus-o şi cu altă ocazie, o repet şi acum, faptul că mi-aş fi dorit ca această linie să fie o linie de tramvai, pentru că ceea ce am văzut în Europa, mai ales în oraşul nostru înfrăţit, Besancon, dar şi în altele, tramvaiul a schimbat radical în bine centrele istorice ale oraşelor respective. Discutăm de tramvaie noi, silenţioase, foarte joase, de mare viteză, care circulă pe zonele dedicate exclusiv pietonilor. Din păcate, lucrarea este una extrem de scumpă. La o primă strigare cei care ne-au făcut studiul de soluţie anunţau aproape 300 de milioane de euro, după ce am mai renunţat la unele lucruri, inclusiv la traversarea liniei ferate, costurile s-au mai redus, dar tot sunt circa 100 de milioane de euro. Atunci, am abandonat ideea tramvaiului în Bistriţa şi ne ducem pe altă variantă, recomandată de specialişti, transport cu autobuze electrice. În proiect intră şi modernizarea străzilor, în special a celor din centrul istoric, care trebui consolidate pentru a putea aduce aceste maşini mari pe lângă clădirile istorice. Ca pondere în proiect, este mai mare suma pentru străzi decât pentru achiziţia mijloacelor de transport, a autobuzelor acţionate electric. Dorim să facem noi acest lucru, deşi o firmă ar fi dorit să cumpere respectivele autobuze, dar asta ar însemna ca străzile să rămână la forma actuală sau să investim câteva milioane de euro din buzunarul propriu, plus că s-ar fi reflectat direct în costurile biletelor. Din moment ce aducem pe bani europeni şi le dăm doar în exploatare, costurile nu vor trebui suportate de cetăţeni prin bilete. Plus că am observat că atunci când se achiziţionează de către privat maşinile sunt de mai slabă calitate şi de multe ori second hand. Noi dorim să aducem pentru această linie verde echipamente de top”, declara Ovidiu Creţu, în luna martie, într-o conferinţă de presă.

 

Documentaţie tehnico-economică estimată la peste 1,2 milioane lei

Pe 9 octombrie, pe SEAP a fost postat anunţul cu privire la licitaţia atribuirii contractului aferent elaborării documentaţiei tehnico-economice la obiectivul de investiţii „Linie verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă”.

Valoarea contractului este estimată la 1.210.125,63 lei fără TVA, din care 110.011,42 lei fără TVA reprezintă cheltuielile diverse şi neprevăzute.

Documentaţia trebuie finalizată în termen de 12 luni de la data semnării contractului, deci undeva pe la finele lui 2016. De aici se poate concluzionă că, de fapt, amenajarea propriu-zisă a liniei verzi de transport public nu va fi finalizată anul viitor, aşa cum şi-a propus Ovidiu Creţu, ci undeva prin 2017 cel mai repede. Ţinând cont însă că primarul intenţionează ca acest proiect să fie implementat pe fonduri europene, linia orizontului de aşteptare este, clar, mult mai îndepărtată.

 

autobuz euro VI net

Cu autobuzul pe Şincai

Conform studiului de oportunitate elaborat de Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, „Linia verde de transportpublic utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluareredusă”, va uni localităţile componente Unirea şi Viişoara, pe direcţia est-vest şiva traversamunicipiul Bistriţa prin centrul istoric.

„Soluţia recomandată este ,,Linia verde de transport public utilizând autobuzulurban cu culoar de circulaţie exclusivă (cale proprie).

Culoarul de circulaţie exclusivă (bandă de circulaţie exclusivă) este definit ca spaţiuspecial rezervat in carosabil sau in afara acestuia, destinat circulaţiei autovehiculelor detransport public, in cazul de faţă, al autobuzelor. (…)

Lungimea liniei de transport măsurată de la unul din capetele liniei până la celălaltcapăt, este de cca. 12 km, din care 1km reprezintă lungime parcursă pe străzile centrale.

Străzile din zona centrului istoric al municipiului Bistriţa preconizate a fi parcurse de linia detransport în comun sunt: Gheorghe Şincai, Dornei, Piaţa Unirii / Bistricioarei, rezultat al uneianalize a zonelor de influenţă a liniei de transport public. Recomandăm ca la nivelul studiilorviitoare 80% din traseul recomandat pentru viitoarea linie de transport să fie amenajat cubandă de circulaţie exclusivă”, se arată în studiul de oportunitate.

Astfel, linia verde de transport public va urma traseul E576 (Viişoara) –Calea Dejului – B-dul Independenţei – Str. Ghe. Şincai – Str. Dornei – Piaţa Unirii – Str.General Grigore Bălan – Calea Moldovei – E576 (intrare Livezile), cu o lungimeaproximativă de 14.700 ml.

Totuşi în studiul de oportunitate mai este propusă o variantă de traseu, şi anume E576 (Viişoara) – Calea Dejului – B-dul Independenţei – Str. Ghe. Şincai – Str. Dornei –Piaţa Petru Rareş – Str. 1 Decembrie – Calea Moldovei – E576 (intrare Livezile), cu olungime aproximativă de 14.622 ml.

Recomandarea proiectantului este să se opteze pentru varianta în lungime de 14.700 ml, întrucât pe traseul acesteia sunt mai multe instituţii publice şi de învăţământ.

 

Să curgă milioanele de euro

Conform documentului citat, pentru implementarea propriu-zisă a proiectului „Linia verde de transport public” sunt necesari nu mai puţin de 4 ani.

Potrivit devizului general prezentat în studiul de oportunitate, investiţia s-ar ridica la 36.055.829,08 lei (circa 8,1 milioane euro), din care C+M ajunge la o valoare de 30.990.842,43 lei (aproximativ 7 milioane euro).

 

Condiţii de înscriere

Data limită de depunere a ofertelor este 24 noiembrie 2015, iar firmele care doresc să intre în cursă pentru obţinerea contractului de aproximativ 1,5 milioane lei vor trebui să facă dovada că în ultimii trei ani au înregistrat o cifră medie globală de afaceri de minim două milioane lei, precum şi faptul că în ultimii trei ani a prestat servicii similare, în valoare cel puţin egală cu valoarea de un milion lei fără TVA la nivelul unui contract/cel mult 3 contracte. Totodată, trebuie să facă dovada că deţin personalul de specialitate necesar întocmirii documentaţiei solicitate.

Evident, criteriul suprem în baza căruia va fi desemnată firma câştigătoare va fi preţul cel mai scăzut.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.