Cancerul de col uterin este o importantă problemă de sănătate publică în Europa și în România, țara care continuă să aibă una dintre cele mai înalte rate de incidență și mortalitate prin cancer de col uterin.

Astfel, Direcția de Sănătate Publică a județului Bistrița-Năsăud, în colaborare cu Societatea Română de Cancer, Asociația „Clubul Amazoanelor Bistrițene”, Asociația „Ascendent”, Cabinetul Județean de Planificare Familială și Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bistrița-Năsăud, organizează în perioada 21 ianuarie – 31 martie 2016, o campanie de informare – educație – comunicare (IEC) pentru prevenirea cancerului și stimularea participării femeilor la programul de screening pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin.

Cancerul de col uterin este a patra cauză de mortalitate prin cancer la femeile din România, după cancerul mamar, colorectal și cel pulmonar și prima în rândul femeilor tinere, între 15 și 44 de ani.

La nivelul județului Bistrița-Năsăud, prevalența (numărul total de cazuri aflate în evidență) este în continuă creștere, atât pentru cancerul de col uterin (de la 633 de cazuri în 2013, la 654 în 2014, respectiv 671 cazuri la sfârșitul anului 2015), cât și pentru cancerul de sân (de la 718 cazuri în 2013, la 759 în 2014, respectiv 802 cazuri la sfârșitul anului 2015).

Programul de screening pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin prin testarea gratuită a femeilor cu vârste între 25 și 64 de ani, deși a debutat promițător în județul nostru (în august 2012), rata de participare a femeilor a scăzut de la an la an: 7202 femei testate în 2012; 4947 femei testate în 2013; 913 femei testate în 2014 și doar 523 femei testate în 2015. Astfel, în ciuda alocării de către Ministerul Sănătății a bugetului necesar acestui program (anual au rămas fonduri neutilizate!), în cei trei ani și jumătate doar 16,88% dintre femeile eligibile din județul nostru au participat la testare.

O cauză ar fi insuficienta informare a femeilor privind importanța prevenirii și depistării precoce a cancerului de col uterin prin testare în cadrul programului de screening.

În condițiile în care, aproape fiecare caz de cancer de col uterin ar putea fi prevenit prin screening cervical și vaccinare împotriva Virusului Papiloma Uman (HPV), actuala campanie urmărește îmbunătățirea nivelului de cunoaștere și conștientizare a acestei probleme de sănătate, prin implicarea cât mai multor actori, instituții și organizații sau simple „persoane înțelepte”. Pentru ca, „Perla Înțelepciunii” este simbolul Campaniei de Prevenire a Cancerului de Col Uterin.

Principalele activități propuse pentru perioada 21 ianuarie – 31 martie 2016, sunt:
– studiu privind barierele în participarea la programul de screening pentru depistarea cancerului de col uterin (chestionare și focus grup);

– întâlniri cu personalul din asistența medicală primară și din asistența medicală comunitară;

– formarea unor voluntari (din instituții și ONG-uri locale) ca promotori ai „perlei ințeleciunii”;

– activități informative în instituții, întreprinderi, unități de învățământ;

– activități de animație stradală și organizare punct informativ pe pietonalul „L. Rebreanu” (21 ianuarie, ora 14);

– realizarea și distribuirea unor materiale informative și promoționale (pliante, calendare intime, insigne și mărțișoare „Perla Înțelepciunii”)

Ministerul Sănătății, prin Institutul Național de Sănătate Publică, asigură coordonarea la nivel național a acestei campanii.

La nivel județean, coordonarea este asigurată de compartimentul Evaluarea și Promovarea Sănătății din cadrul Direcției de Sănătate Publică.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.