Partidul Noua Republică a depus, prin senatorul Valeriu Todirașcu, un proiect de lege care vizează interzicerea totală a parcării autoturismelor pe trotuar.
Aceasta, dacă nu poate fi asigurat un spațiu de minimum doi metri lățime pentru circulația pietonilor în condiții de siguranță.

Inițiativa își propune să corecteze o deficiență a actualei legislații în domeniu (OUG nr.195 din 12 decembrie 2002 privind circulația pe drumurile publice și Regulamentul de aplicare al acestei OUG), care permite oprirea și staționarea mașinilor pe trotuare dacă rămâne un spațiu de un singur metru pentru pietoni.

„Sunt foarte multe accidente care ar putea fi evitate dacă pietonii nu ar mai fi nevoiți să meargă pe stradă printre mașini. E clar că acel spațiu de un metru e insuficient pentru deplasarea a două persoane în același timp”, a declarat Valeriu Todirașcu.

Senatorul Partidul Noua Republică, atrage atenția că situația este și mai îngrijorătoare în cazul părinților cu bebeluși în cărucioare și a persoanelor imobilizate în scaune cu rotile care nu au altă alternativă decât să își riște viața pe carosabil, din cauză că trotuarele sunt ocupate de mașini.

În plus, rezervarea unui spațiu suficient pe trotuar este necesară și pentru a permite accesul ambulanțelor sau pompierilor în caz de necesitate.

Dacă proiectul va fi adoptat de Parlament, autoritățile locale vor fi obligate să marcheze eventualele locuri de parcare pe trotuare și să oblige conducătorii aută să țină cont de dreptul pietonilor de a circula în siguranță și nestingheriți pe drumurile publice.

Inițiativa legislativă urmează să intre în dezbaterea Senatului, ca primă cameră sesizată, odată cu începerea noii sesiuni parlamentare în luna februarie.

„Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, laățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru”, se arată în Codul Rutier, mai exact în OUG 195/2002, la articolul 72 alineatul 7.

În același act normativ, este explicată și noțiunea de imobilizare, astfel încât la articolul 63, alineatul 1, se arată că: „Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste această durată, imobilizarea se consideră staționare”.

Mai departe, în Regulamentul de Aplicare a OUG 195/2002, aprobat prin Hotărâre de Guvern (1391/2006), articolul 142 lit. n) spune doar că „este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor pe trotuar, dacă nu se asigură spațiu de cel puțin 1 m pentru circulația pietonilor„.

Articolul 144 alin 2 din același act normativ spune că „administratorul drumului public poate permite oprirea sau staționarea, parțial ori total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai dacă rămâne liber cel puțin un culoar de minimum 1 m lățime înspre marginea opusă părții carosabile, destinat circulației pietonilor”.

După cum arată textele, apare un conflict între norma generală dată de Codul Rutier și Regulile de Aplicare.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.