Tarifele şi majorările de tarife pentru poliţele RCA trebuie corelate de asigurători cu daunalitatea, potrivit unui document.

„În calculul tarifului de primă, asigurătorilor le este interzis să folosească indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor care să nu fie fundamentate statistic şi actuarial, asigurându-se în acest fel o proporţionalitate între tarifele practicate în perioade succesive şi evoluţia daunalităţii pe segmentul respectiv de asiguraţi”, stabilesc noile dispoziţii din Norma ASF nr. 1/2016.

În situaţia în care asigurătorii nu deţin suficiente date istorice pentru fiecare segment, aceştia trebuie să folosească date istorice disponibile din alte surse, pe care trebuie să le raporteze la piaţa autohtonă sau la piaţa Uniunii Europene.

Societăţile de asigurare pot emite poliţa RCA fără componenta de Carte Verde, atunci când este vorba de vehicule care n-au cum să circule în afara teritoriului ţării.

Potrivit Normei ASF nr. 23/2014, asigurătorii RCA trebuie să stabilească tarifele de primă pe categorii de riscuri omogene, pe perioade de un an, calculate pe baze actuariale general acceptate, pentru următoarele limite de despăgubire:
-1.000.000 de euro (echivalent în lei la cursul de schimb al pieţei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Naţională a României), pentru pagube materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite;
-5.000.000 de euro (echivalent în lei la cursul de schimb al pieţei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Naţională a României), pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite.

Atât limitele de despăgubire, cât şi tarifele RCA stabilite de fiecare societate în parte trebuie trimise ASF-ului cu cel mult 30 de zile înainte de începerea perioadei în care pot fi practicate. Exceptând indexările sau modificările pe anumite categorii de riscuri, tarifele stabilite de asigurători pot fi schimbate doar după şase luni de la ultima notificare.

Persoanele care deţin autovehicule sunt obligate prin lege să le asigure. În baza poliţei RCA, persoanele păgubite în urma accidentelor auto pot să primească bani pentru daunele suferite. Informaţii mai multe sunt disponibile aici.

ASF a aprobat vineri încă o serie de modificări la Norma nr. 23/2014, acestea având ca scop facilitarea accesului asigurătorilor RCA din alte state pe piaţa din România.

Astfel, asigurătorii de pe acest segment vor trebui să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiţii speciale:
-să fie autorizaţi pentru subscrierea riscurilor de răspundere civilă a vehiculelor;
-să dispună de un reprezentant de despăgubiri în fiecare stat situat în limitele teritoriale de acoperire a asigurării RCA şi ale celorlalte state semnatare ale Acordului multilateral;
-să efectueze activitate de constatare şi lichidare a daunelor cu personal specializat propriu sau mandatat, precum şi plăţi de despăgubiri pe tot teritoriul României;
-să dispună de o dotare cu tehnică de calcul şi software adecvate şi de personal care să permită contractarea asigurării RCA, ţinerea unor evidenţe detaliate privind încheierea, derularea şi încetarea asigurării RCA, gestionarea dosarelor de daună şi transmiterea în format electronic a acestor informaţii către baza de date CEDAM;

Să desfăşoare activitatea privind încheierea asigurării obligatorii RCA numai la:
-sediile principale sau secundare ale asigurătorilor, ale intermediarilor de asigurări;
-sediile principale sau secundare ale asiguraţilor ori ale potenţialilor asiguraţi persoane juridice;
-domiciliul sau, după caz, reşedinţa asiguraţilor ori a potenţialilor asiguraţi persoane fizice;
-să deţină un program de reasigurare care garantează o reţinere proprie prudenţială;
-să fie membri ai Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România şi ai Asociaţiei „Fondul de protecţie a victimelor străzii”.

„Din conţinutul raportului de investigaţie privind sectorul asigurărilor auto din România, realizat de către Consiliul Concurenţei, se desprinde ideea că sectorul asigurărilor auto din România se plasează între modelul oligopolului şi cel al concurenţei monopolistice, împrumutând caracteristici ale ambelor modele descriptive de piaţă, cu toate riscurile concurenţiale asociate acestei evoluţii. Pe orizont lung, perioada 2005-2015, perioadă analizată de către Consiliul Concurenţei, s-a manifestat în mod constant o tendinţă de reducere a numărului de societăţi de asigurare active pe piaţa RCA din România, de la 17 societăţi în 2005 la zece societăţi în 2015. În condiţiile date, o soluţie de rezolvare a acestei situaţii ar putea-o constitui relaxarea condiţiilor de intrare pe piaţa RCA din România a unor societăţi de asigurare din UE pe baza dreptului de liberă stabilire sau a libertăţii de a presta servicii”, este explicat în nota de fundamentare a proiectului.

„Asigurătorul RCA are obligaţia de a efectua constatarea pagubelor în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă a producerii evenimentului”, scrie în documentul amintit.

Atenţie! Noul proiect de modificare a Normei ASF nr. 23/2014 nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie adoptat de ASF şi publicat în Monitorul Oficial.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.