Integrarea României în Uniunea Europeana a marit sansele de dezvoltare pentru microîntreprinderile si pentru întreprinderile mici si mijlocii din România. Paradoxal, desi în perioada de preaderare, se vehicula ca micii întreprinzatori vor disparea de pe piata în proportie de 60-70 la suta, Calin Haragus, fost consilier în cadrul Agentiei Nationale pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC) este de parere ca abia acum s-au deschis cu adevarat portile pentru agentii economici.

„Pâna acum au fost doar fonduri guvernamentale, de acum înainte prin intermediul operatorilor regionali, microîntreprinderile si întreprinderile mari si mijlocii vor putea accesa fonduri structurale nerambursabile”, spune Haragus. Beneficiarii care vor primi ajutor public sunt firmele private (de toate categoriile) care deruleaza proiecte individuale. Fondurile structurale pot fi solicitate, în functie de nevoi, pâna la 70 la suta din valoarea investitiei. Este important de mentionat faptul ca, toate bunurile achizitionate trebuie sa fie noi.  Microîntreprinderile (societatile care au între 2 si 9 angajati) pot solicita fonduri pentru construirea , extinderea sau modernizarea spatiilor de productie, achizitionarea de sisteme IT (hard si soft) precum si pentru achizitionarea de echipamente si tehnologii noi pentru activitati de productie. Firmele private mari si mijlocii, având o activitate mult mai diversificata, vor primi fonduri inclusiv pentru achizitia de servicii de consultanta calificata pentru implementarea standardelor.  Forma obisnuita de finantare este grantul direct nerambursabil, iar solicitantul trebuie sa acopere diferenta dintre finantarea publica si costul proiectului prin resurse proprii.

<h5>Pasii pentru accesarea fondurilor</h5>

Conditiile de eligibilitate primare impuse întreprinderilor sunt: sa fie înregistrate la Registrul Comertului, sa nu fie supuse procedurilor de faliment, de insolventa sau de lichidare judiciara, sa nu aiba datorii catre bugetul de stat, bugetele speciale si locale si sa aiba profit operational pe ultimele doua exercitii financiare. Daca îndeplineste aceste conditii de baza, agentul economic are toate sansele sa primeasca fonduri europene. Primul pas, foarte important, este alegerea unui consultant financiar bine informat si bine… intentionat. „Potentialul beneficiar va veni la firma de consultanta unde, pe lânga ideea de afacere, va trebui sa prezinte documente ale firmei cum ar fi certificatul constatator de la Registrul Comertului, precum si ultimele doua bilanturi contabile. În functie de ideea de afacere si de criteriile de eligibilitate, consultantului îi revine sarcina de a-l îndruma pe potentialul beneficiar pe drumul cel bun. Acesta, pe lânga faptul ca trebuie sa fie bine documentat trebuie sa fie sincer si devotat clientului sau. În mod normal, contractul dintre potentialul beneficiar si firma de consultanta ar trebui semnat abia dupa ce agentul economic este considerat eligibil si de catre banca”, spune Calin Haragus. Asadar, agentul economic ar trebui sa semneze contractul cu firma de consultanta abia dupa ce primeste „verde” si din partea bancii. Termenul pentru întocmirea dosarului este de trei luni de zile. De cele mai multe ori, acest termen este depasit mai ales în cazul în care agentul economic care solicita finantarea are domeniul principal de activitate, constructiile. Evaluarea finala, care are loc la operatorul regional, dureaza aproximativ tot trei luni de zile. „Spre deosebire de accesarea fondurilor guvernamentale, care se acceseaza prin intermediul Guvernului, pentru cele structurale, operatorii regionali vor înstiinta întreprinzatorii în cazul în care apar greseli în dosar. Potrivit legislatiei, dosarul poate fi returnat firmelor de trei ori. În majoritatea cazurilor, proiectele sunt selectate prin apeluri de propuneri adresate potentialilor beneficiari. Când mai mult de 50 la suta din valoarea proiectului unui operator economic este cofinantat din resurse publice si implementarea proiectelor necesita achizitia de servicii, bunuri si lucrari, vor trebui sa fie aplicate regulile nationale privind achizitiile publice”, sustine fostul consilier al ANIMMC.

<h5>Pâna la 5 milioane de euro</h5>

Pâna acum, agentii economici au putut accesa doar fonduri guvernamentale. Fondurile structurale vor putea fi accesate începând cu prima luna a anului viitor. În calitate de administrator al firmei SC Hermes Eurocert SRL, Calin Haragus se poate mândri cu faptul ca în urma dosarelor întocmite, numeroase firme din Oradea si din împrejurimi au reusit sa obtina fonduri guvernamentale „grase”. „Alaturi de procentul de finantare, se stabilesc de regula si valorile minime sau maxime ale granturilor pentru fiecare proiect de la 20 de mii de euro pâna la 5 milioane de euro. Pâna acum, mai multi agenti au beneficiat de fonduri guvernamentale prin intermediul firmei noastre de consultanta. S-au luat fonduri pentru numeroase societati cu diferite domenii de activitate cum ar fi fabricarea articolelor de îmbracaminte si accesorii, încaltamintelor, a lemnului si a produselor din lemn, articolelor din hârtie si carton, vopselelor, lacurilor, produselor din cauciuc si mase plastice, a sticlei sau a articolelor din sticla sau pentru alte produse  pentru constructii cum ar fi cele din argila arsa  sau caramida. Lista ar putea continua, dar ceea ce este cel mai important de retinut este faptul ca agentii economici pot încerca sa acceseze fonduri structurale venite din partea Uniunii Europene”, spune fostul consilier al ANIMMC. Asadar, pe cai, ca se filmeaza!

Calin Miron

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.