În toamna anului 2017, strada Gorunului, parte din drumul care duce la casa președintelui CJ BN, Radu Moldovan, s-a surpat, lăsând practicabilă doar o bandă de circulație. Deși era considerată o „urgență” repararea străzii, Primăria Bistrița n-a reușit să demareze lucrările nici acum, la un an și jumătate distanță de la incident.

Drumul finanțat de la Guvern, care duce la casa președintelui Consiliului Județean Radu Moldovan s-a surpat în toamna anului 2017. Drumul Comunal 8C s-a surpat pe mai bine de 20 de metri, fiind practicabilă doar una dintre benzile de circulație.

Deși a trecut mai bine de un an și jumătate, iar lucrările de reabilitare a drumului erau considerate „de urgență”, primăvara anului 2019 găsește drumul în exact aceleași condiții.

Primăria Bistrița s-a încurcat în hârtii, iar într-un an și jumătate a reușit doar să realizeze expertiza tehnică pentru acest proiect. Abia anul acesta urmează să se găsească un proiectant și un constructor care să repare strada Gorunului.

Drumul Comunal 8C este singurul drum din Bistrița care a obținut finanțare de la bugetul de stat, prin intermediul Programului Național de Dezvoltare Locală. Mai multe persoane publice au case pe străzile care compun acest drum. Printre ele se numără președintele Consiliului Județean Radu Moldovan sau proaspătul vicepremier și ministru al Dezvoltării Regionale Daniel Suciu.

Acest drum comunal este practic compus din străzile Valea Rusului (total) Viile cu Pomi, Ulmului și Gorunului (parțial). Surparea, care se întinde pe mai bine de 20 de metri, s-a produs pe strada Gorunului.

Cât costă acest incident?! Ei bine, Primăria Bistrița a alocat pentru aceste lucrări 800.000 de lei. Deși teoretic drumul ar trebui să fie în garanție, tot Primăria Bistrița suportă costurile lucrărilor. Dacă își va recupera cheltuielile în instanță ulterior de la cei ce se fac vinovați, rămâne de văzut.

Frasinul a primit 2,3 milioane de lei pentru asfaltarea DC 8C

Culmea este faptul că acest drum a fost reabilitat cu doar doi ani înainte de acest incident rămas fără rezolvare și acum. Contractul a fost semnat de Primăria Bistrița la finalul anului 2013.

A fost finanțat pe vremea când prim ministru era Victor Ponta. Acesta este probabil singurul drum comunal din județ finanțat direct de la centru.

Lucrările la asfaltarea acestui drum au început în 2014 şi au fost finalizate în 2015. Pe licitaţie a pus mâna un abonat la bani publici, Frasinul. Firma a venit cu cea mai bună ofertă de preţ, scăzând suma alocată de către municipalitate, de la 2,6 milioane de lei, la 1,8 milioane, fără TVA.

La licitaţia în cauză au participat 6 firme, toate agreate de autorităţile locale şi judeţene, însă a fost câştigată de firma lui Traian Larionesi. Astfel, în afară de Frasinul, au mai participat SC Dimex 2000 Company SRL, SC Antrepriza de Reparaţii şi Lucrări ARL Cluj, Construct Petrom SRL, SC Îndemânarea Prodcom şi firma Consiliului Judeţean SC Lucrări Drumuri şi Poduri S.A. Niciuna dintre aceste societăţi comerciale nu a făcut contestaţie la licitaţia în cauză.

Cine-s vinovații? Nu contează! Repară Primăria Bistrița

Când vine vorba despre cine este vinovat pentru această surpare, părerile par să fie împărţite. O parte importantă din locuitorii din zonă spun că executantul lucrărilor de asfaltare a drumului nu şi-a făcut treaba cum trebuie.

Autorităţile locale au găsit, însă, un alt vinovat şi anume un dezvoltator imobiliar, care a ridicat în apropierea şoselei două clădiri cu locuinţe colective. Este vorba despre Daniel Buhai.

Primarul Ovidiu Creţu spune că acesta ar fi săpat sub zidul de protecţie al drumului şi ar fi cauzat surparea. Mai mult, dezvoltatorul imobiliar ar fi intrat cu săpăturile pe domeniul public.

„Cei care au executat cele două case care sunt acolo nu au respectat autorizaţia de construire, au intrat pe domeniul public. De la zidul respectiv, trei metri şi ceva erau proprietatea noastră. Noi l-am amendat (n.r. pe dezvoltatorul imobiliar) şi i-am cerut să facă expertiză şi consolidare. (…) Ceea ce s-a întâmplat acum confirmă faptul că lucrarea nu este în regulă”, a explicat primarul Ovidiu Creţu, în faţa presei, la o zi după incident.

Pentru a recupera banii de la investitorul imobiliar sau de la constructorul care s-a ocupat de reabilitarea străzii, Primăria Bistrița ar trebui să apeleze la instanță. Acest lucru nu s-a întâmplat încă, municipalitatea nu s-a îndreptat nici împotriva constructorului sau a proiectantului, fiindcă și acolo ar fi putut fi, ipotetic vorbind, o problemă, dar nici a investitorului imobiliar.

Daniel Buhai, investitorul care construiește în zonă are însă alte probleme cu instituțiile statului. Acesta a fost dat în judecată de Inspectoratul Teritorial în Construcții pentru taxe neplătite, mai exact a cota de 1% și 0,7% aferente autorizațiilor de construire eliberate în 2007 și 2008.

„Obligă pârâta (n.r. Daniel Buhai) la plata către reclamantă a sumei totale de 76.295 de lei, reprezentând cota de 1% și 0,7% și penalități de întârziere corespunzătoare acestei aferente AC nr. 171/05.03.2007 și AC nr. 1485/18.11.2008. Fără cheltuieli de judecată. Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare”, se arată în decizia dată de Judecătoria Bistrița în 16 octombrie 2018. Omul de afaceri a contestat deja această hotărâre.

Peste 200 de străzi din Bistrița așteaptă să fie asfaltate

Lucrările de reabilitare la strada Gorunului este una dintre cele mai mici probleme ale municipalității. Potrivit unor date oferite luna aceasta de viceprimarul Cristian Niculae, din cele 461 de străzi existente în municipiu, mai bine de jumătate -207 sunt de pământ.

Dintre acestea, 95 nici nu pot fi asfaltate și prinse în eventuale programe de investiții pentru că nu sunt pe domeniul public al municipiului Bistrița și figurează ca străzi private. De asemenea, 84 din aceste străzi de pământ nici nu au lățimea necesară (minim 6 metri lățime) pentru a putea fi înscrise ca străzi și a putea fi finanțate și asfaltate.

Nici când vine vorba despre celelalte străzi care pot fi asfaltate Primăria Bistrița nu s-a mișcat mai cu talent. Din 2016 și până acum au fost asfaltate doar 15 străzi de pământ. În momentul de față mai sunt în lucru alte 6 străzi.

1 COMENTARIU

  1. La toti va trebuie strazile facute peste noapte la ” apelul bocancilor ” imediat modernizate si asfaltate, dar nu vreti sa tineti cont de faptul ca sunt strazi de cand este Bistrita, Unirea , Viisoara… etc. care sunt tot asa cum erau prin anii 1970… Asteptati-va randul stimabililor si nu mai aveti voi pretentii de ” mai ceva ” decat ale celorlalti… ca acolo abia v-ati mutat si inca nu vi s-a uscat … nici betonul de la fundatie …

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.