Cele 10 autobuze electrice care vor fi folosite la cele două proiecte Linia Verde și Axa de Transport Gării – Năsăudului vor fi operate de Transmixt. Pentru că le primește gratuit în folosință, operatorul plătește o redevență anuală la Primăria Bistrița de doar 250.000 de lei. În schimb, municipalitatea trebuie să plătească lucrările și echipamentele necesare pentru ca cele două trasee să fie funcționale, asigurările CASCO și să-i mai garanteze și un profit operatorului de transport.

Potrivit unui proiect de hotărâre votat de Consiliul Local zilele trecute, cele 10 autobuze electrice de pe Linia Verde și Axa de Transport Gării-Năsăudului, vor fi operaționalizate de Transmixt.

Practic, operatorul de transport primește gratuit aceste autobuze și plătește pentru dreptul de exploatare a infrastructurii de transport și a mijloacelor electrice folosite pentru cele două trasee o redevență de 3%. Ce înseamnă asta în sume concrete? Aproape 250.000 de lei, o sumă infimă dacă comparăm cheltuielile pe care le are Primăria Bistrița cu transportul public în comun.

„În schimbul dreptului și obligației de exploatare a infrastructurii de transport, precum și a mijloacelor de transport electrice cu care va opera traseul 4 prevăzut în contractul de transport Operatorul se obligă să plătească redevența entității contractante, calculată ca procent de 3%, reprezentând nivelul general recomandat pentru rata de suportabilitate pentru transportul public local, aplicat amortismentului autobuzelor electrice și a stațiilor de încărcare, în valoare de 243.953 de lei”, se arată în proiectul de hotărâre votat de consilierii locali.

Primăria Bistrița „suportă” RCA-ul și dotările

Municipalitatea va fi nevoită să scoată bani pentru RCA, CASCO și asigurările de incendiu pentru cele 10 autobuze, pe perioada în care sunt în exploatare.

La toate investițiile care s-au făcut sunt propuse altele pentru desfășurarea activității de transport public cu autobuzele electrice noi achiziționate pentru Linia Verde : care un validator pentru scanarea cardurilor de călătorie și pentru plata cu cardul pentru fiecare din cele 10 autobuze, switch-uri de comunicație cu 4 porturi, servicii de instalare, configurare, testare și punere în funcțiune pentru echipamentele respective, POS-uri pentru șofer, senzori pentru numărarea călătorilor – câte un senzor pentru fiecare ușă a autobuzului, servicii de instalare, configurare, testare și punere în funcțiune pentru POS-urile șoferului și senzorii de numărare a călătorilor.

Practic, Linia Verde și Axa de Transport se suprapun cu alte trasee, ceea ce ne arată încă o dată cât de inutile sunt cele două proiecte, aflate în „chinurile facerii” încă de pe vremea fostului primar Ovidiu Crețu.

În aceste condiții, autobuzele vor circula nițel mai rar, nu din 10 în 10 minute, ci din 20 în 20 de minute în zilele lucrătoare și din 30 în 30 de minute în zilele de sărbătoare. Prima cursă va fi făcută la 7:00 dimineața și nu la 6:00, iar ultima la 21:30 și nu la 23:00 cum s-a propus în primă fază.

„O parte din traseul liniei nr. 4 se suprapune cu cel al liniilor 2 și 2A. Cealaltă porțiune a traseului, care tranzitează străzile Gh. Șincai, Piața Centrală și Dornei, se află într-o zonă frecventată de angajații instituțiilor publice, precum Primăria, Prefectura și Consiliul Județean, ale căror programe de lucru încep la ora 08:00 și până la ora 16:00. De asemenea, în zonă se află numeroase magazine, care au, în general, program de funcționare între orele 09:00 și 21:00 – interval ce se încadrează în programul propus”, se mai arată în proiect.

Autobuzele vor staționa la autobaza de pe strada Simpozionului. Au fost amenajate, de asemenea, mai multe stații de încărcare a autobuzelor, una dintre ele pe strada Simpozionului nr 2, la autobaza, dar și în capetele traseului nr. 4 în Viișoara și Unirea.

 „Prin implementarea proiectului s-a vizat o creștere a numărului de pasageri care utilizează transportul public cu 22,2%, la nivelul primului an după finalizarea implementării proiectului și reducerea traficului de autoturisme personale cu 9,7% la nivelul primului an de după finalizarea proiectului”, este constatarea mai mult decât optimistă a autorităților locale.

Primăria Bistrița plătește anual subvenție de transport de peste 10 mil lei!

Începând de luna aceasta, Transmixt va percepe pe un bilet de călătorie 3 lei și nu 1,8 lei, ca până acum. Un abonament lunar pe toate liniile va costa 120 de lei. De când a semnat Primăria Bistrița contractul cu Transmixt, prețul biletelor nu s-a majorat, va mai mult a scăzut în urmă cu câțiva ani.

Suma pe care Primăria Bistrița o plătește drept subvenție de transport este enormă, motiv pentru care s-a și luat în calcul creșterea prețului biletelor. În 2024, municipalitatea a primit sub formă de subvenție de transport nu mai puțin de 13,5 milioane de lei, în condițiile în care în 2016, de exemplu, municipalitatea achita o subvenție de transport de 2,1 milioane de lei.

Această sumă importantă a determinat municipalitatea să ia decizia să nu ofere călătoriile gratuite pe cele două trasee Axa de Transport Gării Năsăudului și Linia Verde pentru toți călătorii, ci să rămână doar cu cele câteva categorii care beneficiază de gratuitate, printre care elevii și pensionarii.

Operatorul de transport public în comun a semnat ultimul contract cu municipalitatea în primăvara anului 2020, după ce a câștigat licitația pentru gestiunea transportului municipal. Până atunci, tot Transmixt asigura aceste servicii în municipiul Bistrița.

La începutul acestui an, Transmixt a cerut prelungirea contractului cu încă 3 ani, până la data de 30.05.2028. Operatorul are pe mână peste 20 de linii, care leagă diferite zone ale municipiului.

În toamna anului trecut, Transmixt a pus mâna și pe contractul care prevede transportul elevilor din cartierele Bistriței, la școală. Pentru asigurarea transportului la școală în perioada septembrie 2024 – iunie 2025, Primăria Bistrița a pus la bătaie 250.000 de lei.

Contractul prevede transportul elevilor de acasă la școală și retur, din localitățile componente ale municipiului: Unirea, Slătinița, Sigmir, Ghinda și Viișoara. Primăria Bistrița a alocat în prima fază 673.794 de lei pentru acest serviciu, însă în urma licitației, valoarea contractului a scăzut la 250.000 de lei.

Pentru anul 2024, Transmixt a raportat o cifră de afaceri de 41 de milioane de lei, un profit de 1,4 milioane și datorii de 40 de milioane de lei. Avea 186 de angajați, cel mai mare număr de la înființare. De asemenea și cifra de afaceri și profitul raportat pentru anul 2024 sunt cele mai mari de la înființare.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.