Cu câteva zile înainte de Paște, în rândul angajaților de la Supercom, firma de salubritate care asigură curățenia în Bistrița și transportul deșeurilor menajere din județ, a existat o stare de tensiune și incertitudine legate de plata salariilor, dar mai ales a bonurilor de alimente, care nu mai fuseseră date de trei luni de zile. Oamenii erau deciși ca, în situația neachitării drepturilor salariale și a bonurilor, să întrerupă lucrul și să lase Bistrița îngropată la propriu în gunoaie.

Situația a trecut aproape neobservată, atât de locuitorii Bistriței dar și de presă, toată lumea fiind prinsă în febra cumpărăturilor și a aprovizionării cu cele necesare sărbătorilor.

În disperare de cauză, conducerea firmei a făcut un efort și a reușit să achite o parte din aceste drepturi, detensionând oarecum starea de fapt, angajații reușind să-și procure cele necesare de sărbători.

Dar lucrurile la Supercom, în rândul angajaților, pe care îi vedem ziua și noaptea, gălăgioși și uneori făcându-și treaba de mântuială, au rămas aproape neschimbate. Achitarea unor părți din restanțe nu a rezolvat problema, cei care asigură curățenia pe străzile orașului au unele din cele mai mici salarii din rândurile angajaților din Bistrița. În medie salariul unui măturător de la Supercom este de 900-1.000 de lei lunar. Dacă acceptă să facă ore suplimentare și majoritatea fac acest lucru, lucrând în zilele de sâmbătă și duminică mai primesc 100 de lei la salariu. Ei au fost singura categorie de angajați care nu s-au bucurat de mini-vacanța de Paște legată cu cea de 1 Mai. Începând cu a doua zi a Sărbătorilor Pascale aceștia au putut fi văzuți pe străzile Bistriței, asigurând curățenia orașului.

În Vinerea Mare, angajații de la Supercom erau deciși să întrerupă lucrul și să-și ceara drepturile care li se cuvin. Primii care au luat inițiativa și au acționat au fost cei de pemașinile care transportă gunoaiele. Au întrerupt lucrul și buluc s-au dus peste cei de la firmă. Acțiunea a avut succes, au fost anunțați de urgență toți angajații de la munca de jos, pentru că cei din birouri erau bine mersi, că vor primi banii și celelalte drepturi care li se cuvin. În cursul zilei respective li s-a plătit salariul și li s-au dat bonurile de alimente pe luna în curs, cu promisiunea că în scurt timp vor primi și bonurile pe lunile restante. Astfel a fost detensionată o situație care putea fi explozivă și cu urmări imprevizibile.

Salarii extrem de mici

Se pare însă că problemele financiare legatede plata angajaților au devenit o regulă la Supercom. Avansul pe luna în curs a fost plătit cu o întârziere de circa o săptămână, iar din 600 de lei cât trebuia săprimească un măturător, a luat doar 500 de lei, cu promisiuneacă diferența va fi achitată ulterior, la plată.

Supercom se confruntă cu greutăți imense privind plata angajaților, aproape lună de lună bonurile de alimente sunt date cu întârziere sau amânate pentru luna următoare. Situația firmei este una ciudată, fiindcă aceasta nu încasează direct de la cetățeni plata serviciilor prestate, banii fiind adunați de primărie, care ulterior îi virează firmei Supercom, în baza unor documente justificative.

Până în urmă cu circa trei ani, firmele care au asigurat curățenia în oraș, Urbana, Codrișorul și Vitalia, au avut încheiate contracte de prestări servicii cu proprietarii locuințelor și firmelor din Bistrița și din localitățile aparținătoare, dar și cu Primăria Bistrița, pentru asigurarea curățenieiîn oraș și transportul deșeurilor menajere. De bine, de rău, lucrurile s-au menținut la un nivel acceptabil, a existat curățenie în oraș, iar tarifele erau suportabile atât de persoanele fizice, cât și de cele juridice.

Pe vremea Codrișorului, oamenii erau respectați și bine plătiți

Cu multă nostalgie angajații mai vechi din firmă își amintesc de vremurile bune, mai ales perioadapetrecută la Codrișor.

Unul din măturătorii cu vechistate în meserie și care a fost angajat la toate firmele care s-au ocupat de curățenie în Bistrița, povestește că patronii de la Codrișor, Grigore Iuga și cu soția acestuia, aveau mai multă grijă și respect față de angajați. Situația nici nu poate fi comparată cu ceea ce se întâmplă astăzi la Supercom. Conform acestuia și sclavii de pe o plantație erau tratați cu mai mult respect, față de modul în care se comportă conducerea firmei din Bistrița vis-à-vis de angajați.

La puterea de cumpărare a banilor din perioada Codrișor, cu salariul primit se descurca mai bine și de asemenea nu poate uita primele acordate angajaților de sărbători și mai ales cadourile primite:alimente, fructe, jucării și haine pentru copii. Referitor la situația de astăzi de la Supercom, cu salariile mici, cu bonurile acordate o dată la câteva luni, interlocutorul nostru spune că acest lucru se oglindește în starea de curățenie a orașului: ”În oraș este atâta curățenie, fix cu cât ne plătesc ei pe noi”. Credem că orice comentariu este de prisos.

Supercom își ia bani siguri prin primării

Ingineria cu plata direct la primăria a taxei pe salubritate o dată cu plata impozitului pe clădiri și terenuri, a avut o anumită logică. Ea a fost luată prin 2016 într-o ședință a Consiliul Local Bistriţa, care a aprobat instituirea taxei speciale de salubrizare pentru persoanele fizice beneficiare ale serviciului de salubrizare pe raza municipiului Bistriţa în cuantum de 118,8 lei /persoană/an, respectiv 9,90 lei/persoană/lună, actualizate apoi an de an. De asemenea, a fost aprobat și Regulamentul de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare.

Fără nici o îndoială, prin această măsură a crescut numărul celor care plătesc pentru curățenia orașului, implicit a crescut cuantumul sumelor încasate, dar paradoxal, salariile celor care lucrează acolo, ale celor care muncesc efectiv acolo, nu au crescut așa cum era normal. Toată lumea cred că este conștientă, atât patronii de la Supercom, cât și conducerea Primăriei Bistrița, că în oraș există curățenie atât cât se investește pentru acest lucru. Câtă vreme cei care fac curățenie, cei care strâng gunoiul de pe străzile Bistriței vor fi plătiți prost, vom avea o stare de curățenie similară.

Logica instituirii taxei speciale de salubritate, a faptului că bistriţenii nu vor mai plăti pentru ridicarea deşeurilor la operator sau prin asociaţia de proprietari, ci direct la Primăria Bistriţa, a fost motivată de dorința de a elimina posibilitatea sustragerii de la plata acestui serviciu public.Stabilirea taxei speciale de salubrizare pentru persoanele fizice s-a făcut pe baza declaraţiei de impunere, iar în cazul nedepunerii declaraţiei privind taxa specială de salubrizare de către persoanele fizice în termen de 15 zile de la data aducerii la cunoştinţă publică a prezentei hotărâri, obligaţia de plată privind taxa specială de salubrizare se va stabili din oficiu și se vor emite decizii de impunere, care se vor transmite contribuabililor, persoane fizice.

Direcţia Economică-Venituri din cadrul Primăriei Bistrița, pe baza declaraţiilor de impunere depuse de către utilizatori conform legii şi a deciziilor de impunere din oficiu, va transmite lunar Direcţiei Servicii Publice situaţia la zi a persoanelor fizice beneficiare ai serviciului de salubrizare.

Lunar, Direcţia Servicii Publice confirmă prestarea serviciilor către utilizatori prin serviciul de specialitate, şi va achita contravaloarea prestaţiilor reprezentând taxa specială de salubrizare, pe baza facturilor emise de operatorul desemnat al serviciului de salubrizare precum și a altor documente justificative (procese verbale de recepție a lucrărilor, note de constatare,etc.), întocmite de Serviciul de specialitate din cadrul Direcției Servicii Publice Bistrița.

În urma recepției lunare a serviciilor de salubrizare, Direcția Servicii Publice Bistrița comunică operatorului numărul de persoane beneficiari ai serviciului, care va sta la baza emiterii facturii de către operator.

Pe hârtie toate aceste măsuri arătau și arată bine, previzionau că în Bistrița vom avea o stare de curățenie exemplară, dar în realitate lucrurile stau exact pe dos. Pe vremea când curățenia orașului, ridicarea și transportul gunoiului se făceau de defunctele firme Urbana și Codrișor, care au fost eliminate premeditat, rând pe rând din această ”afacere” extrem de profitabilă,Bistrița arăta incomparabil mai bine din punct de vedere al stării de curățenie.

În urmă cu fix un an, angajații Supercom au protestat

Problemele legate de plata angajaților la Supercom nu au început de ieri sau de astăzi, există deja un istoric de când această firmă a preluat afacerea.

Fix cu un an în urmă, în 10 mai 2018 s-a petrecut un eveniment similar cu cel din Vinerea Mare din 2019. Atunci, angajații Supercom, măturătorii, dar și cei de la transportul gunoaielor au întrerupt lucrul și au intrat peste șefii de la sediul din Bistrița a firmei. Motivul a fost același, oamenii acuzau faptul că nu și-au primit banii și bonurile de alimente de trei luni. În toată Bistrița în ziua respectivă nu a mai fost văzut picior de angajat al Supercom sau mașini de transport a deșeurilor. Ajunși la sediul firmei oamenii s-au manifestat gălăgios și și-au spus toate necazurile celor din conducere. Situația și atunci a fost calmată, prin promisiuni că toate drepturile le vor fi achitate. Cu ocazia respectivă s-a petrecut și o premieră pentru Bistrița, pentru prima dată o acțiune de protest a angajaților unei firme fiind transmisă live pe Facebook. Unul din angajații nemulțumiți, înafara spațiului privat al firmei, prin intermediul unui telefon mobil a transmis imagini pe rețeaua de socializare cu protestul colegilor lui. Unul dintre agenții de pază de la sediul firmei, din exces de zel a încercat să-l oprească pe cel care transmitea live. Gestul a fost unul nesăbuit, cu greu agentul de pază respectiv scăpând de furia oamenilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.