Lucrurile au scăpat de sub control în transportul public de persoane din județul Bistrița-Năsăud. Aproape jumătate din transportul public local și interurban din județ a ajuns să fie efectuat de către “rechini”, care prin activitatea lor ilicită, însă foarte bine organizată, au ajuns să sufoce firmele autorizate în domeniu.

Transportatorii spun că lucrurile nu mai pot continua în acest mod, și trebuie luate măsuri urgente de către toate autoritățile cu atribuții de reglementare în domeniu.

 

Numai în localitățile de pe Valea Someșului, între Sîngeorz-Băi și Năsăud, și pe ruta Năsăud-Bistrița, circulă nestingherite zeci de mașini care transportă zilnic sute de persoane. Și nu e vorba aici de șoferi care iau la ocazie oameni de la marginea drumului, între două autobuze sau două stații de taxi, ci de persoane care fac zilnic curse regulate, “pescuind” călătorii inclusiv din stațiile transportatorilor autorizați.

Pe lângă faptul că se supun un riscuri majore apelând la serviciile celor care efectuează transport ilicit de persoane, cunoscuți de mai toată lumea sub denumirea de “rechini”, bistrițenii alimentează inconștient în acest mod o imensă fraudă și evaziune fiscală care se produce zilnic, chiar sub nasul autorităților.

Un calcul sumar arată că, dacă pentru un drum de la Năsăud la Bistrița, un om plătește unui “rechin” tot atât cât costul unui bilet de autobuz, adică 8 lei, la o cursă dus-întors cu patru persoane în mașină, acesta încasează la negru 64 de lei. Înmulțit cu un număr de minimum cinci drumuri pe care le fac lejer într-o zi, evazioniștii din transport încasează numai pe o mașină 320 de lei bani la negru. Ori mașinile care au împânzit deja județul oferind acest gen de servicii clandestine sunt deja de ordinul sutelor, numai pe Valea Someșului și pe ruta Năsăud – Bistrița fiind deja identificate și binecunoscute aproape 100 de astfel de autovehicule. Circulând cu numere provizorii, înmatriculate în Bulgaria sau chiar cu numere definitive de România, “rechinii” vehiculează astfel miliarde de lei vechi pe piața neagră a transportului ilicit de persoane!

Sub protecția anonimatului, reprezentantul unei firme autorizate de transport din județ ne-a spus că, din estimările de piață efectuate, jumătate din volumul de transport de persoane din Bistrița-Năsăud se face în afara legii. Deși astfel de sesizări au mai existat de-a lungul timpului, paradoxal cei care au avut de suferit au fost tot transportatorii legali, Controalele instituțiilor abilitate s-au îndreptat tot către ei, de parcă “rechinii” nici nu ar fi existat.

rechini 2 bun

Fenomen scăpat de sub control

Neglijat de către autorități și tolerat de către cetățeni, fenomenul a luat în ultimii ani o amploare îngrijorătoare, fiind complet scăpat de sub control. Pe lângă imensa fraudă care se produce, bugetele de stat și locale fiind astfel subțiate de lipsa oricărei taxări ori impozitări a veniturilor realizate la negru, activitatea organizată a rețelelor de transport ilegal de persoane pune în pericol în primul rând siguranța celor care plătesc astfel de servicii. Mașinile care circulă pe drumurile publice încarcă de multe ori un număr de călători peste capacitatea autovehiculului, au o vechime peste limita admisă de lege privitoare la transportul de persoane în regim de taxi, fiind incertă inclusiv starea tehnică a acestora impusă de lege, unde în cazul taxiurilor spre exemplu este necesară repetarea ITP-ului din șase în șase luni. Multe fiind înmatriculate în afara țării, nici adevărații proprietari nu pot fi identificați în caz de incidente rutiere, în care pe lângă șofer, răspunzător este și deținătorul autovehiculului care efectuează servicii de transport.

 

Servicii de „taxi” la negru

Ignorați de autorități, “rechinii” au pătruns în ultimii ani inclusiv în interiorul localităților unde și-au format deja o imensă clientelă în regim de taxi.

“Dacă unei firme de taximetrie i se impune prin lege ca autoturismul să nu aibă o vechime mai mare de cinci ani, să efectueze ITP-ul de două ori pe an, sa dețină certificat de agreare de la RAR vizat anual, să aibă aparat de taxare fiscalizat și certificat metrologic cu verificare și vizare anuală, licență de transport eliberată de autoritatea publică locală și mașina inscripționată corespunzător, unui șofer angajat îi este necesar pe lângă permisul de conducere un certificat profesional în baza căruia poate efectua transport rutier în regim de taxi. Ori un astfel de certificat profesional nu se poate obține decât în urma unui curs și a unei examinări inclusiv din punct de vedere medical și psihologic, deținătorul lui neputând să fie o persoană cu abateri rutiere grave sau juridice”, ne-a precizat proprietarul unei firme de taxi din județul Bistrița-Năsăud. “Ori în aceste condiții, un om care se urcă cu inconștiență în mașina unui “rechin” poate să știe la ce pericol se expune? Ca să nu mai vorbim de taxele și impozitele pe care le plătește un transportator autorizat…”, se mai întreabă el.

 

Ilicit, cu tupeu

“Rechineala” pe față care se desfăşoară la lumina zilei în județul Bistrița-Năsăud impune de urgență măsuri clare și precise din partea tuturor autorităților cu abilități de control în domeniu. Conform reglementărilor în vigoare, persoanele care practică activitatea de transport ilicit, neautorizat, de persoane, inclusiv de mărfuri, pe drumurile publice încalcă dispozițiile legale cuprinse în Legea taximetriei nr. 38/2013 și a ale OUG nr. 34/2010 privind unele măsuri pentru întărirea controlului în scopul combaterii transportului ilicit. Ori în aceste condiții rămâne la final un mare semn de întrebare: de ce ani de zile au fost tolerate asemenea activități care nu doar că au prejudiciat statul și bugetele locale de venituri importante, dar pun în dificultate economică inclusiv firmele care au investit sume imense de bani în baza tehnică necesară și impusă de lege? Ca să nu mai vorbim de aspectele penale ale celor care practică ilegal, de ani de zile, ceea ce un județ întreg numește asta “rechineală”!

Tolerarea transportului ilegal din județul Bistrița-Năsăud a dat curaj celor care la început poate făceau doar curse ocazionale, cu autoturismul proprietate personală, ei ajungând astăzi să trimită “la produs” inclusiv minibusuri sau să dea în chirie altor “rechini” mașini înmatriculate sub diverse numere. Telefoanele mobile ale acestora au devenit de multă vreme adevărate dispecerate de preluare a comenzilor din întreg județul!

Sorin Istrate

8 COMENTARII

  1. Decat sa merg cu microbuzele lui ani… Mai bine cu baietii de la electro ieftin si rapid. Lasatii sa faca bani oamenii findca pe noi cei de rand ne ajuta. pocaitii lui ani sa isi cumpere masini noi sau sa mai ieftineasca biletele…. !

  2. Bai inteligentule (Mihai) cine plateste dupa tine la stat? Pirati?dupa fiecare bilet se plateste tva desteptule sa iti fie tie bine.la pensie dute la pirati…!!!daca esti tare fa ceva in viata nu numa judeca…

  3. In autobuz stau ingramadit, in picioare si sa nu mai vorbim de mirosuri si de lipsa aerului conditionat. Cu rechinii macar stau pe scaun, racoare si ajung si mai repede. Pentru aceeasi bani.

  4. Mai sunt si cei care fac curse ilegale pentru pelerinaje la manastiri, cu microbuze si castiguri bune. Ar fi mult mai in siguranta cetatenii cu masini de transport autorizate.

  5. Trebuie puse la punct transortl legal caree jale.Taximetristi fără atestat Nu sint angajați.Nu pornesc aparatul de taxat Nu dau bon fiscal.Masinule nu corespund din punct de vedere tehnic.Nu plătesc la stat nici uni nici alții

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.