''O echipa de oameni entuziasti, interesati în a face cunoscute „secretele” sofatului sigur si lipsit de probleme.'' Asa suna anuntul majoritatilor scolilor de conducatori auto din judetul Bistrita-Nasaud. Din pacate tot mai multe accidente si vieti curmate au loc din cauza nerespectarii promisiunilor facute de acestia.

Mai mult profit, mai putina experienta

Numarul tot mai mare al scolilor auto din judetul Bistrita-Nasaud a facut ca acestea sa se concetreze mai mult pe profit si mai putin pe exigenta. Anual ramân mutilati 7.000-8.000 de oameni în urma accidentelor de pe drumurile române. De cele mai multe ori cauza principala a accidentelor rutiere este nerespectarea regulilor de circulatie. Statistica accidentelor produse în primele sase luni ale anului 2008 în Bistrita-Nasaud nu este deloc una încurajatoare pentru cei care aspira la obtinerea permisului de conducere. Totusi, numarul de 50 de accidente rutiere grave, soldate cu 15 morti, 35 de raniti grav si 16 raniti usor nu sperie pe cei care detin permisul si totusi nu au experienta în trafic

În prezent în judetul Bistrita-Nasaud figureaza 27 de scoli de conducatori auto autorizati, printre care amintim: SC Auto Regal SRL Bistrita, Profesional Auto, Martura Rox Serv, Mirebon, Best Off, SC Larisa SRL Nasaud, SC Mihut SRL Beclean. Nu spunem ca acestia sunt capii rautatilor, deoarece atât ei cât si ceilalti sunt interesati mai mult de numarul cât mai mare de doritori de permise decât de calitatea servicilor oferite.

Multi înscrisi, putini admisi

Conform lectorilor de la scolile de soferi, pregatirea teoretica pentru Categoria B a permisului se realizeaza pe parcursul a doua saptamâni, timp de 30 de ore. Daca acum scolile de conducatori auto sunt obligate sa predea mai întâi modulul de legislatie rutiera, înainte pregatirea teoretica si cea practica se faceau în paralel. La finalul pregatirii teoretice, cursantul da un examen si urca pe masina de scoala doar daca „face” minim 22 de puncte, exact ca la examenul de teorie desfasurat de politie.

Perioadele destinate pregatirii teoretice difera de la o categorie de permis la alta, iar faptul ca un cursant detine un permis dintr-o alta categorie nu-l scuteste de orele de legislatie destinate special noului permis pe care si-l doreste. „Nici dupa introducerea obligativitatii pregatirii teoretice procentul celor care au trecut din prima de examenul auto nu a depasit 40% la examenul teoretic (sala) si la examenul practic (traseu). Conform declaratiei comisarului sef al Serviciului Public Comunitar Regim Permise si Înmatriculari Auto,  Danila Baciu, aproximativ 95.000 de persoane s-au înscris pentru obtinerea permisului în primele sase luni ale acestui an. Totusi, din cei înscrisi doar 3.000 au trecut de proba teoretica si practica. Mai alarmant este faptul ca cei mai multi conducatori auto, desi unii dintre ei fac parte din categoria profesionisti, nu cunosc Codul rutier. Asta pentru ca din declaratiile acestora, foarte multi nu au participat la orele de legislatie. Mai mult, nu au efectuat nici macar numarul total de ore la condus atât cât prevedea contractul. Grav este ca scolile de conducatori auto din judet teoretic îndeplinesc toate cerintele prevazute în contractul încheiat între ei si solicitant. Practic lucrurile nu merg chiar pe roate.

Cursul pentru categoria „B” cuprinde : 30 ore conducere ( 50 minute / ora ), 15 ore legislatie rutiera, 10 ore cunoasterea automobilului, 5 ore prim ajutor. Durata cursului (pregatire teoretica si practica) este de sase saptamâni.

De asemenea, cursul pentru categoria "A" motocicleta cuprinde : 20 ore de conducere (poligon; 1ora-30 min), 15 ore de legislatie rutiera, 10 ore cunoasterea motocicletei; 5 ore prim ajutor. Durata cursului (pregatire teoretica si practica) este de sase saptamâni.

Una dintre modificarile esentiale ale noului Cod rutier este aceea cu privire la faptul ca reintrarea în posesia carnetului auto dupa suspendare presupune 20 de ore de legislatie urmate de retestarea candidatilor printr-un test de 15 întrebari, limita minima fiind de 13 puncte din 15 posibile.

Unii îsi semneaza sentinta la moarte

Daca toate aceste prevederi ale legii ar fi respectate de scolile de conducatori auto, atunci cu siguranta nu ar mai avea loc atâtea accidente produse chiar de începatori. Doar de la începutul anului au avut loc în judetul Bistrita Nasaud 14 accidente rutiere în care cei implicati au fost soferii începatori. Acestea s-au soldat cu un mort, un ranit grav si restul avarii grave ale autoturismelor. Din inconstienta multor persoane doritoare de a obtine permisul în cel mai scurt timp sau din lipsa de timp, acestia prefera sa ofere un ban în plus scolilor de conducatori auto la care au aplelat pentru a se vedea cât mai curând cu permisul în buzunar. Procedura este simpla. Chiar daca pentru detinerea unui permis de conducere trebuie sa parcurgi anumite etape, când ai bani dosarul de examinare este repede pus la punct. Acesta trebuie sa cuprinda multe documente care necesita timp si rabdare : cerere-tip; fisa de scolarizare, forma de pregatire teoretica si practica realizata de unitatile autorizate pentru categoriile sau subcategoriile pentru care se solicita examinarea, completata prin dactilografiere si semnata de candidat, pe care se aplica o fotografie color a acestuia în spatiul special destinat; fisa medicala; avizul psihologic; certificatul de cazier judiciar, copia documentului de identitate; document justificativ din care sa rezulte ca solicitantul a urmat o forma de învatamânt; chitanta de plata a taxei de examinare; dovada ca solicitantul a absolvit un curs de legislatie rutiera si conduita preventiva organizat de o unitate autorizata. Totusi actele necesare dosarului nu sunt o problemaa primordiala pentru persoanele implicate. Câteva cunostinte, un banut în plus si totul este rezolvat. Problema apare atunci când cei mai multi tineri dau spaga pentru moarte si asta din simplul motiv ca ori sunt prea încrezuti si „ei stiu tot” ori orele de legislatie sunt inutile atunci când ai alte prioritati. Anumite scoli de conducatori auto printre care amintim SC Mirebon SRL Bistrita, Martura Rox Serv Bistrita si Auto Regal au gasit repede rezolvarea pentru cei care „vor sa-si puna viata în pericol. Solutia :înveti acasa legislatia si te prezinti doar pentru a sustine examenuul de legislatie, pe care oricum îl iei, asta daca cel care supravegheaza paraseste sala sau, si mai rau, îti da odata cu chestionarul si raspunsurile corecte. Prin modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, Guvernul a hotarât chiar sanctionarea cu amenda, cuprinsa între 4.000 si 6.000 de lei, a instructorilor auto autorizati sau a scolilor de conducatori auto care nu efectueaza pregatirea teoretica a cursantilor. Dar pâna se va aplica legea în judetul nostru tot mai multe vieti vor fi puse în pericol.

Cât despre practica instructorii schimba solicitantii ca pe banda rulanta. Orele de conducere nu sunt respectate. E suficient sa înveti sa stapânesti cât decât volanul si deja stai si astepti ziua cea mare, examenul pentru permis. Problema e ca totusi contractul e lege, astfel te trezesti ca desi nu ai facut decât 10-15 ore de conducere, în contract figurezi ca ai savârsit toate cele 30 de ore de conducere.

Scolile de conducatori auto se abat de la reguli

Cu ceva timp în urma, din dispozitia secretarului de stat Catalin Teodorescu, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat o actiune tematica la nivel national de verificare a respectarii drepturilor consumatorilor la prestarea serviciilor de catre scolile de soferi categoriile A, B si C (numai pentru cursanti persoane fizice).

În cazul în care scoala de conducatori auto a încheiat contracte în forma scrisa cu consumatorii, acestea trebuie sa cuprinda drepturile si obligatiile partilor în clauze contractuale clare si precise, cu respectarea prevederilor legale în vigoare

În judetul Bistrita Nasaud, contractul încheiat de SC Auto Regal SRL Bistrita prezenta urmatoarele abateri: contractul încheiat nu cuprinde obligatiile prestatorului de servicii si nici drepturile consumatorului în relatia cu acesta. La subsolul contractului este scrisa o clauza neclara de forma: ”scoala de soferi îsi rezerva dreptul de a rezilia prezentul contract în cazul în care constata unele nereguli, inadvertente, declaratii false din partea cursantului” fara a se specifica care sunt neregulile sau inadvertentele. Contractul încheiat de SC Mihut SRL Beclean era foarte sumar, necuprinzând drepturile consumatorului si obligatiile prestatorului de servicii, pretul serviciului si conditiile de plata, numarul de ore de pregatire teoretica si practica, conditiile de frecventa, conditiile de retragere de la cursuri. Contractele de scolarizare încheiate de SC Larisa SRL Nasaud si SC Vioheb Max SRL Sangeorz Bai erau de asemenea foarte sumare, necuprinzând drepturile consumatorului si obligatiile prestatorului de servicii, pretul serviciului si conditiile de plata, numarul de ore de pregatire teoretica si practica, conditiile de frecventa si de retragere de la cursuri.

Elisabeta Ciuta

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.