Exista semnale ca scandalul ''permiselor false'', dupa modelul Pitesti, judetul Arges se va extinde în toata tara. S-a vorbit de judetele Satu-Mare, Maramures si Bihor. În cazul respectiv, anchetatori au descoperit un sistem piramidal de coruptie, formate din mai multe grupuri distincte, cu atributiuni clar definite, racolatori de candidati pentru obtinerea carnetelor de conducere, patroni de scoli de soferi, functionari si politisti pâna la cel mai înalt nivel. GAZETA este în masura sa dezvaluie faptul ca, de acest adevarat flagel a fost atins si judetul Bistrita-Nasaud.

În situatia întocmirii unui top al judetelor în care s-au pus la cale asemenea afaceri, permise false, judetul nostru cu siguranta ar ocupa unul din locurile fruntase, dar si de pionerat în acest domeniu. În luna martie, 2006, în paginile Gazetei a aparut un material incendiar, întitulat "Euro Familia Permiselor Auto", în care se dezvaluia faptul ca în judetul Bistrita-Nasaud functiona, o retea care rezolva pentru anumiti "clienti", permise de conducere false, pentru soferi pofesionisti.

Dosar resuscitat

Ancheta derulata la timpul respectiv, a demonstrat ca echipa de controlori venita de la Bucuresti pentru a lamuri situatia, a functionat pe post de "Nufarul", iar cei implicati s-au bucurat linistiti de rezultatele "muncii" lor si de libertate. Date de ultima ora indica faptul ca dosarul respectiv a fost "resuscitat", cercetarile fiind efectuate de catre Directia Generala Anticoruptie, Serviciul Teritorial Cluj, dosarul fiind înaintat spre solutionare la DNA Cluj.

Toata povestea, a început prin luna august, 2005, când pe adresa Ministerului Administratiei si Internelor, a fost trimisa o plângere din partea unui fost politist, R.V (din motive de confidentialitate nu-i dam decât initialele). Plângerea viza abuzurile în serviciu, fapte care vizau comiterea unor infractiuni, a unor nume grele din Politia bistriteana, legate de eliberarea unor permise false de conducere pentru soferi profesionisti, precum si acoperirea unor firme judetene de transporturi international de persoane, implicate în traficul de migranti. Omul, ca sa fie sigur ca lucrurile nu se vor musamaliza, a asigurat si a dublat demersul sau, trimitând plângerea în cauza si pe adresa Presedintiei României, în speta presedintelui Traian Basescu.

Scolarizare într-o zi

Lucrurile nu s-au derulat asa cum se astepta petentul, ci din contra, ceea ce a urmat, a fost pentru el un adevarat calvar. Într-adevar la Bistrita a sosit o comisie de control din cadrul MIRA, pentru a investiga cele semnlate de petent. Principalele acuzatii, se refereau la existenta unei grupari, în cadrul Serviciului Politiei Rutiere Bistrita-Nasaud, implicate în organizarea unei retele care racola persoane interesate sa obtina, contra cost, un permis de conducere profesionist, fals. Din plângerea respectiva reiesea faptul ca seful acestei retele, ar fi comisarul Dumitru C., nimeni altul decât seful Seriviciului Politiei Rutiere Bistrita-Nasaud. Din gruparea infractionala respectiva, mai era indicat numele, unui alt ofiter de politie, inspectorul principal Mihai P., cel care ar fi avut în atributiuni, organizarea si logistica retelei infractionale.

Conform celor sesizate atât la Presedintie, dar si la MIRA, algoritmul dupa care se derula operatiunea de obtinere a unui permis de conducere profesionist fals era urmatoarul: dupa recolarea "clientilor", toata "afacerea" dura de cele mai multe ori, fix, o singura zi. În "Ziua cea mai lunga", ca sa parafrazam titlul unui film de succes, se realiza un curs de scolarizare, care în mod normal dureaza 60 de zile si se întocmea dosarul pentru sustinerea examenului de conducere. Dupa înca o saptamâna, dupa ce se realiza si o mutatie fictiva a domiciliului clientului, daca era cazul, si lucrul cel mai important, achitarea unei sume de bani, care mergea pâna la 2.500 euro, "clientul" devenea sofer profesionist.

Nasaudul – zona de interes

Aria de racolare a persoanelor interesate era orasul Nasaud si localitatile învecinate acestuia. În plângerea trimisa celor doua institutii, Presedintie si MIRA, petentul, a adus si dovezi în sprijinul celor aratate de el. A nominalizat mai multe persoane, care faceau parte din gruparea condusa de cei doi ofiteri de la Serviciul Politiei Rutiere Bistrita-Nasaud, care conform indicatiilor primite îndeplineau diferite sarcini. Concret a fost amintit un anume Daniel M., care în complicitate cu numitii Onisor C. si Dumitru P., întocmesc dosarele si le înainteaza unei scoli de soferi profesionisti din Turda, judetul Cluj. Interesante au fost si relatiile de rudenie dezvaluite, care demonstreaza fara echivoc cum a functionat atât de bine reteua, care sfida orice regula de conduita morala si profesionala. Conform plângerii, Daniel M. si Onisor C. sunt verisori cu sotia inspectorului principal Mihai P., din cadrul Serviciului Politiei Rutiere Bistrita-Nasaud, iar Dumitru P. este chiar cumnatul acestuia.

SRL în politie

Lucrurile se desfasurau cu precizia unui ceasornic elvetian. În momentul formarii unui grup de 3-4 clienti, Daniel M. se deplasa cu acestia în municipiul Turda, la scoala de soferi care facea parte din organizatie. Din motive care tin de confidentialitatea anchetei, deocamdata nu dezvaluim numele acestei scoli de soferi. O alta persoana din grupare, din cadrul scolii respective, prelua dosarul întocmit, care continea, cazierul judiciar si actul de identitate. Cu acel prilej se mai achitau, 5.000.000 lei vechi, pentru dosar, si înca un milion pentru vizita medicala si testul psihologic. În aceeasi zi, dosarul era avizat de catre Autoritatea Rutiera Româna si Serviciul Politiei Rutiere Cluj, iar clientii se întorceau acasa cu dosarele întocmite si cu confirmarea ca au urmat cursurile unei scoli de soferi profesionisti. Ulterior, fiind pe teren propriu, finalizarea operatiunii, obtinerea mult doritului carnet de conducere profesionist devenea o bagatela, o simpla formalitate. Examenul propriu zis era sustinut cu examinatori din cadrul Serviciului Politiei Rutiere Bistrita-Nasaud, care faceau parte din gruparea infractionala. La acest adevarat SRL, care functiona pe principiile unei adevarate firme private, au apelat pentru a deveni soferi profesionisti, chiar politisti, în plâgerile respective fiind nominalizati doi agenti din cadrul Biroului Circulatie, a Politiei Nasaud, Vicentiu F. si Mircea M. Dupa cum am mai aratat, pentru ca lucrurile sa mearga "snur", oamenii sa nu aiba emotii, ca nu cumva sa clacheze, având în vedere efortul depus si sumele platite "cei alesi", la proba teoretica, deja stiau ca vor primi la examen chestionarul nr.10, în consecinta nu aveau de memorat decât raspunsurile la acest celebru chestionar. Pe aceeasi filiera ar mai fi obtinut carnetul de sofer profesionist, Dumitru P. si Nicolae G. Ultimul, chiar în timpul îndeplinirii acestor "formalitati", a suferit un accident de circulatie si a fost internat într-o stare destul de grava, într-un spital din Cluj.

Pentru ca operatiunea sa se desfasoare fara fisuri, i s-a "aranjat" si o mutatie fictiva într-o localitate din judetul Cluj. Gruparea din Bistrita fiind mai modesta în privinta pretentiilor financiare, un permis de conducere profesionist costa doar, 2.500 euro. Petentul a mai amintit de cazurile a înca doi "clienti", dintre care unul era în Spania si contra sumei de 2.500 euro, în doua saptamâni a devenit sofer profesionist cu acte în regula.

Anchetatori pe post de detergent

Plângerea trimisa la Presedintie si la MIRA a determinat trimiterea unei echipe de control de la Bucuresti. Dupa cum am aratat cercetarea administrativa care a urmat, s-a transformat într-un calvar pentru R.V. Sfidând toate evidentele, orice morala si conduita profesionala, controlorii MIRA, practic au încercat sa-l determine pe acesta sa declare ca s-a înselat, ca nimic din ceea ce a scris în plângerea înaintata la Presedintie si MIRA nu este adevarat. Mai mult, printr-o adresa primita, acesta este anuntat ca toate aspectele semnalate Presedintelui tarii, Traian Basescu si ministrului de interne Vasile Blaga, abuzurile, ilegalitatile si chiar infractiunile comise de catre anumiti politisti din carul Serviciului Politiei Rutiere Bistrita-Nasaud, nu se confirma.

Se parea ca lucrurile s-au "spalat" si au fost "înalbite" ca la "Nufarul" de controlorii veniti de la Bucuresti în buna traditie româneasca si peste întrega "afacere" se va depune praful si uitarea. Dar de data asta lucrurile nu au stat asa. Cele semnalate de V.R, au intrat în atentia celor de la DGA, Serviciul Teritorial Cluj, care dupa finalizarea anchetei, au înaintat dosarul procurorilor de la DNA Cluj. Surse din cadrul anchetei, spun sa este o chestiune de zile, pâna la trimiterea în judecata a celor implicati.

OVIDIU TUDORAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.