S-a trezit prea târziu! Consiliul Județean a pierdut 1,5 milioane lei de la LDP

177

În urma unui raport al Curții de Conturi, Consiliul Județean s-a văzut nevoit să încerce măcar în instanță, să recupereze plăți necuvenite de 1,5 milioane de lei, culmea, de la o societate comercială subordonată – Lucrări Drumuri și Poduri SA. Problema este că instituția s-a trezit prea târziu, iar judecătorii au respins cererea din cauza prescrierii.

În cadrul unui control al Curții de Conturi de la mijlocul anului 2013, inspectorii au constatat că Consiliul Județean Bistrița-Năsăud ar fi efectuat plăți necuvenite în valoare totală de 1,5 milioane de lei pentru mai multe lucrări desfășurate de Lucrări Drumuri și Poduri S.A., societate aflată, culmea, chiar sub tutela instituției.

Consiliul Județean nu și-a permis să ignore deciziile Curții de Conturi, iar instituția s-a văzut nevoită să încerce măcar să recupereze aceste plăți necuvenite de la Lucrări Drumuri și Poduri. Acest lucru s-a făcut prin intermediul instanței.

În ciuda faptului că decizia inspectorilor Curții de Conturi a venit în data de 29 iulie 2013, Consiliul Județean a acționat în judecată societatea Lucrări Drumuri și Poduri abia în anul 2017.

Dosarul a fost înregistrat în luna februarie a anului 2017, la Tribunalul Bistrița-Năsăud. Lucrări Drumuri și Poduri a jucat dur și a profitat de întârzierea Consiliului Județean invocând prescripția.

Întârzierea Consiliului Județean a dus la o gaură de 1,5 milioane

După 6 termene de judecată și un an de la debutul procesului, Tribunalul Bistrița-Năsăud a venit cu prima sentință în acest caz:

„Respinge, ca neîntemeiată, excepția prescripției dreptului material la acțiune invocată de pârâta Soc. Lucrări Drumuri și Poduri S.A. Admite, în parte, acțiunea în contencios administrativ formulată de reclamanții Județul Bistrița-Năsăud și președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud în contradictoriu cu pârâta Soc. Lucrări Drumuri și Poduri S.A. și, în consecință: obligă pârâta să plătească reclamaților suma totală de 1.567.838 de lei, compusă din: 241.720 de lei (plăți necuvenite – 194.935 de lei și TVA – 46.784 de lei sume stabilite în aplicarea măsurilor dispuse la punctul II.12. din Decizia nr. 18/29.07.2013 a Curții de Conturi a României) 738.559 de lei (plăți necuvenite – 595.612 lei și TVA 142.946 de lei) sume stabilite prin aplicarea măsurilor dispuse la punctul II. 12. din Decizia nr. 18/29.07/2013), 587.559 de lei reprezentând dobânzi calculate până la data de 31.12.2015, plus daune moratorii – dobândă legală, începând cu data de 31.12.2015 până la data plății efective” , se arată în decizia dată de Tribunalul Bistrița-Năsăud în 02.03.2018.

Lucrări Drumuri și Poduri nu s-a lăsat și a făcut recurs, dosarul ajungând la Curtea de Apel Cluj. Abia după încă un an a venit Curtea de Apel Cluj cu o decizie definitivă în acest caz.

Culmea, judecătorii clujeni întorc la 180 de grade întreaga decizie și dau dreptate celor de la Lucrări Drumuri și Poduri, taxând astfel Consiliul Județean Bistrița-Năsăud pentru întârziere.

Așa a rămas Consiliul Județean fără 1,5 milioane de lei ce trebuiau recuperați de la LDP. Mai mult, judecătorii clujeni au obligat Consiliul Județean Bistrița-Năsăud să achite și cheltuielile de judecată, în valoare de 17.741 de lei.

„Admite recursul declarat de pârâta L.D.P. SRL împotriva sentinței civile nr. 156 din 02.03.2018 pronunțată în dosarul nr. 271/112/2017 a Tribunalului B N, pe care o casează în tot, în sensul că: rejudecând excepția prescripției dreptului material la acțiunea invocată de pârâtă, o admite. Respinge ca prescrisă cererea de chemare în judecată formulată de reclamata Consiliul Județean Bistrița-Năsăud și președintele de Consiliu Județean B N. Obligă reclamanții intimați, în solidar, la plata în favoarea pârâtei recurente a sumei de 17.741 de lei, cheltuieli de judecată, la fond și în recurs. Decizia este definitivă și executorie”, precizează judecătorii clujeni în data de 19 ianuarie 2019.

Cu pierderi importante, LDP se pune pe investit

Până una alta, LDP nu pare să se simtă foarte bine, dacă e să dăm crezare raporturilor pe anii trecuți. Astfel, pentru anul 2017, LDP a înregistrat pierderi de 2,2 milioane de lei.

Cifra de afaceri a trecut de 15,2 milioane de lei, Lucrări Drumuri și Poduri deținând 15% din piața locală. În 2017, SRL-ul Consiliului Județean a desfășurat lucrări în Bistrița, Silivaș – Visuia, Bistrița-Bârgăului, Rusu Bârgăului, Căianul Mic, Lechința, Sânmihaiu de Câmpie. 90% dintre aceste lucrări au fost obținute prin intermediul licitațiilor publice.

În ultimii trei ani, cifra de afaceri a SRL-ului a scăzut considerabil. Astfel, dacă în 2015, LDP înregistra o cifră de afaceri de 22 de milioane de lei, în 2016, aceasta a scăzut la 19,9 milioane de lei, iar în 2016 ajungea la 15,2 milioane de lei, practic s-au pierdut pe drum aproape 7 milioane de lei, în doar trei ani.

În 2015, profitul ajungea la 181.212 de lei, în 2016, acesta nu trecea de 243.728 de lei, urmând ca în 2017 profitul să se transforme în pierderi de 2,2 milioane de lei.

Reprezentanții SRL-ului au dat vina pentru această situație pe prețurile materiei prime și pe întârzierea încasărilor facturilor, în ultimul raport prezentat anul trecut.

LDP dispune de un sediu social situat în Bistrița și două baze de producție de aproximativ 4 hectare, situate în Bistrița, pe Drumul Cetății și Beclean, pe strada Someșului, compuse dintr-o stație de betoane, stație de asfalt, magazii materiale și mijloace mecanizate.

În ciuda situației economice nu tocmai roz din ultimii ani, când profiturile s-au transformat în pierderi, societatea din subordinea Consiliului Județean se pregătește să mai construiască o bază de producție, cu stație de mixturi asfaltice, stație de emulsie bituminoasă, stație de betoane și atelier reparații auto, situată în extravilanul localității Cociu, comuna Șintereg.

LDP a cerut deja avizul de mediu necesar. Parcela luată în calcul se întinde pe 40.000 de metri pătrați și se pare că este teren arabil, curți și grădini. SRL-ul are în plan să amenajeze și o zonă cu funcțiuni conexe pentru baza de producție, cu atelier reparații auto, laborator, birouri și platforme de spălare pentru mijloacele de transport din parcul auto. Reprezentanții LDP nu au făcut deocamdată publice detaliile economice ale acestui proiect, care, cel mai probabil, a avut parte de girul Consiliului de Administrație.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here