În ciuda tuturor aşteptărilor, cheltuielile de sărbători ale românilor au fost destul de ponderate. Din cauza crizei financiare, care i-a cam speriat pe români, aceştia au cheltuit de Crăciun cu aproape 26% mai puţin decât în perioada similară a anului trecut. Dintr-un venit mediu de 2.164 de lei pe gospodărie au fost cheltuiţi în perioada sărbătorilor de iarnă, în medie, 1.954 de lei.Cei mai mulţi bani au fost cheltuiţi pe produse agroalimentare şi băuturi nealcoolice, respectiv 40,3% din venituri, iar pentru băuturi alcoolice şi tutun, românii au cheltuit 6,4%.

Criza financiară globală care a ajuns şi în ţara noastră în ultimele luni pare să îi fi speriat destul de tare pe români, care s-au ferit să cheltuie foarte mulţi bani în perioada sărbătorilor. Astfel, românii au cheltuit de Crăciun cu aproape 26% mai puţin decât în perioada similară a anului trecut. Cei mai mulţi bani au fost cheltuiţi pe produse agroalimentare şi băuturi nealcoolice, respectiv 40,3% din venituri, în timp ce pentru educaţie, românii nu au alocat decat 0,6% din cheltuielile de consum. Totodată, pentru sănătate, românii au scos din buzunar doar 3,9% din totalul cheltuielilor datorită faptului că majoritatea nevoilor medicale ale membrilor unei gospodării se realizează prin servicii publice, în timp ce pentru băuturi alcoolice şi tutun au fost mai darnici, cheltuind 6,4%. În topul listei de cadouri se află îmbrăcămintea şi încălţămintea. În ceea ce-i priveşte pe adolescenţi, primele două preferinţe de cadouri au fost computerele sau laptop-urile şi telefoanele mobile, tendinţa caracteristică pentru toată zona est-europeană. În rândul copiilor, jucăriile electronice s-au situat pe primul loc, cu toate că şi cele tradiţionale şi-au menţinut popularitatea. Astfel, dintr-un venit mediu de 2.164 de lei pe gospodărie au fost cheltuiţi în perioada sărbătorilor de iarnă aproximativ 1.954 de lei, ceea ce înseamnă un consum de 671 de lei de persoană, în condiţiile în care venitul mediu de persoană a fost de 743 de lei, conform datelor Institutului Naţional de Statistică.
Cheltuieli cu 26% mai mici decât în 2007

În perioada 20 decembrie – 4 ianuarie, valoarea medie zilnică a plăţilor decontate prin ReGis, componenta Sistemului Electronic de Plăţi care asigură procesarea transferurilor de mare valoare, a fost de 15,7 miliarde de lei, cu aproape 26% mai mică decât în perioada sărbătorilor din iarna trecută. Practic, prin sistemul ReGis sunt decontate toate plăţile efectuate în economie prin intermediul băncilor. Scăderea plăţilor arată o diminuare a numărului de tranzacţii derulate în economie ori o scădere valorică a acestora. Inclusiv vârful zilnic al plăţilor derulate în perioada sărbătorilor de iarnă, vârf care a fost înregistrat pe 23 decembrie, a fost mai mic în iarna aceasta, la 23,3 miliarde de lei, respectiv aproape 5,8 miliarde de euro, faţă de peste 29 de miliarde de lei, cât s-a înregistrat pe 21 decembrie 2007, se arată în Ziarul Financiar. De asemenea, datele Băncii Naţionale Române arată o creştere mult mai lentă a numerarului aflat în circulaţie în afara sistemului bancar. Banii „lichizi” deţinuţi de populaţie a fost, pe medie zilnică în decembrie, de 27 de miliarde de lei, respectiv cu 22% peste nivelul mediu din decembrie 2007. Spre comparaţie, datele BNR arătau o creştere a banilor deţinuţi de populaţie cu 28% în noiembrie, iar în iunie anul trecut viteza era de 36%. Totuşi, nu se poate vorbi de o diminuare a apetitului populaţiei pentru numerar, în condiţiile în care şi depozitele bancare au încetinit marcant în noiembrie, potrivit celor mai recente date ale BNR.

România se axează totuşi pe cheltuieli

Totuşi, unii specialişti cred că românii nu sunt încă suficient de conştienţi de impactul crizei financiare şi nu economisesc atât cât ar trebui. ”Concluzia generală este că Europa de Vest este din ce în ce mai axată pe economisire, în timp ce ţările din Europa de Est, inclusiv România, se axează pe cheltuieli, pentru că această regiune nu a simţit încă din plin impactul crizei internaţionale actuale”, se arată într-un raport al companiei de consultanţă Deloitte, companie care furnizează servicii de audit şi fiscale, consultanţă financiară şi servicii de evaluare a riscului. ”Contrar tendinţei din Europa, majoritatea românilor, respectiv 69%, preferă mărcile premium şi nu sunt interesaţi de magazinele cu discounturi. Totuşi, românii sunt atenţi la metodele de producţie şi ţările de provenienţă, aceste două aspecte determinând deciziile de cumpărare a 56%, respectiv 66% dintre respondenţi. Disponibilitatea de a plăti mai mult pentru aceste beneficii caracterizează 73% dintre consumatorii români, faţă de 57% dintre europeni”, potrivit aceluiaşi comunicat al companiei. În ceea ce priveşte modalitatea de cumpărare, internetul a început să fie un mediu din ce în ce mai folosit de către români pentru a compara preţurile şi pentru a obţine cât mai multe informaţii înainte de a face o achiziţie. Topul primelor trei cadouri achiziţionate online în România include cărţile, cu 39%, bijuteriile sau ceasurile, cu 24% şi MP3 playerele, cu 21%.

Cheltuieli record în 2007

În luna decembrie a anului 2007 tranzacţiile bancomatelor au bătut orice record. Numărul acestora a fost cam de trei ori mai mare decât  într-o perioadă obişnuită. Explicaţia de la acea oră a specialiştilor în economie era că românii s-au grăbit la bancomate, pentru că au avut mai mulţi bani de scos decât într-o lună obişnuită, deoarece la salariu s-au adăugat primele şi bonusurile. Astfel, majoritatea bancomatelor care, de obicei, erau alimentate cam la două – trei zile, în decembrie 2007 acest lucru se făcea zilnic. Într-un singur bancomat intrau în acea perioadă, zilnic, aproximativ 500.000 de lei. În perioada de vârf, românii au făcut peste 1200 de tranzacţii pe minut. În 2007, cheltuielile de sărbători au fost cu 54% mai mari decât în 2006.

Andreea Mitrică

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.