Universitatea Tehnica din Cluj este una dintre cele mai vechi institutii de gen din Europa. Începuturile acesteia sunt atestate din anul 1778. Dupa o perioada mai dificila, în ultimii ani UTCN se afla într-un progres fara precedent. În urma cu câteva saptamâni prof. Radu Munteanu a câstigat alegerile pentru un nou mandat de rector. Fost sportiv de performanta, autor a cinci volume literare, doctorul în inginerie electrica, actual rector, demonstreaza ca ingineria este cea mai umana latura a vietii, iar între utopie, tehnologie si inventii distanta poate fi infima. Omul care i-a cunoscut pe Bill Clinton, Bill Gates si nu numai, calm, bonom si plin de vitalitate a ramas acelasi, preocupat mai mult de ceea ce are de facut, nu de ceea ce a facut deja. Surprinzator cartea cea mai marcanta din biblioteca „capului breslei ingineresti” din zona este nu Matematica, nici Fizica ci…”Arta în istoria umanitatii”.

Gazeta de Cluj: Care este rolul învatamântului tehnic superior în contextul actual, dat fiind boom-ul economic?

Radu Munteanu: Cred ca este important ca lumea sa înteleaga care este rolul ingineriei în acest moment…chiar daca este acelasi pe care l-a avut din totdeauna, dar exista perioade în care acesta se remarca cu mai multa pregnanta. Învatamântul este, de fapt, un motor al societatii. Învatamântul tehnic superior ofera, însa altceva…îmbraca scheletul stiintei cu confort si speranta, în primul rând. De asta beneficiaza toatîa lumea…Si o alta particularitate a acestuia este ca învatamântul tehnic ca forma si particularitate are o atitudine retinuta fata de succese, fiindca stie ce datoreaza trecutului.

Gazeta de Cluj. Cum s-a adaptat Universitatea Tehnica noilor programe de învatamânt, Declaratiei de la Bologna si de la Lisabona?

Radu Munteanu: Asa cum am mai spus, pentru Universitate a fost o perioada mai grea. A trebuit sa reorganizam învatamântul de licenta si scoala doctorala, urmând sa restructuram si studiile masterale. Aceasta a presupus schimbari foarte mari în planul de învatamânt. Nu am ajuns imediat concluziile cele mai bune, dar am gasit solutii oportune pentru aceasta perioada. Faptul ca noi am fost evaluati de catre ARACIS si am fost apreciati ca fiind cea mai valoroasa universitate din tara în ceea ce priveste încrederea si ca am fost evaluati de catre forurile europene ne da speranta ca putem sa ajungem acolo unde sunt cele mai bune universitati din Lume. Se certifica faptul ca oferim servicii academice de calitate. De fapt, nu exista universitati mari sau mici, calitatea acestora nu poate fi evaluata în functie de numarul de studenti; ceea ce departajeaza universitatile este tocmai atmosfera academica. Din punctul asta de vedere putem vorbi de rezultate…

Gazeta de Cluj:Cum va evolua învatamântul superior tehnic în perioada urmatoare? Ce credeti ca se va întâmpla în urmatorii ani în acest domeniu?

Radu Munteanu: Cu siguranta cea mai mare provocare pentru noi este tocmai aceasta întrebare: „Cum va arata scoala româneasca peste 20 de ani?”. Pentru a raspunde este nevoie de strategii pe termen lung si de asumare a unor standarde cât mai înalte. Drama societatii românesti în acest moment este generata tocmai de faptul ca nu reusim sa percepem corect sistemul si, în loc sa ne concentram pe strategii pe termen lung, multi dintre noi se orienteaza catre politici nihiliste, de negare a predecesorilor, ineficiente, de fapt. Eu cred ca progresul apare din realizarea utopiilor si implica curajul de a descoperi mereu ceva nou. Din pacate tehnologizarea poate conduce la o situatie trista, de alienare în care progresul tehnic poate genera un regres interior. Traim într-o societate ciudata în care verbul „a avea” devine mai important decât „a cunoaste”, iar mediatizarea excesiva a unor personaje care se disting prin avere si nu prin cunostinte poate crea un haos al valorilor. Cei bogati devin, brusc, competenti, iar drama noastra provine din aceasta xeroxare a Occidentului si, în acelasi timp, imitare a Bizantului. De fapt problema în scoala nu este de a aborda idei noi, ci de a le abandona pe cele vechi. Acesta este paradoxul, noi suntem de acord cu ideile noi, dar nu le putem abandona pe cele vechi. De aceea încerc sa fac ceva, pentru ca ma intereseaza cum va arata viitorul. Ceea ce va urma creaza nesiguranta, fiindca exista o teama de reforma…Multi se tem ca, facând ceva, pot deranja…Noi avem nevoie de personalitati dinamice si inovative, nu tinere, nici batrâne, care au vise asemanatoare…Adevarata aventura e tocmai de a schimba ceva. Si noi trebuie sa facem asta… De fapt, deja s-a facut ceva foarte important: s-a schimbat mentalitatea studentilor, asta se poate remarca si numai consultând statisticile referitoare la gradul de satisfactie a absolventilor sau la intentia acestora de a-si continua studiile si dupa examenele de licenta.

Box. Gazeta de Cluj: Ce rol are si va avea cercetarea în Universitatea Tehnica?

Radu Munteanu: O universitate nu poate rezista fara asa ceva….Cercetarea este, de fapt, o obsesie naturala si trebuie tratata ca atare. Aceasta înseamna ca trebuie neaparat sa facem si sa consolidam scolile de studii avansate. Acestea vizeaza masterul si doctoratul.  Fara cercetare, facultatile s-ar transforma în niste licee mai mari, ceea ce este inadmisibil. Când se vorbeste despre Universitatea Tehnica situatia este diferita de cea a celorlalte institutii de învatamânt superior, care lucreaza cu informatii neperisabile. Seviciile cognitive pe care noi le oferim se pot deprecia rapid, de aceea suntem într-o permanenta competitie cu timpul, cu informatia si cu cercetarea.

Gazeta de Cluj: Recent ati câstigat alegerile pentru un nou mandat de rector al Universitatii Tehnice. Ce a cuprins programul dvs. ca obiective principale pentru perioada 2008-2012?

Radu Muntean: Si în universitati, ca si în viata de toate zilele, puterea nu iese în evidenta decât atunci când este prost folosita. Nu trebuie sa ajungem la asa ceva. Noi ne-am obisnuit ca atunci când se schimba cineva de la conducere, ceilalti sa îl conteste. Aceasta se poate întâmpla doar în cazul în care nu exista o strategie pe termen lung. Este foarte important ca sa existe continuitate, ca o echipa manageriala sa continue ceea ce a început precedenta. Noi, în Universitate avem un program cu bataie lunga, pe 20 de ani. Astfel avem în plan construirea unui nou campus universitar, iar în perioada imediat urmatoare ne-am propus sa începem constructiile. Nu va fi usor, dar îl vom face, sigur. De asemenea e clar ca locul universitatilor nu va mai fi în centrul oraselor, acesta ar fi prea aglomerat. De aceea ne propunem sa mutam campusul în afara orasului.

Gazeta de Cluj: Care este rolul Universitatii Tehnice în viata Clujului?

Radu Munteanu: Ne-am propus sa ne orientam catre un învatamânt distributiv, sa mutam cercetarea si în afara campusului, sa colaboram cu firme din zona si cu comunitatea. Universitatea Tehnica este, evident, un procesor de cunoastere, o garantie a fortei de munca calificate. Astfel, daca în România exista proiecte pentru construirea a trei megacarteie, doua dintre acestea se afla la Cluj, unl în Apahida si altul în zona Lombului. Universitatea este un furnizor de forta de munca calificata ceea ce atrage si a atras mari firme la Cluj. Din aceasta cauza, printre altele, Clujul va deveni în curând o metropola cu cca. un milion de locuitori. De asemenea, faptul ca în cadrul universitatii exista linii de studiu în limba germana si în engleza nu va mai conduce, ca pâna acum, la crearea unui numar de licentiati, ingineri pregatiti pentru piata fortei de munca din strainatate. Dimpotriva. În spatele acestui fapt statea o realitate tragica, România furniza Europei, deficitara ca numar de ingineri, specialisti pregatiti, absolventi ai unei scoli dificile, platite de catre statul român Mai nou un procent foarte mic dintre absolventi mai doreste sa emigreze, majoritatea optând pentru a ramâne în tara si a-si folosi cunostintele tehnice si lingvistice pentru atragerea de investitori straini si pentru a accede la informatii de specialitate din întreaga Lume. Învatamântul trebuie mereu adaptat cerintelor societatii din care face parte. De asemenea, trebuie modificata perceptia maselor vizavi de institutiile de învatamânt superior. Acestea ar trebui, în opinia mea sa adopte spiritul antreprenorial, asa cum anumite universitati de peste Ocean dispun de un capital financiar important, care plasat în banci aduce  venituri importante.(de ex. Harvard percepe dobânzi anuale de peste 700 de milioane de dolari). O astfel de institutie îmi doresc sa devina Universitatea Tehnica.

Ligia Popa

Radu Munteanu- Rolul scolii este cel de a-i face pe oameni, oameni. Mesajul trebuie sa fie apropiat de cel al celor de dinaintea ta si a celor care urmeaza. Când îi asculti pe abolventi vorbind, ai impresia ca vorbesc despre niste amintiri din viitor.Teoretic, inginerii sunt contemporanii viitorului..iar contributia noastra se vede, de fapt în timp.

 „Ma fascineaza si acum cartile lui Jules Verne, care m-au facut sa visez la vârsta celor 15 ani, când totul e posibil si omul e nemuritor. În ele am descoperit romanticii îndraznelii umane care m-au apropiat mai mult de Columb, decât de Cezar (…). Nu mi-a fost niciodata rusine sa recunosc ca-mi plac visele. ( Radu Munteanu- Cum am gasit comoara din insula Coco…)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.