Valea Bârgăului, zonă traversată de DN 17, va fi supravegheată în curând de camere video, metodă menită pentru sancţionarea şoferilor indisciplinaţi, dar şi pentru a aduce un plus de bani la bugetele locale. Primarii de pe Valea Bârgăului însă nu vor să comenteze organizarea licitaţiilor pentru desemnarea firmei care va amplasa radarele fixe pe şoseaua care tranzitează comunele. Unele voci susţin faptul că firma Codec, care a dobândit notorietate prin modul ilegal de amplasare a acestor camere, ţine aproape de Valea Bârgăului.

Nimeni nu suflă o vorbă atunci când vine vorba de firmele care dau târcoale Văii Bârgăului, mai ales acum când primăriile din zonă trebuie să decidă cui vor concesiona amplasarea de camere radar fixe pe acest tronson. Adjunctul Inspectoratului de Poliţie a Judeţului Bistriţa-Năsăud, comisarul şef Liviu Olariu, pur şi simplu pare lovit de amnezie când vine vorba de firmele care au “survolat” zona cu pricina. Toate acestea, în condiţiile în care tocmai el a adus în discuţie necesitatea amplasării acestor camere şi care a susţinut respectivele firme, afirmând de curând într-o întâlnire cu primarii că aparatele sunt omologate şi că zvonurile legate de probleme în ceea ce priveşte aceste tipuri de aparate provin de la avocaţii care încearcă să obţină sentinţe favorabile pentru clienţii lor.

Nici primarii de pe Valea Bârgăului nu sunt mai cooperanţi. Niciunul nu vrea să vorbescă despre licitaţie sau despre firmele care se arată interesate de instalarea a camerelor de supraveghere a traficului.

No comment

Primarii de pe Valea Bârgăului nu suflă o vorbă când sunt întrebaţi de organizarea licitaţiilor pentru desemnarea firmei care va instala camerele de supraveghere a traficului. Contactat telefonic, primarul comunei Josenii Bârgăului, Tudorel Ciotmonda, confirmă faptul că s-a aprobat în consiliul local un proiect de hotărâre prin care se admite instalarea camerelor radar fixe, însă atunci când este întrebat de licitaţie, discuţia ia cu o totul altă turnură. Acesta se scuză brusc că nu mai poate vorbi, motivând că este în trafic, şi întrerupe apelul telefonic. De lămuriri ulterioare nici nu se poate pune problema.

Exact la fel acţionează şi primarul comunei Prundu Bârgăului, Ilie Avram. Acesta admite de asemenea faptul că aleşii locali au aprobat proiectul care prevede instalarea radarelor, însă când este întrebat de licitaţie închide brusc telefonul şi nu mai răspunde la următoarele apeluri. Ceva putred în Danemarca …. ar spune cineva. Până la închiderea ediţiei primarul comunei Tiha Bârgăului, Vasile Dologa, nu a putut fi contactat.

Olariu a uitat

Comisaru şef, Liviu Olariu, cel care luna trecută spunea primarilor din respectivele unităţi administrative să grăbescă demersurile pentru instalarea camerelor radar şi cel care afirma că firma care şi-a arătat interesul vis-a-vis de respectiva zonă are aparatele omologate şi nu prezintă niciun fel de risc, acum pare să fi uitat complet despre ce firmă era vorba. Contactat telefonic, comisarul şef afirmă că nu era vorba de o singură firmă interesată ci de două, însă nu mai reţine denumirea niciuneia. „Nu era vorba de o singură firmă, ci de două. Nu ştiu exact despre care era vorba. Eu am dat hârtiile mai departe, pentru că nu eu mă ocup. Oricum primăriile trebuie să facă licitaţii în urma cărora să fie desemnată firma câştigătoare. Este necesară instalarea camerelor pentru a reduce numărul mare de accidente din respectivele zone. Nu pot spune că primarilor li s-a dat un termen anume, însă sper ca până la finele anului să avem camerele instalate”, a conchis Liviu Olariu.

Misterul radarelor

Nimeni nu este dispus să vorbescă despre firmele care se arată interesate de amplasarea camerelor de supraveghere pe Valea Bârgăului, peste toată afacerea plutind un văl de mister, cu miros dubios însă. Cu atât mai dubios cu cât primarii nu vor să scoată o vorbă despre organizarea licitaţiilor. Unele voci susţin însă că o singură firmă a cercetat zona, mai exact SC Codec Spat SRL, societate care a obţinut notorietate din contractele ilegale încheiate cu primăriile.

CV-ul Codec

Scandalul Codec a ajuns la nivel naţional după ce tot mai multe contracte ilegale au fost scoase la lumină. Primăria Feleacu a încheiat în februarie 2007 contractul de asociere cu Codec, total ilegal, deoarece era nevoie de organizarea unei licitaţii. Totul a mers ca pe roate până cei de la Agenţia Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice au intrat pe fir. În document se stipulează că, din sumele încasate, primăria va vira 49% furnizorului într-un cont indicat de acesta, procentul ce revine societăţii fiind unul aberant de mare. Mai mult de atât contractul a fost încheiat în urma unui protocol semnat cu Consiliul Judeţean Cluj şi cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean, de asemenea total ilegal. Anul trecut, firma Codec a montat în cinci localităţi de pe tronsonul Cluj-Turda aceleaşi camere video de supraveghere, pe baza aceluiaşi protocol semnat cu IPJ Cluj şi Consiliul Local Cluj. Afacerea s-a dovedit extrem de profitabilă în condiţiile în care, în primele şase luni de când au devenit funcţionale s-au dat amenzi pentru viteză de aproximativ două milioane de euro, din care aproape un milion i-a revenit firmei Codec. Iar lista poate continua.

Pro şi contra

În ceea ce priveşte amplasarea de camere de supraveghere a traficului pe Valea Bârgăului părerile sunt împărţite. De o parte sunt poliţiştii de la rutieră care consideră că astfel se va reduce considerabil numărul de accidente rutiere grave, iar şoferii vor deveni mai disciplinaţi, iar de cealaltă parte sunt evident şoferii. Tronsonul de drum a fost recent reabilitat fapt ce îi îndeamnă pe şoferi să apese ceva mai tare pedala de acceleraţie, acum fiind o plăcere să traversezi Valea Bârgăului. Şeful Serviciului Poliţie Rutieră, comisarul şef Roberto Hasnaş, este una dintre persoanele care pledează pentru amplasarea camerelor radar. „Noi am efectuat un studiu, în urma căruia am descoperit porţiunile de drum cele mai predispuse accidentelor. Eu consider că acele camere trebuie montate în zonele pe care noi le-am marcat ca şi puncte negre, unde se întamplă cele mai multe accidente rutiere grave. Principalul scop al acestor camere este salvarea de vieţi omeneşti. Până la urmă asta este cel mai important: să poţi salva vieţile oamenilor. Faptul că acesta este una din metodele eficiente a fost dovedită şi în alte zone unde au fost montate astfel de aparate. De exemplu în zona Clujului unde au fost montate, numărul accidentelor s-a redus considerabil”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa Comisarul şef Roberto Hasnaş. De cealaltă parte a baricadei stau şoferii care nu agreează deloc ideea instalării camerelor radar pe respectivul tronson de drum. „Asta ne mai lipeşte acuma… radare! După ce a fost un calvar traversarea Bârgaielor în timpul lucrărilor, acum ne limitează şi mai mult. Eu nu sunt de acord, dar nu am ce face. Dacă cineva le vrea neapărat montate cu siguranţă aşa se va întâmpla”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa Petre Şomfelean, şofer de TIR.

Iulia Balazs

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here