Protest la Simularea de Evaluare Națională 2019, anunţat luni dimineaţă de Consiliul Național al Elevilor! Reprezentanții elevilor de la nivel național, la care s-au raliat și cei din Bistrița-Năsăud, consideră că includerea clasei a VII-a la simularea examenelor de evaluare națională „este nejustificată” și consideră că  elevii sunt transformaţi într-o „generație de cobai”. Drept urmare, îi îndeamnă pe elevi să dea foaia goală sau să scrie pe ea ce îi nemulţumeşte în sistemul de învăţământ din România.

La nivel național, circa 350.000 de elevi susțin, începând de luni, simularea Evaluării Naționale la care participă, pentru prima dată, și elevii clasei a VII-a. În Bistrița-Năsăud, sunt peste 3.000 de elevi de clasa a VII-a și aproximativ 2.850 de elevi de clasa a VIII-a, care teoretic ar fi trebuit să intre la simularea acestor examene.

Noutatea îi revoltă pe reprezentanții elevilor, care aduc în atenția publică această problemă și susțin că metodele de evaluare din sistemul de învățământ românesc „nu se pliază pe nevoile și interesele actuale”. Drept urmare, Consiliul Național al Elevilor, dar și reprezentanții acestora din județul Bistrița-Năsăud, îi îndeamnă pe toți cei care începând de astăzi susțin simularea examenelor de evaluare națională, să protesteze, întrucât generațiile viitoare de elevi să nu mai fie pe post de „cobai” pentru Ministerul Educației Naționale.

Consiliul Național al Elevilor, structura reprezentativă a elevilor din România, dorește să aducă în atenția publică (mai ales vouă, elevilor pe care îi reprezentăm) o problemă care este cunoscută tuturor: metodele de evaluare din sistemul nostru de învățământ nu se pliază pe nevoile și interesele actuale.

De aceea, dar și pentru a responsabiliza toți decidenții care până acum nu ne-au luat în serios, invităm elevii din România să ni se alăture în protestul prin care ne opunem modului în care sunt organizate simulările examenelor naționale. Mai mult decât orice altceva, o facem pentru generațiile viitoare, pentru că ele nu trebuie să fie asemenea nouă, o generație de sacrificiu, o generație de cobai ai Ministerului Educației Naționale. Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc„, au scris reprezentanții Consiliului Național al Elevilor, într-un comunicat.

Metoda de protest aleasă de elevi este una inedită: fie predarea foii de examen goală, fie transformarea acesteia într-un manifest. Conform Consiliului Național al Elevilor, Ministerul Educației Naționale pune accent doar pe capacitatea elevilor de a reproduce informațiile dictate în clasă, nu pe gândirea critică a acestora.

Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competențele, ci doar cunoștințele. Nu ne vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informațiile care ne-au fost dictate la clasă. Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc.

Dăm foaia goală pentru că schimbările nefundamentate nu sunt soluția în educație: pentru că atunci când regulile se schimbă în timpul jocului, ești îndreptățit să ieși din joc. Itemii de tip obiectiv nu au fost etalonați, iar noi, deși suntem beneficiarii direcți ai educației, nu am fost consultați. Mai mult decât atât, suntem constrânși să acceptăm schimbările făcute din pix care încep să caracterizeze sistemul de învățământ românesc.

Dăm foaia goală pentru că suntem conștienți că ministerul ne vrea niște cobai, niște procente dintr-o diagramă și nimic mai mult. Dăm foaia goală pentru a trage un semnal de alarmă înainte să fie prea târziu, înainte să ajungem în punctul critic în care vom susține simulări de examene naționale anual, pentru că decidenții își doresc să pună cât mai multă presiune pe noi.

Dăm foaia goală pentru că încă o evaluare în clasa a VII-a este nejustificată, când încă nu ne-a fost clarificat de ce am dat-o pe cea din clasa a VI-a, căci încă o simulare nu ne va face nici mai stăpâni pe competențele noastre, nici mai puțin stresați la gândul că ne așteaptă ani grei, ani în care vom alerga de la un meditator la altul, ani în care, după atâtea examene și evaluări standardizate, nimeni nu ne va întreba spre ce domeniu vrem să ne îndreptăm„, au scris reprezentanții elevilor.

Aceștia atrag atenția colegilor lor că în centrul actului didactic trebuie să se afle ei, elevii.

Într-un final, în cazul în care rezonezi cu argumentele aduse de noi, însă nu le găsești a fi îndeajuns de convingătoare încât să te determine să ni te alături, în cazul în care te simți presat de părinți, profesori sau societate să iei o notă mare la simulări, în cazul în care consideri că sunt destui elevi care vor protesta și fără tine, vrem să îți amintim că tu, beneficiarul primar al educației, ești cel care contează! Tu ar trebui să te afli în centrul actului didactic, iar examenele (ca orice altă formă de evaluare, de altfel) ar trebui să fie despre tine, nu despre ei. Educația nu se poate realiza fără tine.

Fiecare dintre noi are o voce care contează enorm, așadar pentru orice neajuns pe care l-ai resimțit ca actor principal al sistemului, pentru fiecare dată în care ai asimilat informațiile oferite de către profesor doar pentru că «trebuie», fiind convins de inaplicabilitatea și lipsa de necesitate a acelor cunoștințe, pentru oricare moment în care te-ai gândit că nu un test te-ar motiva să înveți, ci un stil interactiv de predare al cadrului didactic, o atenție sporită acordată de către acesta în procesarea informației, o integrare reală a ta în cadrul orei de curs, pentru toate cele enumerate, dă foaia – fie goală, fie înșirând gândurile tale cu privire la sistemul de învățământ românesc.

Nu vrem evaluări mai ușoare, vrem evaluări reale! #foaiagoală„, mai subliniază reprezentanții elevilor.

2 COMENTARII

  1. Oare ce sa-i nemultumeasca in sistemul de invatamant din Romania ? Din 1989 incoace se fac experimente in fiecare an…De fiecare data cand vine un partid la putere schimba totul in sistem, asa ca dupa atatia ani de la Revolutie inca nu avem ceva stabil… Si unii se intraba …oare de ce sunt nemultumiti elevii, parintii si o parte dintre profesori ?

  2. Ma nu va e rusine sa determinati copiii sa intre in jocurile voastre politice, sa dea foile albe in semn de protest… ( cica ) … ?! Este munca lor, verificarea lor, antrenamentul lor verificarea nivelului de cunostinte etc. etc. etc. Nu fiti narozi , ca si asa nu prea invata si marea mojoritate, dupa actuala forma de inscriere la liceu, facultate sau oriunde in alta parte, EFECTIV NU INVATA NIMIC , desi ar trebui reintrodus examenul de admitere ca-n vremea ” mitraliatului ” … ca foarte bine a fost , indiferent ce note a luat in timpul scolii elementare , sau liceului… .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.