Sutele de navetişti, fie ei muncitori sau studenţi din Bistriţa şi din Cluj sunt nevoiţi să plătească aproape de trei ori mai mult costul unui bilet de călătorie cu trenul.

Odată cu schimbarea mersului trenurilor din data de 14 decembrie 2008 ora 00:00, s- a schimbat şi regimul unui tren de pe ruta Bistriţa Nord – Cluj- Napoca, tren cu care circulă sute de muncitori, studenţi sau simplii călători, din raza celor două municipii.

CFR- ul schimbă regimul unui tren

Regimul acestui tren (4107) care porneşte din Bistriţa la ora 05:28, şi circulă de luni până vineri spre Cluj- Napoca, s-a schimbat din tren cu mers de accelerat şi tarif de personal, în tren cu mers de accelerat şi regim de accelerat.

Acest lucru afectează pe toţi călătorii, însă cei mai afectaţi sunt studenţii, care sosesc cu acest tren la Cluj la ora 07:39, oră care le permite să ajungă la cursurile de dimineaţă. Acelaşi tren (4108), face drumul înapoi în acelaşi rgim, plecând la o oră de vârf din Cluj (15:38) şi ajunge în Bistriţa la ora 17:47.
În aceste condiţii, călătorii sunt nevoiţi să plătească până la de trei ori mai mult pe acest bilet, sau să aleagă alt mijloc de transport în comun, care este posibil să coste mai puţin decât biletul pentru trenul accelerat.

Schimbare pe cheltuiala călătorilor

Ceea ce nu ştiu majoritatea pasagerilor, este motivul pentru care CFR- ul a făcut această schimbare.

În decursul anului trecut, Regionala Căi Ferate Cluj – Napoca s – a înscris într – un program, prin care aceasta primea garnituri noi pentru trenuri, costul fiind unul care aveau să – l suporte călătorii.
Astfel, schimbarea a survenit şi pe ruta Bistriţa Nord – Cluj-Napoca, iar trenul în cauză îşi aşteaptă pasagerii în vagoane noi, însă costul biletelor este cu mult mai mare.

Enigma CFR – ului

Răspunsul celor care au decis această schimbare, este acela că s-a dorit ca voiajorii să beneficieze de vagoane noi, modernizate, iar odată ce se va înregistra o scădere a numărului călătorilor – din cauza majorării preţului biletelor -, să se revină la mersul acestui tren, în regim de accelerat cu tarif de personal, aşa cum a funcţionat el până în decembrie 2008.

Schimbarea urma să survină începând cu 15 ianuarie 2009, însă din motive încă necunoscute celor din afara sistemului, revenirea la tariful de personal deocamdată nu se regăseşte în costul biletelor.

Privatizarea liniei CFR Bistriţa Nord – Bistriţa Bârgăului

Persoanele care călătoresc între municipiul Bistriţa şi localităţile de pe Valea Bârgăului şi aleg ca mijloc de transport trenul pentru a se deplasa zilnic la muncă în sau dinspre municipiul Bistriţa, au la dispoziţie, începând de sâmbătă, 17 ianuarie, un tren privat de călători.

Privaţii culeg roadele CFR- ului

Transportul de marfă şi călători desfăşurat de Compania Naţională de Căi Ferate Române începe să găsească concurenţi serioşi în operatorii privaţi care au început, de anul trecut, să închirieze diferite secţii şi în judeţul Bistriţa- Năsăud. Aceştia aleg cu precădere rutele scurte pe care circulă de obicei navetiştii.

Operatorul privat S.C. Regional Trans S.R.L este câştigătorul licitaţiei organizate de CFR pentru linia Bistriţa Nord – Bistriţa Bârgăului. Acesta a închiriat de la stat calea ferată cu lungimea de 29 km pe o perioadă de cinci ani, timp în care societatea este singura responsabilă de mersul trenului pe acestă rută.
Pe lângă privilegiul de care se bucură câştigătorul licitaţiei, acesta îşi va putea transporta marfa la preţuri mult mai scăzute, însă preţul biletelor pentru călători va rămâne acelaşi.
Pe această linie vor circula patru trenuri în regim de personal, care vor pleca din Bistriţa la orele 03.45, 07.30, 15.30 şi 19.20 spre satele de pe Valea Bârgăului.

Subvenţie mare de la stat

Dreptul de exploatare a acestei rute a fost obţinut în urma unei licitaţii care a fost câştigată de firma care a solicitat statului subvenţia minimă. Trebuie precizat faptul că subvenţiile sunt menţinute doar pentru trenurile de categorie inferioară.

Totuşi, această ’’subvenţie minimă’’ pe care statul o acordă operatorului privat, este cu mult mai mare comparativ cu suma pe care acesta din urmă o plăteşte statului drept chirie pentru porţiunea de cale ferată închiriată.
Regional Trans achită astfel statului o chirie modică pe durata celor cinci ani pe care este semnat contractul, primind în schimb din partea statului o sumă de multe ori mai mare, în comparaţie cu suma plătită de către firma privată CFR – ului.

Şefii se shimbă, personalul rămâne acelaşi

Chiar dacă linia de cale ferată care face legătura între Bistriţa Nord şi Bistriţa Bârgăului a trecut de sub tutela statului, sub cea a unei firme particulare, contractul dintre cele două părţi conţine o clauză destul de importantă pentru angajaţii CFR de pe această rază.

Această clauză prevede ca toţi angajaţii CFR – ului, care îşi desfăşoară activitatea pe porţiunea dintre Bistriţa şi Valea Bârgaului, să îşi poată păstra locul de muncă şi contractele de muncă pe care aceştia le-au semnat cu statul în momentul angajării lor să rămână neschimbate.
Nici salariile nu le vor fi schimbate, singura modificare survenind în ceea ce priveşte autorizaţia de călătorie. Angajaţii CFR beneficiau, sub tutela statului, de această autorizaţie, care le permitea circulaţia gratuită cu trenul. În condiţiile în care aceştia se află, însă, sub patronaj privat, îşi pierd acest drept. Lucru nu prea plăcut, în condiţiile în care preţul biletului de călătorie cu trenul este destul de piperat.

Privatizarea CFR în linii mari

Privatizarea unor linii CFR s-a făcut în baza unei strategii care a fost adoptată prin Hotărâre de Guvern. Privatizarea este menită să aducă venituri serioase României şi să crească competitivitatea companiei pe piaţa internă şi externă.

Dupa finalizarea strategiei de privatizare, a fost elaborat un proiect de hotărâre de Guvern, iar după aprobarea acestuia, a fost organizată o nouă licitaţie, pentru selectarea consultantului de privatizare, şi a fost întocmit caietul de sarcini.

Mihaela Mocanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.