Producatorii si retailerii au semnat, miercuri, Codul de Bune Practici pentru comertul cu produse agroalimentare, documentul urmând sa intre în vigoare dupa ce Consiliului Concurentei va anunta ca nu încalca legislatia specifica.

Documentul a fost semnat de reprezentantii Metro Cash&Carry, real – Hypermarket, Cora, Selgros Cash&Carry, Carrefour, Auchan si Kaufland, din partea retailerilor, si reprezentantii Romalimenta, Asociatia Româna a Carnii, Asociatia Patronala din Industria Laptelui, Patronatul National al Viei si Vinului, Rompan, Patronatul Român al Carnii de Porc si Uniunea Nationala a Crescatorilor de Pasari, din partea patronatelor din industria alimentara. Dupa intrarea în vigoare, Codul va fi respectat de semnatari, precum si de orice alt furnizor sau comerciant, "care declara expres ca întelege sa îsi însuseasca principiile lui printr-o prevedere expresa în preambulul contractului", se precizeaza în document. Unul dintre cele mai dezbatute puncte ale Codului se refera la pretul de vânzare, care este negociabil în functie de avantajele acordate comerciantului (discount, bonus) si de costurile generate de serviciile prestate de comerciant si facturate furnizorului. "În aceste conditii, negocierea preturilor între furnizori si comercianti va permite practicarea unor preturi diferite de la caz la caz si va asigura un mediu concurential sanatos", se precizeaza în Codul de Bune Practici.

Referitor la taxele platite de producatori catre retaileri, Ghidul prevede ca furnizorii nu pot fi obligati de comercianti sa contribuie la costurile de marketing, de deschidere sau de reamenajare a magazinelor. În plus, neacceptarea acestor servicii nu poate fi luata în calcul drept clauza de încetare a colaborarii între cele doua parti.

"Serviciile oferite de comercianti vor trebui comunicate furnizorilor înainte de efectuarea acestora, motiv pentru care se recomanda ca în contractele comerciale sa se stipuleze clauze privitoare la conditiile manifestarii acordului expres sau tacit al furnizorului", se mai stipuleaza în Cod. Potrivit Ghidului, comerciantul trebuie sa anunte în prealabil delistarea unui produs al furnizorului, astfel încât acesta sa poata sa îsi reconsidere strategia comerciala, în cazul în care este dependent de livrarile catre comerciantul respectiv. Totodata, retailerii nu au voie sa le impuna furnizorilor sa nu vânda si altor comercianti la un pret mai mic decât cel la care vinde si respectivului comerciant. În aceeasi ordine de idei si furnizorului îi este interzis sa conditioneze comerciantul sa pastreze un anumit pret de raft. Producatorii si retailerii s-au înteles ca magazinele sa plateasca penalitati pentru întârzierile la plata furnizorilor, similare cu penalitatile platite de furnizori, în situatii precum întârzierea la livrarea marfii. Documentul mai recomanda ca termenele de plata sa nu depaseasca 30 de zile pentru produsele agroalimentare, iar în contractul comercial sa nu fie impuse cantitati minime de comanda. Producatorii si reprezentantii marilor retele de magazine au avut mai multe întâlniri pe tema elaborarii Codului de Bune Practici, negocieri care s-au încheiat la sfârsitul lunii iunie.

Documentul a fost solicitat de furnizorii din industria alimentara care i-au acuzat pe retaileri ca aplica taxe care duc la cresterea preturilor si le scad profitabilitatea, iar dezvoltarea excesiva a marilor lanturi de magazine duce la dobândirea monopolului în comet si falimentarea magazinelor de cartier.

Totodata, extinderea lanturilor de supermarketuri si hipermarketuri confera acestora o putere excesiva în negocierile cu furnizorii, carora le impun clauze contractuale dezavantajoase, au mai sustinut producatorii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here