Mii de antreprenori au aflat abia pe ultima sută de metri că nu se pot înscrie pentru microgranturile de 2000 de euro – acordate ca ajutor de stat – întrucât nu au achiziționat o semnătură electronică extinsă. Sunt doar cinci firme în România care oferă acest pachet de servicii, care costă aproximativ 60 – 65 de euro pe an, toate suprasolicitate în ultimele zile. Mai mult decât atât, s-au creat cozi la sediile acestor firme, pentru că termenul de prelucrare online a cererilor depășea termenul limită al sesiunii de finanțare. 

Mulți dintre întreprinzătorii interesați de aceste fonduri nerambursabile sunt tineri cu activități independente care nu au beneficiat până acum de fonduri europene și nu au avut nevoie de semnătură electronică.

În acest context, tinerii antreprenori s-au plâns de comunicarea deficitară a autorităților, de lipsa clarității în descrierea condițiilor în care firmele sau persoanele fizice autorizate pot accesa fondurile nerambursabile și de principiul „primul venit, primul servit” anunțat de Guvern pentru acordarea finanțării.

În România există doar cinci furnizori certificați pentru emiterea de certificat digital calificat pentru semnătura electronică

Semnătura electronică extinsă oferă valoare legală documentelor în format electronic și permite transmiterea online în siguranță către instituții publice sau parteneri de afaceri.

În România, există doar cinci furnizori de servicii de certificare, acreditați de către Ministerul Comunicațiilor: CertSIGN, companie din grupul UTI, cea mai mare din piață, DigiSign, Trans Sped, Alfa Trust Certification (Alfasign) si Centrul de Calcul SA (Certdigital). Prețul unui kit pentru semnătura electronică se ridică la aproximativ 45 – 47 de euro plus TVA. Acceptarea semnăturii electronice pe documente era impusă instituțiilor publice și în trecut, însă multe dintre acestea nu au avut implementat sistemul necesar. La începutul pandemiei, doar circa 10% dintre români, majoritatea antreprenori, interacționa online cu administrația publică, față de o medie europeană de peste 35%.

Antreprenor din domeniul IT: Nu cred că a fost promovată foarte bine la nivel național această oportunitate de a accesa fonduri nerambursabile

„Am un PFA din domeniul IT, aș putea spune că restricțiile impuse pe durata pandemiei nu ne-au schimbat foarte mult rutinele de lucru, pentru că și înainte comunicarea cu clienții era, în mare parte, online. Însă ne-am confruntat cu o scădere a numărului de proiecte, de ofertare, sunt alte proiecte care sunt suspendate sau chiar anulate. Și, desigur, am resimțit un impact negativ”, ne-a declarat Tatiana M, antreprenor în domeniul IT.

Principiul de acces la finanțare anunțat de Guvern – „primul venit, primul servit” – atrage criticile antreprenorilor

Tânăra mai spune că a discutat și cu alți antreprenori din IT și că există o nemulțumire generală cu privire la faptul că principiul de acces la finanțare anunțat de Guvern este „primul venit, primul servit”, un criteriu care aduce un factor de incertitudine inadecvat în relația stat-antreprenori.

„Suntem puși pe drumuri, antrenăm cheltuieli suplimentare în condițiile în care, și așa, pandemia ne-a redus veniturile și la final nu știm dacă nu se trage linia chiar în fața noastră și pierdem finanțarea. Nu e onest. Parcă am fi la coadă la portocale”, mai spune tânăra antreprenoare.

Sursa: Gândul.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.