
Auditorii Curții de Conturi au ajuns la concluzia că Primăria Ilva Mică a umflat indemnizațiile acordate membrilor biroului electoral, la alegerile locale de anul trecut.
În raportul de audit aferent anului trecut care vizează Primăria Ilva Mică, Curtea de Conturi notează mai multe nereguli. Una dintre ele are în prim-plan alegerile locale de anul trecut, unde s-ar fi acordat sume ilegale membrilor biroului electoral.
„în urma verificării datelor și documentelor puse la dispoziție de reprezentanții entității s-a constatat că în luna iunie 2024, au fost efectuate plăți reflectate la Titlul II – Bunuri și servicii din contul de execuție a bugetului instituțiilor publice – cheltuieli, în cuantum de 4.244 de lei, reprezentând indemnizație de delegare pentru membrii biroului electoral de circumscripție, acordată peste cuantumul prevăzut de HC nr. 714/2018 privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, cu consecința supraevaluării plăților reflectate în contul de execuție bugetară încheiat la 31.12.2024”, se arată în raportul Curții de Conturi.
Auditorii Curții de Conturi au cerut efectuarea unei analize interne pentru identificarea cauzelor care au determinat plata indemnizațiilor acordate la alegeri. De asemenea, auditorii au cerut extinderea verificărilor în vederea identificării tuturor operațiunilor prin care au fost decontate indemnizații de delegare cu încălcarea prevederilor legale aplicabile, întinderea prejudiciului cauzat patrimoniului unității administrativ teritoriale inclusiv a foloaselor nerealizate aferente și dispunerea măsurilor legale în vederea recuperării acestuia. Termenul impus de Curtea de Conturi pentru aceste măsuri este 31 august 2025.
Au înregistrat eronat în contabilitate o sumă refuzată la plată
Plata membrilor biroului electoral de la alegerile de anul trecut nu a fost singura neregulă constatată de auditorii Curții de Conturi. Potrivit aceluiași raport, pentru proiectul „Modernizare infrastructură rutieră în comuna Ilva Mică”, finanțat din fonduri europene nerambursabile prin AFIR, Primăria Ilva Mică a depus în anul 2024 ultima cerere de plată, ca urmare a finalizării acestui obiectiv de investiții și a înregistrat-o eronat în contabilitate.
„Din suma finală solicitată la rambursare prin ultima cerere de plată pentru acest proiect, suma neadmisă la plată aferentă valorii eligibile a proiectului a fost înregistrată în evidența contabilă în conturi de cheltuieli, cu consecința supraevaluării cu 149.593 de lei a cheltuielilor/veniturilor reflectate în situații financiare încheiate de UATC Ilva Mică la 31.12.2024”, se mai arată în raport.
De asemenea, în anul 2024, au fost înregistrate în evidența contabilă, în conturi de cheltuieli, facturi de bunuri achiziționate de Primăria Ilva Mică în anul 2023, încălcându-se astfel principiul contabilității pe bază de angajamente. Au fost înregistrate greșit bunuri și servicii în valoare de aproape 30.000 de lei.
„Sistemul de control intern managerial nu a funcționat corespunzător, fiind identificate următoarele disfuncționalități: controlul financiar preventiv nu a fost implementat și nu a funcționat în conformitate cu prevederile legale: nu a fost exercitat controlul financiar preventiv asupra tuturor operațiunilor care au angajat patrimoniul entității; neidentificarea unor activități procedurabile în vederea elaborării, aprobării și implementării procedurilor operaționale sau de sistem pentru acestea, lipsesc, de exemplu, procedurile privind monitorizarea performanțelor, identificarea și definirea obiectivelor generale și specifice la nivelul componentelor organizaționale ale entității; neactualizarea procedurilor operaționale și de sistem existente în cadrul entității în conformitate cu modificările legislative și aprobarea procedurilor operaționale pentru activitățile identificate; neactualizarea registrului riscurilor și cuprinderea în acesta a informațiilor necesare privind aprobarea codului controlului intern managerial al entităților publice.
Primăriile din județ nu scapă „curate” în urma controalelor Curții de Conturi
Rare sunt cazurile în care primăriile din județ reușesc să scape „neșifonate” în urma controalelor Curții de Conturi. Asta pentru că funcționarii nu prea par pregătiți să vegheze la respectarea legii, sunt insuficienți sau lipsesc organisme în cadrul unităților administrativ teritoriale care să se ocupe cu asta.
La Primăria Miceștii de Câmpie, anul trecut, Curtea de Conturi a descoperit servicii de consultanță contractate nejustificat, lucrări neefectuate, dar plătite, neorganizarea controlului financiar preventiv și a controlului intern managerial conform prevederilor legale, dar și o serie de alte deficiențe.
Probleme au găsit auditorii și la Telciu. Printre neregulile descoperite de Curtea de Conturi s-au numărat: înregistrarea eronată în evidența contabilă a mijloacelor fixe achiziționate, decontarea nelegală a costului suplimentar înregistrat în facturile de telefonie mobilă și nestabilirea, neînregistrarea în evidența contabilă a taxei pentru alimentarea cu apă.
Auditorii au constatat că au fost înregistrate eronat în evidența contabilă, în conturi de cheltuieli, bunuri și lucrări facturate de executantul lucrării pentru sistemul de alarmare împotriva efracției, achiziționat în 2021. Astfel, nu au fost aplicate reglementările legale în domeniu.
Curtea de Conturi a mai constatat că a fost achitat eronat costul suplimentar înregistrat la facturile emise de operatorii de telefonie mobilă. Practic, Primăria Telciu a suportat întreaga factură, deși costul suplimentar trebuia recuperat.
La Primăria Târlișua, auditorii Curții de Conturi au găsit haos în contabilitate. Printre greșelile constatate s-a numărat: înregistrarea în evidența contabilă și reflectarea în situații financiare încheiate pentru exercițiul financiar 2023 a cheltuielilor unității administrativ teritoriale pentru operațiuni economice efectuate în anul 2022.
Cu alte cuvinte, funcționarii au trecut la anul 2023 cheltuieli făcute în 2022, apărând pentru 2023 cheltuieli în valoare de aproape 230.000 de lei care nu existau, întrucât fuseseră făcute cu un an înainte.
Au fost constatate, de asemenea, neconcordanțe între sumele reflectate la capitolul sume primite de la UE cu sumele înregistrate în evidența contabilă: „Neconcordanța a fost determinată de transferul în anul auditat în contul disponibil al entității deschis la Trezorerie, a sumei încasate în bancă comercială în anul 2022, în cadrul programului Electrificare gospodării granturi SEE, determinând supraevaluarea cu 214.976 de lei a drepturilor constatate.