Municipalitatea pregătește mai multe proiecte menite să facă orașul mai verde și mai prietenos cu mediul. Numai studiile și hârtiile pentru aceste proiecte costă peste 3 milioane de lei.

Primăria Bistrița a lansat mai multe licitații publice pentru studii și documentații pentru mai multe proiecte pe care le pregătește. Ce au în centru acestea? Toate se concentrează pe un oraș mai verde și mai prietenos cu mediul.

Cea mai nouă licitație vizează elaborarea unor studii și soluții pentru proiectul BiOReSC – Bistrița Oraș Rezilient în fața Schimbărilor Climatice, pentru care municipalitatea a alocat 143.000 de lei. Cei care vor pune mâna pe acest contract trebuie să vină cu mai multe soluții de planificare urbană inspirate din natură.

Sunt vizate grădini urbane, dar și gradini verticale și acoperișuri verzi pe clădirile publice și pe unitățile de învățământ. De asemenea, sunt luate în calcul coridoare verzi și albastre: amenajarea râului Bistrița care străbate municipiul pe o lungime de 17 km, cei 15 kilometri de cale ferată care străbat municipiul, traseul fostei centuri ocolitoare (strada Calea Clujului, strada Drumul Cetății, strada Simion Mândrescu și strada Lucian Blaga, pe o distanță de 8 km).

Printre soluțiile la care se așteaptă municipalitatea se numără și perdelele de protecție pe malurile Bistriței Ardelene și a afluenților săi. Asigurarea accesului nestingherit și în siguranță la malurile râului Bistrița Ardeleană, a afluenților săi și canalelor de desecare, precum și la luciul de apă pe teritoriul municipiului. Soluții pentru asigurarea accesului și eliberarea malurilor de construcții permanente sau temporare, precum și clarificarea situației juridice în ceea ce privește malurile și terenurile învecinate.

Înființarea de parcuri și spații verzi noi, între blocuri și pe terenuri învecinate clădirilor publice, plantare arbori pe perimetrele spațiilor de joacă și a zonelor de așteptare: stații auto, autogări, gări.  Umbrirea zonelor expuse la soare prin plantarea de arbori și arbuști specifici acestui tip de intervenție, creând zone reci pentru organizare și repaus/odihnă.

„Identificarea și implementarea soluțiilor verzi-albastre aduc beneficii precum: creșterea biodiversității, accesul la malurile și luciul râului Bistrița Ardeleană pe toată lungimea lui, crearea de noi zone verzi pentru bistrițeni inclusiv zone pentru diverse activități în aer liber, crearea suprafețelor permeabile pentru a permite apei meteorice de suprafață să se stocheze în sol pentru o perioadă lungă de timp, ceea ce împiedică apariția zonelor inundate pe străzile cu sisteme de colectare a apei pluviale neadecvate sau subdimensionate”, se arată în caietul de sarcini a licitației.

Coridor ecologic într-una din cele mai dubioase zone din oraș

Primăria Bistrița vrea o expertiză tehnică și un studiu de fezabilitate și pentru Coridorul Ecologic Valea Căstăilor. Acestea scot din vistieria municipalității nu mai puțin de 400.000 de lei.

Proiectul are în centru pârâul Tărpiului și o zonă total neatrăgătoare, cunoscută mai degrabă de polițiști din cauza infracționalității crescute… și mai puțin de municipalitate. Este vorba despre zona Dragoș Vodă, calea ferată și spațiul din jurul fabricilor. 7 luni va avea la dispoziție firma câștigătoare a licitației să vină cu o variantă de transformare a zonei. 

Pârâul Tărpiu, luat în calcul, este un afluent al râului Bistrița, iar terenul studiat se află în zona de protecție a Drumului Cetății și se suprapune cu DN17. Lungimea totală a pârâului Tărpiu pe teritoriul administrativ al Municipiului Bistrița este de 6 km. Coridorul ecologic aferent pârâului Tărpiu este amplasat pe teritoriul administrativ al municipiului Bistrița și urmărește traseul pârâului pe teritoriul intravilan, pe o lungime de circa 2,2 km, până la vărsarea în râul Bistrița.

„Coridorul ecologic este alcătuit din albia pârâului Tărpiu, spațiul verde de protecție aferent cursului de apă, podurile pietonale și reciclabile care traversează cursul de apă, inclusiv traversarea aferentă străzii Petru Maior, respectiv confluența cu râul Bistrița, lucrări hidrotehnice aferente cursului de apă Tărpiu, spații verzi de interes general adiacente cursului de apă și opțional, un segment al canalului de gardă al municipiului Bistrița și spațiul verde adiacent acestuia, împreună cu fâșia plantată amplasată la nord de Drumul Cetății”, se arată în caietul de sarcini al licitației.

Studiile pentru „revitalizarea” râului Bistrița Ardeleană – 2,3 milioane de lei

Primăria Bistrița își concentrează atenția în sfârșit și pe râul Bistrița Ardeleană scoțând la licitație documentații și studii pentru un coridor de mobilitate urbană pe traseul DN17 – DJ 154 (Sărata) – DC8G (Parc Industrial Bistrița Sud, strada Zăvoaie) – DJ173C (str. Mihai Viteazul) – strada Codrișor – DJ 173 – DC8 – strada Valea Ghinzii – DN17 (Unirea)

„Prin realizarea acestui obiectiv de investiții se reduc emisiile de carbon în municipiul Bistrița și se realizează un nou coridor de mobilitate urbană, care să interconecteze zonele funcționale de pe malul stâng al râului Bistrița cu DN17 și cu zonele funcționale de pe malul drept al râului Bistrița, un aer mai curat, o mobilitate urbană sustenabilă și atentă la mediu o populație mai sănătoasă și mai activă fizic, o mai mare siguranță în trafic, prin promovarea unei mobilități echilibrate, un oraș mai puțin aglomerat, o mobilitate urbană dinamică, un plus de eficacitate în alternanța fluxurilor și modurilor de deplasare, reducerea efectelor de mediu (poluare chimică și sonoră)”, se arată în caietul de sarcini a licitației.

Practic se urmărește amenajarea unei noi linii de transport public cu bandă dedicată/prioritară, cu o lungime de 12 km, care să unească Sărata, Parcul Industrial Bistrița Sud, zona Zăvoaie, zona de promenadă Codrișor, Valea Ghinzii, complexul Wonderland și localitatea componentă Unirea

De asemenea, în cadrul proiectului vor fi modernizate două punți pietonale peste râul Bistrița, care unesc zonele rezidențiale Ștefan cel Mare și Independenței Sud de zonele funcționate de pe traseul noului coridor de mobilitate. Va fi amenajată o nouă punte pietonală care să lege Parcul Municipal de zona Codrișor.

Va fi modernizat și extins iluminatul public pe 14,7 km, dar și rețeaua de canalizare și apă pe 7,2 km. În zona Unirea Wonderland va fi realizat un parc cu trasee pentru biciclete. În cadrul proiectului ar urma să fie amenajate 17 stații de încărcare a vehiculelor electrice și 20 de stații de transport public.

Primăria Bistrița estimează că elaborarea documentațiilor tehnico-economice va fi gata până la începutul anului, urmând ca proiectul tehnic și detaliile de execuție să fie gata până în februarie 2024. Lucrările ar urma să fie finalizate până la mijlocul anului 2027. Deocamdată nu pare să existe vreo finanțare pentru materializarea acestui proict.

„Prin realizarea Coridorului de mobilitate durabilă aferent râului Bistrița se are în vedere îmbunătățirea atractivității și accesibilității transportului public și a formelor nemotorizate de transport, creșterea accesibilității pietonale, asigurarea unor alternative la utilizarea mașinilor private și o bună integrare a elementelor naturale (cursul râului Bistrița, Pădurea Codrișor) în circuitul urban al municipiului Bistrița”, se mai arată în caietul de sarcini.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.