În premieră, Primăria Bistrița a stabilit standardele de cost, adică prețurile cu care pot fi cumpărate și respectiv efectuate reparațiile în clădirile sale. Municipalitatea a luat la verificat costurile medii practicate pe piață pentru a stabili „standardele de cost”, despre care spune că va reprezenta un instrument necesar pentru întocmirea realistă a documentațiilor de achiziție.

După ochi, așa se achiziționau până acum materialele de construcție și serviciile aferente de către Primăria Bistrița. În premieră, Primăria Bistrița și-a pus la punct „standarde de cost”, în baza cărora va face achizițiile pentru reparațiile curente la clădirile pe care le are în administrare.

Cel mai recent astfel de document, care cel mai probabil n-a fost consultat în ultimii 5-8 ani datează din 2012! Astfel, de 13 ani, Primăria Bistrița, cică, consulta aceleași prețuri pentru a face achizițiile de materiale și servicii. Standardele de costuri din 2012 au fost abrogate odată cu adoptarea de către Consiliul Local a noilor standarde de costuri, votate la ședința de săptămâna trecută.

 „Cantitățile de lucrări pentru lucrările de reparații curente pe fiecare tip de categorie de lucrări vor fi stabilite de către persoana desemnată de către ordonatorii terțiari de credite, împreună cu reprezentantul Direcției Tehnice din cadrul aparatului de specialitate al primarului Municipiului Bistrița. Recepția la terminarea lucrărilor de reparații curente de construcții și instalații va fi efectuată de o comisie numită prin dispoziția primarului”, se arată în proiectul de hotărâre votat săptămâna trecută de Consiliul Local.

Lucrările se fac cu DIS și cu lista de prețuri în mână!

Proiectul de hotărâre mai prevede ca lucrările de reparații curente la instalațiile sanitare, electrice, termice, de canalizare să fie executate doar de Direcția de Infrastructură și Servicii Bistrița, pe baza unor devize de lucrări, ce urmează să cuprindă numai costul materialelor. Standardele de cost se actualizează prin hotărâre de Consiliul Local, la propunerea serviciului de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului sau a altor servicii sau instituții interesate.

„Municipiul Bistrița are în administrare un număr important de clădiri publice, unități de învățământ preuniversitar, centre sociale, sedii administrative, aflate în proprietatea publică sau privată a municipiului. În urma solicitărilor transmise de conducerea acestor instituții privind necesitatea efectuării unor reparații curente la clădirile în care își desfășoară activitatea, sunt prevăzute anual, în bugetul local, fonduri dedicate acestor intervenții. În vederea utilizării eficiente și transparente a fondurilor alocate de la bugetul local pentru reparații curente ale clădirilor publice menționate, se impune utilizarea standardelor de cost, care au la bază prețurile medii practicate pe piață”, se mai arată în proiectul de hotărâre.

Potrivit anexei atașate proiectului de hotărâre, demontarea ușilor și ferestrelor din lemn va avea un cost de aproape 17 lei, procurarea, transportul și montarea ușilor interioare cu profil PVC va fi 850 de lei metrul pătrat, iar desfacerea pardoselilor din parchet 15 lei metrul pătrat.

Rașchetarea parchetului de stejar sau fac cu discuri abrazive nu poate costa mai mult de 43 de lei metrul pătrat, iar lăcuirea pardoselilor din parchet aproape 52 de lei. Gletuirea cu ipsos pe tencuială interioară nu poate costa mai mult de 30 de lei, iar spălarea manuală a tencuielii speciale la fațadă nu poate costa mai mult de 10 lei metrul pătrat. Desfacerea placajelor de gresie și faianță au un preț stabilit de aproape 28 de lei/metrul pătrat, iar tencuielile decorative de exterior 71 de lei.

Zugrăvelile de calitate superioară la pereți și tavane pe tencuieli vechi are un cost de 15,7 lei/metrul pătrat, iar procurarea, transportul și montarea ușilor metalice 897,3 lei/metrul pătrat. Reparațiile la învelitorile din țiglă profilată nu pot costa mai mult de 103 lei/metrul pătrat, iar repararea treptelor de beton mozaicate pe loc cu strat de uzură au un preț stabilit de 84,6 lei.

Transportul materialelor cu roaba pe o distanță de 50 de metri va costa 36,2 lei/tona, încărcarea materialelor grele și mărunte 43 de lei /tona pe o distanță de până la 10 metri, iar plasele de protecție pentru insecte nu vor putea costa mai mult de 127,2 lei pe metrul pătrat.

Demolarea zidurilor de cărămidă costă 81,3 lei/metrul cub, iar confecționarea unui perete despărțitor din pal melaminat pe schelet metalic 185,6 lei/mp. Desfacerea sobelor de teracotă este plătită cu 226 de lei bucata, iar spargerea zidurilor pentru crearea de goluri pentru uși și ferestre cu 100 de lei metrul cub. Săpatul manual este plătit cu 57 de lei metrul cub, iar turnarea de beton cu aproape 400 de lei metrul cub.

Pentru stabilirea acestor standarde de cost s-au solicitat oferte de preț de la Amicii Building, Lucicor Prod și Tomoroga Construct. În baza ofertelor de prețuri comunicate de aceste firme, care au fost analizate de structurile de specialitate ale Primăriei Bistrița, au fost stabilite prețuri medii de cost.

„Standardele de cost vor reprezenta un instrument tehnic și financiar necesar pentru întocmirea realistă a documentațiilor de achiziție și devizelor generale, stabilirea prețurilor maximale pentru diverse categorii de lucrări, combaterea riscului de cheltuieli excesive sau nejustificate și asigurarea tratamentului echitabil în relațiile contractuale cu operatorii economici. Adoptarea acestor standarde contribuie la profesionalizarea și uniformizarea procesului de planificare, contractare și execuție a lucrărilor de reparații, precum și la creșterea calității serviciilor prestate în beneficiul comunității locale”.

Melc de forat uzat, băgat pe gâtul Primăriei Bistrița cu sute de mii de lei

Stabilirea unor standarde de cost pare să fie un pas normal, având în vedere faptul că instituțiile subordonate Primăriei Bistrița s-au cam lăfăit pe banii contribuabililor.

Anul trecut, de exemplu, Direcția de Infrastructură a Primăriei Bistrița avea în față un melc de forat vândut de finul primarului Ioan Turc, cu câteva sute de mii de lei, deși era uzat și neconform. Mai mult, chiar reprezentanții Direcției de Infrastructură a Primăriei Bistrița ar fi refuzat recepția acestui melc de forat tocmai pentru că nu era conform.

Lucrurile nu stăteau diferit nici pe vremea fostului primar Ovidiu Crețu, care cheltuia pe o căsuță pentru veverițe nu mai puțin de 4.600 de euro. Căsuțele au fost amplasate în Parcul Municipal și au fost alimentate periodic cu nuci.

În aceeași perioadă, primarul Ovidiu Crețu dădea 21.000 de lei pentru amenajarea unei gropi de nisic în incinta Școlii Gimnaziale nr. 4 din Bistrița și 28.000 de lei pentru un robot folosit la curățarea bazinelor ștrandului municipal.

Pe masa din lemn masiv folosită de Serviciul Stare Civilă pentru oficierea căsătoriilor, Primăria Bistrița cheltuia în aceeași perioadă nu mai puțin de 1.500 de euro.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.