Municipalitatea caută o firmă care să îi evalueze 16 spații și 8 terenuri pe care le deține. Pentru această operațiune, Primăria Bistrița scoate din vistierie nu mai puțin de 70.000 de lei și nu apelează la o licitație publică.

Primăria Bistrița caută o firmă de consultanță, care să o ajute să stabilească prețul corect pentru mai multe spații care le deține. Pentru acest contract care se va întinde pe doar câteva luni, municipalitatea a alocat 70.000 de lei. Municipalitatea nu a apelat la o licitație publică, contractul urmând să fie încheiat în urma unei atribuiri directe.

„Contractul de prestări servicii este un contract cu caracter general, în baza căruia până la expirarea acestuia se vor întocmi rapoarte de evaluare pentru toate bunurile administrate de Consiliul Local al municipiului Bistrița, care vor face obiectul vânzării, schimbului, concesionării, etc. La această dată există un număr de 16 spații cu altă destinație decât cea de locuință, care urmează să fie înscrise în evidențele de carte funciară, după care se vor întocmi rapoartele de evaluare, precum și un număr de 8 terenuri, pentru care este necesară întocmirea rapoartelor de evaluare, după reglementarea regimului juridic al acestora (CF). Rapoartele de evaluare se vor întocmi pe baza unei comenzi prealabile”, se arată în documentele făcute publice de Primăria Bistrița, pe site-ul oficial.

Practic firma respectivă va trebui să stabilească prețurile, în lei, pe fiecare spațiu și teren. SRL-ul care va pune mâna pe contract va avea și un termen limită pentru evaluarea fiecărui spațiu.

Contracte pentru studii și hârțogării, cu atribuire directă

Primăria Bistrița pune la bătaie peste 10 contracte cu atribuire directă în această perioadă, pentru diverse servicii. Astfel, municipalitatea caută o firmă care să se ocupe de elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție pentru proiectul de iluminat public. Pentru hârțogării, municipalitatea a alocat aproape 19.000 de lei, fără TVA.

Tot în această perioadă, municipalitatea caută servicii de supraveghere a lucrărilor-dirigenție de șantier, pentru 5 dintre blocurile pregătite pentru reabilitarea termică. Pentru aceste servicii a alocat aproape 17.000 de lei.

Pentru un studiu de coexistență pentru stabilirea gradului de compatibilitate a obiectivului cu rețeaua electrică din zonă pentru reabilitarea și modernizarea Liceului Tehnologic de Servicii, Primăria Bistrița dă 2.000 de lei. Pentru expertizele tehnice necesare amenajării și modernizării străzii Lucian Blaga, municipalitatea a mai alocat 42.300 de lei.

În fine, pentru elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenții aferente obiectivului de investiții „consolidare DJ 173, suprapunere cu strada Valea Jelnei, în urma alunecărilor de teren”, municipalitatea mai scoate din vistierie încă aproape 15.000 de lei.

Așa s-au scurs milioane de lei an de an, pe contracte cu atribuire directă, unde controlul firmelor cu care se semnează nu este atât de riguros. De exemplu, în 2019, Primăria Bistrița cheltuia nu mai puțin de 10.600 de euro pe hârtie pentru fotocopiator. Cu doar jumătate de an în urmă, Municipalitatea achiziționa produse de papetărie în valoare de 3.653 de lei.

În 2017, Gazeta de Bistrița a făcut o evaluare a atribuirilor directe de la Primăria Bistrița. În doar jumătate de an, municipalitatea împărțea 17 contracte cu atribuire directă de aproape un milion de lei. În 2016, valoarea acestora a depășit de asemenea un milion de lei, iar în 2015 la fel.

Ca și anul acesta și anii trecuți multe dintre contractele cu atribuire directă vizat documentații de toate felurile și studii. Nu au lipsit nici „campaniile de informare și publicitate”, servicii de pază, servicii de monitorizare și mentenanță a sistemelor de alarmă sau servicii de transport valori.

Astfel, pentru prestarea serviciilor de pază, a serviciilor de monitorizare și mentenanță a sistemelor de alarmă și servicii de transport valori, în 2017, Primări Bistrița a plătit nu mai puțin de 278.280 de lei, unei firme din Cluj-Napoca.

Doar pentru asigurarea serviciilor poștale și de curierat intern și extern, Primăria Bistrița semna un contract cu Poșta Română de 25.000 de lei. Pentru serviciile de telefonie, municipalitatea mai plătește anual în jur de 25.000 de lei.

Pentru montarea și demontarea celor 4.500 de plăcuțe cu numere de înmatriculare din parcările de reședință, Primăria a alocat aproape 29.000 de lei. Bineînțeles, contractul a fost tot cu atribuire directă.

Pentru întreținerea, repararea și asistența tehnică a sistemului audio-video-conferință-vot-traducere din sala de ședințe a primăriei, un SRL din Bistrița a încasat nu mai puțin de 22.794 de lei.

Scrisori de laudă de 100.000 de lei

Nu există an în care bistrițenii să nu se trezească în poștă cu scrisori de la Primăria Bistrița. Pe lângă înștiințările de plată care le spun ce taxe și impozite trebuie să plătească, cetățenii primesc și scrisori și broșuri cu realizările Primăriei Bistrița din anul ce tocmai s-a încheiat.

Cu cât sunt mai importante evenimentele electorale din anul respectiv, cu atât înștiințările cu realizările sunt mai „glossy”. Astfel, în 2016, când au avut loc alegerile locale, iar Ovidiu Crețu s-a ales cu un nou mandat la Primăria Bistrița, scrisoarea cu realizări a luat forma unei broșuri, cu poze atent lucrate.

Atunci, Primăria Bistrița a trimis 41.484 de plicuri cu scrisoarea anuală a primarului Ovidiu Crețu. Odată cu această broșură, Primăria Bistrița a trimis și 53.895 de înștiințări de plată a taxelor și impozitelor locale.

Broșura care viza tocmai mandatul primarului Ovidiu Crețu, purta numele „Bistrița 2012-2016” și avea nu mai puțin de 16 pagini. Erau prezentate realizările din această perioadă.

În 2016, Primăria Bistrița a cheltuit 70.000 de lei pentru tipărirea, sortarea și livrarea acestor scrisori. Scrisorile cu realizări nu au lipsit nici în 2017 din poșta bistrițenilor.

Atunci, au fost trimise 42.788 de plicuri, care, de asemenea, conțineau înștiințări de plată a taxelor și impozitelor, precum și realizările Primăriei Bistrița din anul precedent.

Doar că în 2017, deși scrisorile nu conțineau broșuri colorate, cu poze atent lucrate, prețul de pretipărire, personalizare, inserare în plicuri, sortare și expediere era mult mai mare. Acesta ajungea la 100.000 de lei fără TVA.

Deși pare greu de crezut, aceste informări, care devin mult mai elaborate în an electoral, se bazează pe o Hotărâre de Guvern din anul 2004, care obligă primarii să informeze contribuabilii cu privire la ce s-a întâmplat cu taxele plătite de ei, în anul ce tocmai a trecut.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here