Ordinea în parcările și pe domeniul public al Primăriei Bistrița este un deziderat de pe vremea fostului primar Ovidiu Crețu. Acesta a avut o tentativă de a face curat și a ridica autoturismele parcate aiurea sau care nu achitau taxa de parcare, însă legislația națională i-a pus frână și sta trezit cu un utilaj de 400.000 de lei în garaj. Noul primar Ioan Turc continuă saga, cu un regulament de ridicare a autoturismelor. Cel puțin pe hârtie deocamdată, acesta vine să-i ardă la buzunare pe bistrițenii care parchează aiurea.

Consiliul Local al municipiului Bistrița a dat okey-ul luna trecută la un regulament de ridicare a autoturismelor. Culmea, măsura vine tocmai în plin șantier, când pe mai multe străzi se amenajează piste de biciclete, care „omoară” un număr important de locuri de parcare. Mai urmează încă un șantier ce va limita mai mult locurile de parcare, autobuzele electrice urmând să aibă o bandă dedicată.

Până una alta, Primăria Bistrița și-a asigurat pârghiile necesare să facă curat prin parcări și să-i ardă la buzunare și pe nesimțiții care-și lasă mașinile cum și pe unde-i taie capul.

Potrivit noului regulament de ridicare a autovehiculelor, care nu doar că stabilește în ce condiții vor fi ridicate mașinile, ci și taxele percepute pentru recuperarea acestora, este interzisă staționarea neregulamentară pe domeniul public al municipiului: în stațiile de taxi, în parcuri, pe alei și zone pietonale; pe pistele pentru biciclete, pe spațiile verzi, scuaruri, peluzele dintre carosabil și trotuare.

De asemenea, se pot trezi cu mașinile ridicate și cei care parchează pe locurile de parcare închiriate în parcările de reședință, cei care parchează pe două locuri, cei care își lasă mașina în piețe sau ei care încurcă traficul cu autoturismul.

Deși regulamentul interzice parcarea autoturismelor pe pistele de biciclete, în ședința de Consiliu Local de luna trecută, Ioan Turc a precizat că nu vor fi ridicate autoturismele parcate pe pistele de bicicletele decât abia după marcarea și semnalizarea lor. Asta înseamnă că cel puțin câteva luni șoferii încă mai au asigurate „locuri” de parcare pe pistele de biciclete.

Șoferii nedisciplinați „arși” la buzunare

Polițiștii locali vor constata și decide ce mașini urmează să fie ridicate. Tot ei vor aplica și amenda ce însoțește și taxele de transport, ridicare și depozitare. Ulterior, autoturismele sunt ridicate de către personalul Direcției de Servicii Publice. Acest serviciu va funcționa 24 din 24 de ore:

„Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public și se realizează pe durata a 24 de ore. Eliberarea vehiculelor se va asigura 24 de ore. Vehiculele ridicate se vor depozita, sub pază, în spațiul special amenajat din municipiul Bistrița, strada Zăvoaie, lângă fosta rampă de deșeuri”, se arată în regulamentul votat de Consiliul Local.

Pentru a evita discuțiile și acuzațiile de daună, constatările exterioare ale vehiculului vor fi însoțite de material foto sau video, cuprinzând imagini ale autovehiculului înainte și după ridicare. De asemenea, cei care ajung la autoturism înainte ca acesta să fie pus pe platformă scapă doar cu o amendă și niște taxe de deplasare de 150 de lei.

Dacă mașina a fost ridicată și depozitată în Zăvoaie aveți de scos din buzunar 350 de lei, la care se adaugă câte 25 de lei pentru fiecare zi în care mașina este acolo. La această taxă de 350 de lei cel mai probabil se adaugă și o amendă de câteva sute de lei.

Dacă taxa de ridicare, transport și depozitare este bătută în cuie, cei care încalcă legea pot achita doar jumătate din minimul prevăzut al amenzilor în termen de 15 zile.

Aici apare o altă umblătură inutilă: amenzile se achită la casieria Primăriei Bistrița, adică la Taxe și Impozite pe Alexandru Odobescu, în timp ce taxa de ridicare, transport și depozitare la Direcția de Servicii Publice de pe Pietonalul Liviu Rebreanu.

„Sumele încasate de tarifele prevăzute de prezentul regulament se vor încasa de către Direcția Servicii Publice Bistrița se vor utiliza pentru repararea și întreținerea străzilor și parcărilor amenajate. Sumele încasate, reprezentând amenzi contravenționale prevăzute de prezentul regulament, se fac venit la bugetul local al municipiului Bistrița”, se mai arată în regulament.

În expunerea de motive, municipalitatea recunoaște că e haos în oraș și că numărul tot mai mare de autoturisme face lucrurile mai greu de gestionat. Deși Poliția Rutieră și cea Locală aplică constant amenzi se pare că nu îi sperie pe șoferi

„Fenomenul a luat amploare odată cu introducerea treptată în circulație a unui număr tot mai mare de autovehicule folosite, din import. Ca urmare, fluența traficului a fost afectată, constatându-se tot mai frecvente accidente și blocaje ale circulației auto, datorate staționărilor neregulamentare pe benzile de circulație, în intersecții cu sau fără sensuri giratorii, pe trecerile pentru pietoni ori pe trotuare înguste. Prin activitatea de ridicare se urmărește în principal decongestionarea drumurilor publice, facilitarea accesului la obiectivele de interes public, județene și municipale, optimizarea transportului în comun, asigurarea fluenței circulației în condiții de siguranță, disciplinarea conducătorilor auto care nu respectă prevederile regulamentului și legislația privind circulația rutieră pe drumurile publice, precum și protejarea pietonilor și a persoanelor cu handicap”, explică inițiatorii proiectului.

Primăria Bistrița ține în garaj un utilaj e 400.000 de lei din 2014

Nu este prima dată când se încearcă o curățenie în oraș. Ba mai mult, Primăria Bistrița a și avut contract cu o firmă care a ridicat autoturismele până prin luna mai a anului 2012, când a expirat contractul cu primăria. Atunci, municipalitatea a spus stop contractului și nu l-a mai prelungit, după ce și-a dat seama că are în față o afacere cel puțin păguboasă. Mai mult, și-a urcat în cap și bistrițenii, care se simțeau vânați de „hoții cu acte-n regulă”.

Operațiunea „ridicarea” aducea Primăriei Bistrița amenzile aplicate de polițiștii locali și cu 12% din încasările pe care le avea SC Dumcor SRL, cu care încheiase contract. Prețurile practicate se SRL nu sunt departe de cele pe care intenționează să le practice Primăria Bistrița în prezent. Amenzile ajungeau acum 10 ani la 150 de lei, iar recuperarea autoturismului îi mai costa pe șoferi 300 de lei.

Ovidiu Crețu a vrut ca primăria să continue această activitate pe cont propriu, iar prin 2014 a fost achiziționat un utilaj pentru ridicări auto, pentru care municipalitatea a plătit aproape 400.000 de lei. Deși a fost achiziționat acum 6 ani, utilajul stă și acum în garajul Primăriei Bistrița.

În primă fază instituția n-a avut șofer specializat să-l conducă. După care s-a trezit că nu există cadru legal pentru această activitate. În 2017 o hotărâre de Guvern asigura cadrul legal pentru ridicarea mașinilor. Cu toate acestea, utilajul a rămas tot în stand-by, ridicând ocazional rablele abandonate pe domeniul public.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.