Bistriţenii nu agreează varianta 2 SUD

 

 

Numărul bistriţenilor care nu vor ca Pădurea Codrişor să fie traversată de un drum de centură este în creştere. Pe lângă faptul că varianta 2 SUD afectează pădurea considerată de bistriţeni a fi plămânul oraşului, există voci care susţin că aceasta nu şi-ar atinge scopul, acela de a prelua traficul de tranzit. Mai mult decât atât, spun oamenii, construirea unei şosele ocolitoare a Bistriţei prin Pădurea Codrişor este un factor poluant major pentru zonele din imediata vecinătate, dar şi pentru municipiu în general.

 

 

La finele lunii iunie, sala de şedinţe a Primăriei Bistriţa a găzduit dezbaterile pe marginea Planului Urbanistic General al municipiului. Acesta este unul dintre documentele extrem de importante pentru ca municipalitatea să facă următorii paşi în construirea unei şosele de centură a Bistriţei.

 

Din trei variante a fost aleasă cea convenabilă la preţ

 

Varianta pe care municipalitatea o susţine cu mare îndârjire este varianta 2 sud din cele trei variante propuse de proiectant – SC Iptana SA.

Din cele trei variante pentru realizarea unei şosele ocolitoare pentru Bistriţa, una ar trece prin partea de nord a oraşului, iar alte două pe la sud. Varianta de nord este de fapt actuala centură a municipiului, care de altfel nu mai poate fi numită aşa nici din punct de vedere al dimensiunilor dar nici din cel al zonei traversate. Costurile pentru reabilitarea acestui drum sunt estimate la 65 de milioane euro.

Cea de-a doua variantă, susţinută foarte tare, aşa cum am precizat mai sus, de municipalitate, ar porni din DN 17 zona Sărăţel şi ar continua prin Viişoara – Pădurea Codrişor – malul Râului Bistriţa – Jelna – Ghinda – Livezile. De fapt acesta a fost traseul iniţial, întrucât din cauza opoziţiei întâmpinate din partea Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud municipalitatea a solicitat ulterior proiectantului o modificare a proiectului pe zona Livezile, în sensul că joncţiunea în zona respectivă să fie mutată cu 30 de metri, în aşa fel încât traseul şoselei ocolitoare să rămână pe teritoriul municipiului Bistriţa. În cazul variantei 2 sud, costurile au fost estimate la 174 milioane euro.

Varianta 3 sud, estimată la circa 250 milioane euro, ar trece pe la Sărata – Monariu – Budac – Livezile.

Trebuie să reamintim că bistriţenii care locuiesc în zona care ar fi traversată de varianta 2 sud a şoselei ocolitoare au acţionat în judecată municipalitatea şi au câştigat. În motivarea deciziei, instanţa precizează printre altele că un drum de centură nu poate trece prin intravilanul unei localităţi decât dacă în zona respectivă nu există construcţii. Or, nu este şi cazul de faţă, întrucât această variantă 2 sud a drumului de centură impune şi demolarea unor locuinţe.

 

Motivele opozanţilor

 

Pe lângă toate acestea, una din zonele pe care şoseaua ocolitoare în varianta 2 sud o va traversa este şi Pădurea Codrişor. Chiar dacă în urmă cu doi ani când au început diferendele pe marginea acestui proiect s-a discutat mai puţin despre efectele pe care drumul de centură le-ar avea asupra acestei păduri, după dezbaterile care au avut loc la Primăria Bistriţa pentru Planul Urbanistic General, s-au iscat o serie de reacţii legate de salvarea plămânului municipiului.

Cei care se opun proiectului centurii pe varianta 2 sud au şi explicat motivele lor. Iată care sunt acestea:

„1. Alegând varianta sud 2 a şoselei de centură renunţăm la un deziderat mai vechi al bistriţenilor, acela de a introduce pădurea Codrişor în intravilanul oraşului ca zonă de agrement pădure-parc şi a creării zonei extinse de agrement Parcul municipal – Râul Bistriţa – Pădurea parc Codrişor.

2. Aducem un factor poluant major (o şosea de trafic greu cu emisii puternice de noxe – gaze de eşapament şi poluare fonică) foarte aproape de centrul oraşului, de câteva cartiere importante ale oraşului Bistriţa (Zăvoaie, Mihai Viteazu, C.R.Vivu, Ghinzii), de Secţia TBC a Spitalului judeţean, sau de obiective de agrement (parcul şi ştrandul municipal, stadion, zona de agrement „Lac”).

3. Varianta sud 2 nu-şi îndeplineşte scopul pentru că nu preia integral traficul de tranzit, rămân să tranziteze actualul traseu (Viişoara, Bistriţa, Unirea) autovehiculele care circulă spre/dinspre Năsăud spre/dinspre Tg. Mureş, respectiv Suceava.

4. Varianta sud 2, prin pădurea Codrişor, este foarte scumpă, necesitând construirea a două poduri peste râul Bistriţa, a unui viaduct peste str. Mihai Viteazu (Valea Budacului), a unui tronson de câteva sute de metri pe piloni de-a lungul râului; în zona dealului Codrişor lucrările vor fi foarte scumpe datorită terenului foarte alunecos.

5. Pe lângă cele 10 – 15 case care vor fi demolate pentru că sunt pe traseu, pe durata şantierului se vor mai dărâma sau vor fi afectate alte câteva zeci de case, mai ales în zona străzilor Mihai Viteazu, Codrişor şi Ion Vidu”, este scris pe pagina de Facebook dedicată acestei păduri – Salvăm Pădurea Codrişor.

 

Risc major de alunecări de teren

 

În urmă cu circa două săptămâni a avut loc un prim protest în teren al bistriţenilor, şi care s-a repetat săptămâna trecută, vizavi de intenţia autorităţilor de a pune în aplicare proiectul centurii de sud a oraşului, fiindcă, spun ei, în acest mod pădurea va fi în mod serios afectată de tăierile care vor avea loc în mod inevitabil. Pe lângă aceasta mai există un risc major – alunecările de teren. Fiind pe un deal, odată cu începerea despăduririi terenului nu mai există siguranţa că solul nu o va lua la vale, fiindcă dedesubt roca este friabilă. În plus, alunecările de teren nu ar fi o noutate pentru această zonă, iar bistriţenii mai în vârstă ştiu foarte bine acest lucru dacă rememorează evenimentele din anii ’70 când versantul a fost la un pas să se prăbuşească în urma ploilor abundente tocmai ca urmare a unor defrişări. La acea vreme s-a intenţionat construirea unei pârtii de schi, fiindcă o viitură puternică a distrus tot.

De cealaltă parte, municipalitatea nu renunţă la proiect şi aşteaptă aprobările necesare pentru demararea fizică a proiectului. După ce PUG a primit avizul Agenţiei pentru protecţia Mediului, bistriţenii care sunt direct afectaţi de construirea centurii în varianta 2 sud au deschis o nouă acţiune în instanţă.

 

 

Liana Mureşan

redactie@gazetadebistrita.ro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.