Zeci de persoane decedate sau ranite grav, sute de incidente în trafic. Drumuri valurite, TIR-uri peste tot în oras, soferi vitezomani. Toate acestea, au facut ca numarul accidentelor rutiere sa creasca alarmant în Bistrita.
Numai în perioada 1 ianuarie – 6 mai 2008, s-au înregistrat 80 de accidente rutiere grave, 10 persoane decedate si 18 raniti grav. Un singur oras: Bistrita. Asa suna bilantul realizat de Brigada de Politie Rutiera.

Potrivit politistilor, în "topul” cauzelor care au condus la situatia de fata sunt viteza neadaptata la conditiile de drum, traversarea neregulamentara, neacordarea prioritatii de trecere pietonilor si vehiculelor, precum si depasirea vitezei legale.

Numarul accidentelor creste

Pe parcursul acestor luni oamenii legii bistriteni au organizat si desfasurat actiuni de prevenire a accidentelor. În urma “raidului” s-au constatat 221 de infractiuni la regimul circulatiei si 17.360 contraventii.
Din statistica Inspectoratului de Politie Judetean Bistrita-Nasaud (IPJ BN) reiese ca numarul accidentelor a crescut cu 16 în comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. De altfel numarul mortilor a crescut cu sapte, iar persoanele ranite grav în urma accidentelor a scazut cu 10. De mentionat ca în 2007 numarul accidentelor a fost de 10.404 în urma carora 34 de persoane au decedat, 99 au fost ranite grav si 30 raniti usor. Principala cauza a acestor evenimente grave a fost viteza neadaptata la conditiile de drum, ”aceeasi problema cu care ne confruntam si anul acesta”, declara purtatorul de cuvânt al IPJ BN, Raluca Moldovan. Tot în 2007, politia rutiera a dat 41.929 sanctiuni in valoare de 1.998.320 lei, constatându-se 435 de infractiuni.

Combaterea infractionalitatii rutiere

La nivelul judetului Bistrita- Nasaud siguranta rutiera este o prioritate locala atât a Serviciului de Politie Rutiera, cât si a a Compartimentului de Analiza si Prevenire a Criminalitatii. Scopul mai precis avut în vedere este acela de crestere a gradului de siguranta a participantilor la traficul rutier, scop care decurge si din analiza statisticii accidentelor rutiere petrecute în anul 2007, respective în prima parte a anului 2008.
Cresterea de la o zi la alta a parcului de mopede, motociclete, precum si a numarului de accidente în care au fost implicati conducatorii acestora a determinat organizarea unor actiuni preventive care sa îi aiba drept public tinta –  încheierea de protocoale de colaborare, distribuirea de materiale informativ- preventive, organizarea de întâlniri periodice cu acestia, participarea în luna aprilie la marsul motociclistilor, pentru sensibilizarea celorlalti participanti la traficul rutier asupra existentei acestora în trafic.
Având în vedere numarul mare de accidente rutiere care au avut drept victime pietonii si cu predilectie copii, de la începutul acestui an se desfasoara o campanie sustinuta de responsabilizare a acestora asupra calitatii lor de participanti la traficul rutier, prin activitati constante în unitatile scolare din judet. Tot pentru a sustine aceasta idee, în luna mai se vor desfasura la nivel judetean, iar în parteneriat cu Inspectoratul Scolar Judetean Bistrita-Nasaud vor avea loc doua concursuri de educatie rutiera, va fi lansat proiectul „Patrule scolare de circulatie” si vor fi organizate în colaborare cu filiala locala a Crucii Rosii activitati demonstrative de prim-ajutor în cazul unui accident de circulatie.
Deoarece tinerii soferi sau soferii începatori sunt o categorie predispusa accidentelor rutiere, iar lipsa de experienta îi determina sa aiba o abordare mai putin prudenta a conducerii autovehiculului, sunt avute în vedere scolile de soferi din oras cu care vor fi încheiate protocoale de colaborare, pentru desfasurarea de campanii informale asupra cauzelor si consecintelor accidentelor de circulatie si a modalitatilor de formare a unui comportament preventiv.
Aceste activitati punctuale se deruleaza concomitent cu asigurarea constanta a prezentei echipajelor de politie în trafic, a mobilitatii acestora, a actiunii cu aparatele radar, sau cu aplicarea de sanctiuni contraventionale specifice.

Obiectivul principal al activitatilor desfasurate de cadrele de politie rutiera si a celor de siguranta publica cu atributii pe aceasta linie a fost îndrumarea, supravegherea si controlul traficlui, prevenirea si descoperirea infractiunilor sau a actelor de indisciplina în trafic. De asemenea, un alt obiectiv urmarit a fost îndeplinirea sarcinilor ordonate de conducerea inspectoratului pentru asigurarea fluentei si sigurantei rutiere pe raza judetului.
Purtatorul de cuvânt IPJ BN, Raluca Moldovan, ne-a declarat ca oamenii legii au actionat pe linia combaterii infractionalitatii rutiere, respectiv mentinerea unui caracter de continuitate a misiunilor de prevenire a abaterilor la regimul de circulatie.

Neatentia,viteza poate curma vieti

La nivelul Serviciului Politiei Rutiere, principalele cauze generatoare de accidente au fost analizate zilnic, saptamânal si lunar, acordându-se atentia necesara atât disciplinizarii conducatorilor de vehicule cât si a pietonilor. Actiunile tematice au avut ca scop combaterea conducerii autovehiculelor cu viteza peste limita legala, neutilizarea centurilor de siguranta, prevenirea angajarii în traversari neregulamentare ale drumului public de catre pietoni si disciplinizarea conducatorilor de mopede si motociclete.
Cei mai multi conducatori auto au fost sanctionati pentru depasirea vitezei cu 10, pâna la 50 kilometri la ora , nefolosirea centurilor de siguranta , depasirea cu mai mult de 50 kilometri la ora a vitezei legale , conducere sub influenta bauturilor alcoolice , pentru conducerea autovehiculului cu defectiuni tehnice grave , neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor si pentru neacordarea prioritatii pietonilor.

Dinamica accidentelor grave

Din statisticile întocmite de IPJ BN nu reies tocmai lucruri bune, in conditiile în care, de la începutul anului, s-au produs 80 de accidente soldate cu zece morti 18 raniti grav si 75 raniti usor. În topul abaterilor savârsite de catre conducatorii auto sunt evenimentele rutiere generate de neadaptarea vitezei la conditiile de drum care au dus la producerea a 24 accidente soldate cu cinci morti, cinci raniti grav si 25 raniti usor.
A doua cauza generatoare de evenimente nefericite este imprudenta în coducere, care a produs opt accidente în care 10 persoane au suferit leziuni grave.
În urma evenimentelor rutiere cauzate de adormirea la volan a soferilor, trei persoane au fost ranite grav. O alta serie de accidente a fost cauzata de depalsirea neregulamentara – accidente soldate cu un mort si sase raniti usor, si neacordarea prioritatii vehiculelor – cauzând moartea unui om si ranirea usoara a patru persoane.
Neacordarea prioritatii pietonilor, abaterile biciclistilor si a conducatorilor de carute a provocat 15 accidente, în urma carora doua persoane si-au pierdut viata, alte 14 suferind leziuni usoare. Conducatorii auto care au condus fara permis au provocat evenimente rutiere soldate cu un mort.
Din nefericire, neasigurarea pietonilor la traversarea strazii a procovat moartea unei persoane si ranirea usoara a altor sase. Alte accidente soldate cu sase raniti usor a fost provocat de imprudenta copiilor între 7-16 ani.

Elisabeta Ciuta

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.