Noul șef ABAST, Rodica Diaconescu, vine în funcție cu un sifon de 70.000 euro

629

La Administrația Bazinală Someș Tisa (ABAST), instituție cu sediul în Cluj Napoca, a fost înșurubat noul director. Este vorba de Rodica Ioana Diaconescu, care până acum a lucrat ca inginer la Administrația Bazinală de Apă Crișuri, în Oradea. Ea a devenit director la ABAST în urma unui concurs, chiar dacă statutul Administrației Naționale Apele române prevede că directorul este numit în funcție. Odată cu venirea lui Diaconescu la ABAST, instituția a atribuit un contract unei firme din Oradea care, pentru 70.000 euro, a zugrăvit și a schimbat parchetul dintr-un birou!

La mijlocul lunii trecute, Administrația Națională Apele Române a scos la concurs postul de director la Administrația Bazinală Someș Tisa, instituție care are sediu central în Cluj Napoca. Până la data respectivă postul era ocupat de Marius Cristian Ciulbea, fost angajat al Hidroelectrica SA şi membru al Partidului Alianţa Liberalilor şi Democraţilor, filiala Cluj.

La acest concurs s-a înscris o singură persoană, Diaconescu Ioana Rodica, care era angajată în funcția de inginer la ADMINISTRAȚIA BAZINALĂ DE APĂ CRIŞURI din Oradea. La sfârșitul lunii martie, ea a câștigat postul cu un punctaj de 90.32.

Cu toate acestea, potrivit art. 24 al. 2 din HG 1176/2005 (privind aprobarea Statutului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Naţionale „Apele Române”, cu modificările și completările ulterioare), ”Directorul general este numit, suspendat şi eliberat din funcţie prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale în domeniul apelor”.

Pe de altă parte, reprezentanții ABAST spun că este nevoie de un concurs. ”Concursul pentru ocuparea funcției contractuale de conducere, de director al Administrației Bazinale Someș Tisa a fost organizat de ANAR. În calitate de instituție publică, ANAR are obligația ocupării posturilor vacante prin concurs, conform HG 286/2011 și art 30 din Legea 53/2003. Numirea de care vorbiți dumneavoastră nu poate avea loc decât după parcurgerea procedurii dispuse de normele anterior menționate. În acest context, directorii Administrațiilor Bazinale de Apă sunt numiți după validarea rezultatelor de concurs”, declară reprezentanții ABAST.

Diaconescu nu a ajuns director din prima. Mai întâi ea a ocupat funcția de Director tehnic dezvoltare investiții la ABAST, ocazie cu care s-a ocupat și de renovarea biroului care a costat instituția 319.000 lei (aproape 70.000 euro), contract acordat prin cumpărare directă, adică fără nicio licitație.

Firma care s-a ocupat de lucrări este din Oradea se numește TRANSOR TRUST SRL. Patron și administrator  este Oroș Ioana Cătălina. Pe ultimul anul fiscal 2017, societatea a declarat 3 angajați, o cifră de afaceri de 551.642 lei și o pierdere de 85.153 lei. Am încercat să obținem un punct de vedere din partea patronului companiei referitor la prețurile practicate în contractul încheiat cu ABAST, dar Oros nu a putut fi contactată.

Un ”sifon” cât un apartament

Potrivit unui răspuns oficial al ABAST, ”obiectivul de investiţii a costat 379.610 lei inclusiv TVA, sumă formată din:  lucrări de execuţie, care au cuprins: – refacerea integrală a izolaţiei şi a tavanelor, pe o suprafaţă de 75 mp; – refacerea reţelei electrice în totalitate şi montarea de prize în podea pentru a permite mobilarea în totalitate a pereţilor în vederea obţinerii unui spaţiu de depozitare cât mai amplu, montarea sistemelor de iluminat etc. – recompartimentarea în vederea obţinerii unui spaţiu de depozitare cât mai mare; – refacerea sistemului de încălzire; – schimbarea uşilor de la intrare şi din interior; – turnarea unor șape autonivelante, izolarea inferioară şi schimbarea parchetului pe o suprafaţă de 75 mp; – tencuirea, gletuirea şi zugrăvirea pereţilor – suprafaţa de 350 mp. Dotarea biroului de investiţii cu: aparate de aer condiţionat – 3 buc, calorifere mai mari, spaţii modulare de depozitare din pal melaminat, pe o suprafaţă de aproximativ 200 mp, birouri, scaune, periferice calculatoare, telefoane fixe, o chiuvetă, un frigider, un aparat cafea, un cuptor cu microunde, monitor LED, aspirator, mop etc.  Dotarea biroului cu toate materialele de birotică necesare arhivării documentelor şi documentaţiilor vechi, dar care aparţin unor lucrări în derulare, cât şi a documentelor noi pe o perioadă de minimum 1 an, tocător hârtie, 3 imprimante color de capacitate mare, aparat profesional de îndosariat proiecte cu toate anexele necesare, perforatoare, capsatoare, calculatoare de birou, bibliorafturi, dosare, cutii de arhivare etc.”, arată biroul de presă al ABAST.

Pe de altă parte, trebuie evidențiat că suma cu care s-a renovat biroul respectiv reprezintă contravaloarea unui apartament în Cluj Napoca, iar prețurile practicate de această societate sunt extrem de piperate.

Coincidența face ca societatea TRANSOR TRUST SRL să fi primit, fără licitație, în toamna anului trecut un contract (Diverse lucrări specializate de construcții) în valoare de 448.865 lei, fără TVA, (peste 90.000 euro) prin aceeași metodă: cumpărare directă. Autoritatea care s-a pricopsit cu un asemenea contract este ADMINISTRAȚIA BAZINALĂ DE APĂ CRIȘURI, adică fostul loc de muncă al lui Rodica Diaconescu.

Am încercat să obținem o declarație din partea Rodicăi Diaconescu, dar ea nu a dorit să discute direct cu reporterul Gazetei de Cluj.

Mai mult, investiția care a avut loc la ABAST a fost făcută fără avizul de la comisia tehnică-economică din cadrul instituției, oamenilor fiindu-le frică să își pună semnătura pe așa ceva de teama procurorilor.

Șefii ABAST se tratează cu sifon odată la 10 ani

În urmă cu 10 ani, când instituția era condusă de PSD-iștii Marius Mânzat și Mircea Itu, la ABAST a mai fost încheiat un contract păgubos pentru instituție.

Potrivit unui raport, achiziţiile din 2009 au fost structurate într-o manieră care să asigure pragul valoric sub 15.000 euro şi s-au adresat numai stocului de apărare. Cuantumul valoric a achiziţiilor pentru apărare a atins 1.216.961 lei, din care s-a achitat până la 26.02.2010 suma de 1.015.804 (ultima dată de efectuare a plăţii). Furnizori de bunuri destinate stocului de apărare sunt două firme: ARSIS TUB INVEST SRL şi DITSDRI SRL. Evidenţa contului furnizori arată că la data efectuării auditului, instituţia datora 107.385 lei societăţii ARSIS TUB INVEST şi 93.772 lei societăţii DITSDRI SRL. Studiind documentele justificative care stau la baza achiziţiei directe pe anul 2009 se constată că sunt lipsite de fundamentare. Spre exemplu: nota justificativă nr. 25/31.07.2009, argumentează achiziţia de cuţite, linguri, furculiţe, felinare, lanterne cu acumulatoare reîncărcabile, însemnând 36.985 lei pentru “Prevenirea şi combaterea inundaţiilor şi îngheţurilor”. Desigur că utilitatea lor în instituţie este greu de acceptat, dar mai ales preţul unitar de 8,5 lei/lingură, 11 lei/ furculiţă sau 250 lei/lanternă. Nota justificativă 9/30.07.2009, justifică achiziţia directă de 50.250 lei în baza referatului de necesitate nr. 5/27.07.2009 de la Compartimentul Sănătate şi Securitate în Muncă, inclus la cod bugetar 20.05.30 (material pentru protecţia muncii). Întrebarea care se pune este ce securitate şi sănătate în muncă poate asigura toporul, găleata, ranga PSI, eventual securitate “în caz de incendiu” şi bineînţeles cu preţul unitar peste valoarea de piaţă. Ofertele de preţ, de regulă de la firme deja cunoscute precum “Fluid Pres” nu au fost în măsură să combată justa valoare ofertată de cele selectate în urma competiţiei. La solicitarea certificatelor de garanţie, responsabilul Compartimentului Achiziţii Lucrări ing. Rodica Gligan confirmă că instituţia nu deţine astfel de documente. Bunurile achiziţionate nu au fost recepţionate aşa cum prevedea legislaţia în materie: cu atestări de calitate, certificate de garanţie, buletine de încercare, instrucţiuni de exploatare, etc, se arată în raport.

Cele două societăţi au fost înfiinţate în aceeaşi zi cu scurt timp înainte de licitaţie (1 iunie 2009), iar coincidenţa continuă şi faptul că ocupă acelaşi sediu în Bucureşti. Pentru toate aceste nereguli nimeni nu a fost tras la răspundere.

De pe urma acestui a avut de suferit persoana care a întocmit necesarul achiziției. Omul a fost audiat de procurori, chiar dacă, practic, el nu avea nicio vină. Aceste achiziții nu s-au soldat cu vreun dosar sau cu trimiterea în judecată a responsabililor.

Sifon de dragul subalternilor

”După cum am precizat anterior, cu excepția a 8 scaune, nu s-a achiziționat niciun obiect de mobilier pentru acest birou de la înființarea lui. Cu atât mai puțin, nu exista niciun aparat de aer condiționat, ceea ce, având în vedere că acoperișul era din tablă şi slab izolat, făcea insuportabilă desfășurarea activității pe timp de vară, iar iarna era foarte frig. Parchetul de 6 mm montat în anul 2009, era în stare avansată de degradare şi chiar lipseau părți din el pe anumite porțiuni. Rețeaua electrică era foarte veche şi nu mai făcea față aparaturii (calculatoarelor din birou), întrerupându-se frecvent alimentarea. Biroul nu fusese reabilitat în niciun fel din anul 2009. Pe lângă aceasta, nu era dotat corespunzător din mai multe puncte de vedere: nu avea aer condiţionat, mobilier pentru arhivare şi birouri pentru toţi angajaţii, scaune suficiente, precum şi birotica necesară desfăşurării activităţii – erau câteva bibliorafturi şi dosare foarte vechi şi deteriorate, iar restul documentelor erau păstrate în diverse cutii. Astfel, s-a decis reabilitarea birourilor serviciului investiţii şi zugrăvirea biroului directorului tehnic de investiţii şi a holului aferent biroului de investiţii în lungime de 14,15 metri şi 2 metri lăţime afectat de închiderea unui perete”, arată biroul de presă ABAST.

1 COMENTARIU

  1. Serios ? Trebuia sa dea concurs ? Pe perioada nedeterminata …Ceilalți care au ocupat postul de ce nu au dat concurs ? Terminați cu prostiile !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here