Mulți directori ai Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Bistrița-Năsăud au visat la un sediu pentru instituție. Primele demersuri au fost începute acum 10 ani, însă nici la această dată sediul instituției nu este gata. În prima fază, AJOFM a fost încurcată chiar de Primăria Bistrița care a tot întârziat autorizația de construire, până agenția mamă a retras finanțarea. În cele din urmă lucrările au început, însă au fost abandonate în scurt timp, din lipsă de fonduri. Anul 2022 pare să aducă lumina de la capătul tunelului, AJOFM primind o finanțare de aproape un milion de euro.

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă funcționează de decenii pe strada Gării, în clădirea ce adăpostește un supermarket, un centru comercial și o sală de bingo. Evident, tot de atâta timp instituția plătește chirie pentru spațiul respectiv, care se întinde pe un etaj și este destul de generos.

Prin 2011, șeful de atunci al agenției Alexandru Manea își punea în gând să facă un sediu nou pentru instituție. A fost găsit și terenul, pe strada Lalelelor, (care se întinde pe 2.700 de metru pătrați), a fost făcut planul și-au fost cerute autorizațiile și avizele necesare construcției. Acolo exista deja un fost atelier de producere a mobilei, care a funcționat până în anul 2000, iar planul era să i se schimbe destinația, să fie extinsă și modernizată.

Prima care a pus bețe în roate a fost tocmai Primăria Bistrița, în 2012, chiar după ce instituția aproba 1,2 milioane de lei pentru noul sediu, cerea noi documente la dosar, întârziind aprobarea autorizației de construire luni bune. Agenția națională, care sărea cu banii, n-a stat la discuții și-a retras suma de bani alocată.

În ultimul deceniu totuși, instituția s-a apucat de construcție, însă aceasta a fost lăsată în paragină, din lipsă de fonduri. Proiectul nu a fost dus la bun sfârșit nici de Alexandru Manea și nici de Otilia Rîpan, care speră să-și vadă biroul de 32 de mp cât mai conduce instituția.

Cu siguranță nici agenția județeană și nici cea națională n-au estimat corect sumele de bani înghițite de acest proiect. În 2018 au fost alocați 16 milioane de lei, iar în 2022 alte 4,4 milioane.

Sediul „în fașă” al AJOFM, casă pentru oamenii străzii

Clădirea de pe strada Lalelelor, lăsată de izbeliște de instituție din cauza lipsei fondurilor a făcut cu ochiul oamenilor străzii, care în urmă cu câțiva ani au profitat de accesul neîngrădit pe proprietate și și-au făcut casă din sediul nefinalizat. Cum instituția n-a catadicsit nici să-și facă curat în ogradă, întreg perimetrul s-a transformat într-un focar de infecție.

Zgomotul făcut de cei care s-au aciuat acolo și focarul de infecție i-a determinat pe vecini să reacționeze și să apeleze nu o dată la Poliția Locală, care i-a alungat pe „chiriașii fără voie”.

Mai mult, prin 2018, la doi pași de clădirea respectivă, într-un punct termic era găsit decedat un bărbat de 54 de ani din Bistrița, care obișnuia să-și ducă traiul pe străzi.

„Deoarece nu au fost întreținute, clădirile se află în stare avansată de degradare (o parte din acestea sunt în pericol de prăbușire) și reprezintă un pericol pentru persoanele care își desfășoară activitatea în apropierea lor (elevii Colegiului Național Andrei Mureșanu”, recunoaște instituția în memoriul arhitectural care însoțește licitația publică.

În jur de 20 de milioane de lei ar fi fost pompați în proiect

Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de muncă pare să fi găsit fonduri pentru un sediu la Bistrița și a alocat nu mai puțin de 4,4 milioane de lei pentru materializarea acestuia.

Asta după de în 2018, AJOFM făcea prima tentativă de a ridica sediul și aloca 16 milioane de lei. Licitația a fost câștigată atunci de Dimex. Până la această dată, clădirea a fost ridicată, însă este la roșu, fără geamuri și uși.

Suma colosală se pare că n-a fost suficientă, iar în 2022, AJOFM mai alocă aproape un milion de euro pentru continuarea și finalizarea lucrărilor. Firmele interesate pot depune oferte până în 8 aprilie, evaluarea ofertelor urmând să aibă loc în 31 mai. Firma câștigătoare se angajează să finalizeze lucrările în maxim 8 luni de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor.

Sumele sunt împărțite astfel: 10.400 de lei pentru racordul apă-canal, 11.700 de lei pentru montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale, 400.435 de lei pentru utilaje tehnologice și funcționale care necesită montaj, 32.000 de lei cheltuieli pentru organizarea de șantier și 4 milioane de lei pentru construcții și instalații.

Clădirea are un regim de înălțime P+ un etaj și va avea o suprafață utilă de 1.600 de metri pătrați. În total, la parter și etaj, vor fi amenajate 14 birouri cu suprafețe cuprinse între 16 și 25 de mp.

La parter vor fi amenajate 11 birouri pentru personalul instituției, o arhivă, patru grupuri sanitare, două pentru femei și două pentru bărbați, dar și un atelier pentru comerț de 21 de metri pătrați și unul pentru cosmetică de 23 de metri pătrați.

De asemenea, va fi amenajat un atelier pentru bucătărie și un atelier pentru coafor, de 20 și respectiv 41 de metri pătrați. În proiect sunt prevăzute 4 săli de cursuri, cu suprafețe cuprinse între 43 și 80 de metri pătrați și o terasă de aproape 30 de metri pătrați.

La etaj va fi secretariatul, un birou generos pentru directorul adjunct de 25 de mp, altul de 32 de mp pentru directorul executiv și 9 birouri pentru funcționarii instituției. Va fi amenajată și o sală de ședințe de 27 de mp, precum și un oficiu. Și aici vor fi amenajate două grupuri sanitare, o arhivă și chiar și un fumoar.

„Clădirea este prevăzută cu două accese. Accesul din apropierea străzii Lalelelor deservește Agenția Locală de Ocupare a Forței de Muncă Bistrița. Intrarea se face într-un hol public generos unde sunt dispuse perimetral ghișeele de relații cu publicul. Al doilea acces situat la mijlocul clădirii va deservi Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă Bistrița-Năsăud și Centrul de formare profesională. Intrarea se face într-un hol de unde se accede la sălile de curs, la grupurile sanitare pentru public, la birourile centrului de formare profesională și la scările care duc la etaj unde se găsesc birourile Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă”, se mai arată în documentația licitației.

La exterior, clădirea este prevăzută cu alei carosabile realizate din pavele din beton presat, cu o parcare cu 18 locuri de parcare, pentru angajați și vizitatori. În spatele clădirii, unde se află centrul de formare profesională, se propune o zonă de relaxare pentru cursanți cu bănci și gard viu. Pe restul terenului va fi gazon și se vor planta arbori decorativi.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here